Omegaverse or the forging of a fanfiction universe

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26439/contratexto2022.n038.5911

Keywords:

Omegaverse, narrative genre, fandom, narrative, fanfiction

Abstract

This article explores the Omegaverse, a fictional universe created and developed by fans and amateur writers. Despite being born far from business logic, it has drawn the interest of the editorial industry, which now profits from its popularity. The analysis pays special attention to the Omegaverse’s formal features, for which it reconstructs its evolution from its beginnings in 2009 until 2021, both online and in print. The results confirm that its development has resulted in the birth of a narrative matrix of its own, inscribed the fantasy genre, which facilitates its dissemination and serves as a guide to create and promote its followers’ expectations. Fanfictions have in the Omegaverse a robust example of how their stories can be as captivating as those produced by the industry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Luz Marina Delgado Díaz, Universidad de Lima

    Licenciada en Ciencias de la Comunicación por la Universidad de Lima, Perú.

  • Patricia Alexandra Ubillus Breña, Universidad de Lima

    Licenciada en Ciencias de la Comunicación por la Universidad de Lima, Perú.

     

  • Giancarlo Cappello, Universidad de Lima

    Magíster en Literatura por la Pontificia Universidad Católica del Perú, Perú.

References

221B_Marauder. (2012). The Carbon Year [Fanfiction]. Archive of Our Own. https://archiveofourown.org/works/499648/chapters/876438

Ahel Vessalius. (2013). ¡Mírame! [Fanfiction]. FanFiction. https://www.fanfiction.net/s/9905405/1/M%C3%ADrame

Altman, R. (2000). Los géneros cinematográficos. Paidós Comunicación.

Bahoric, K., & Swaggerty, E. (2015). Fanfiction: Exploring in- and out-of-school literacy practices. Colorado Reading Journal, 26, 25-31. https://bit.ly/3NYJkWp

Barnes, J. L. (2015). Fanfiction as imaginary play: What fan-written stories can tell us about the cognitive science of fiction. Poetics, 48, 69-82.

Black, R. (2006). Language, culture, and identity in online fanfiction. E-Learning and Digital Media, 3(2), 170-184. DOI: 10.2304/elea.2006.3.2.170

Black, R. (2007). Fanfiction writing and the construction of space. E-Learning and Digital Media, 4(4), 384-397. DOI: 10.2304/elea.2007.4.4.384

Busse, K., & Hellekson, K. (2014). The fan fiction studies reader. University of Iowa Press.

Cozy_coffe. (2009). Beauty of the Beast. Archive of Our Own. https://archiveofourown.org/works/8406145

Dbztron2. (2016). Proper [Fanfiction]. FanFiction. https://www.fanfiction.net/s/11785361/1/Proper

De Lama Odría, M. (2016). Fanfiction. Una red social en el espacio de la ficción. Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas.

Díez Taboada, J. M. (1965). Notas sobre un planteamiento moderno de la teoría de los géneros literarios. En Homenajes. Estudios de filología española II (pp. 11-20). Graf. Oviedo.

Durán, L. G. (2015). El fandom en Asia Oriental. Entre la lógica del mercado y la lógica del cuidado. Asiadémica: Revista Universitaria de Estudios sobre Asia Oriental, 6, 76-92.

Fargo. (2018). El amor es una ilusión. Lezhin.

Frugone, Y., & Schandor, A. (2013). El reino más grande del mundo: la existencia del fandom como fenómeno cultural. VII Jornadas de Jóvenes Investigadores, Instituto de Investigaciones Gino Germani, Universidad de Buenos Aires, Argentina.

Genette, G. (1988). Géneros, “tipos”, modos. En M. Á. Garrido Gallardo (Coord.), Teoría de los géneros literarios (pp. 183-234). Arco Libros.

Jenkins, H. (2008). Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Paidós Comunicación.

Jenkins, H. (2010). Piratas de textos. Fans, cultura participativa y televisión. Paidós Comunicación.

Jenkins, H. (2014). Fans, blogueros y videojuegos. La cultura de la colaboración. Paidós Comunicación.

Kaoryciel94. (2015). Año nuevo, vida nueva [Fanfiction]. FanFiction. https://www.fanfiction.net/s/10939641/1/A%C3%B1o-nuevo-vida-nueva

KiwiAllison. (2019). Asistente [Fanfiction]. Wattpad. https://www.wattpad.com/story/150912570-asistente-omegaverse-versi%C3%B3n-stony-o-adaptaplagio

Ladychessie. (2018). Lo que el lobo protege [Fanfiction]. Wattpad. https://www.wattpad.com/story/115627726-lo-que-el-lobo-protege-jimsu

Lankshear, C., & Knobel, M. (2011). New literacies: Everyday practices and social learning. Open University Press.

Lazy_daze. (2011). Estrus [Fanfiction]. livejournal.com. https://lazy-daze.livejournal.com/701656.html

Magnífico, A. M., Curwood, J. S. & Lammers, J. C. (2015). Words on the screen: Broadening analyses of interactions among fanfiction writers and reviewers. Literacy, 49(3), 158-166.

Martos, E. (2006). “Tunear” los libros: series, fanfiction, blogs y otras prácticas emergentes de lectura. Ocnos: Revista de Estudios sobre Lectura, 2(2), 63-77. DOI: 10.18239/ocnos_2006.02.04

Nakai, S. (2018). Kanraku Alpha Enigma. Boys Fan.

Nimirie. (2014). Family Xmas [Fanfiction]. FanFiction. https://www.fanfiction.net/s/10925308/1/Family-Xmas

Page, R., & Thomas, B. (2011). New narratives. Stories and storytelling in the digital age. University of Nebraska Press.

Scolari, C. A. (2013). Narrativas transmedia: cuando todos los medios cuentan. Deusto.

Schaeffer, J.-M. (1988). Del texto al género: notas sobre la problemática genérica. En M. Á. Garrido Gallardo (Coord.), Teoría de los géneros literarios (pp. 155-182). Arco Libros.

Si, M. (2021). Megumi y Tsugumi. Yermo Ediciones.

Stempel, W.-D. (1988). Aspectos genéricos de la recepción. En M. Á. Garrido Gallardo (Coord.), Teoría de los géneros literarios (pp. 235-252). Arco Libros.

Sugihartati, R. (2020). Youth fans of global popular culture: Between prosumer and free digital labourer. Journal of Consumer Culture, 20(3), 305-323.

Tehdirtiestsock. (2010). I ain’t no lady, but you’d be the tramp [Fanfiction]. Archive of Our Own. https://archiveofourown.org/works/719878/chapters/1334431

Tobidase, K. (2015). Abarenbo Honey. The Omegaverse Project.

Todorov, T. (1970). Introducción a la literatura fantástica. Premia.

Todorov, T. (1988). El origen de los géneros. En M. Á. Garrido Gallardo (Coord.), Teoría de los géneros literarios (pp. 31-48). Arco Libros.

Vidam, A. (2014). Fanfiction: reinventando la ficción. Ventana Indiscreta, 12, 16. DOI:10.26439/vent.indiscreta2014.n012.100

Xdarlingnickyx. (2012). Learn to surrender [Fanfiction]. Archive of Our Own. https://archiveofourown.org/works/318363/chapters/512016

Published

2022-11-30

How to Cite

Delgado Díaz, L. M., Ubillus Breña, P. A. ., & Cappello, G. (2022). Omegaverse or the forging of a fanfiction universe. Contratexto, 38(038), 129-151. https://doi.org/10.26439/contratexto2022.n038.5911