Influence of the press on the projected image of a public service: press coverage of lap between January and June 2022
DOI:
https://doi.org/10.26439/comunica360.2024.n2.7489Keywords:
public service, airport, legitimacy, image, legality, pressAbstract
This academic note is the result of a strategic alliance between the company Lima Airport Partners (LAP), the operating company of the Jorge Chávez International Airport, and the University of Lima, within the framework of an academic investigation that accounts for the impact of information of the press, general, specialized, traditional and digital, in the levels of assessment of the public-private relationship that links LAP with the Peruvian State through the Ministry of Transport and Communications (MTC) and the Supervisory Body of the Investment in Transport Infrastructure for Public Use (Ositran), around the airport transport infrastructure service, whose main characteristic is its public nature, which means that there is a high level of interest from citizens, authorities, unions linked to aeronautics, passengers, and other interest groups, to know the journalistic products related to the subject, thus producing levels of recognition, trust and appreciation of the corporate and institutional brands involved. In this sense, one of the main findings makes visible the need to have allies in the formation of currents of positive public opinion about brands, since legitimacy implies diversity of voices, which means more journalistic sources consulted by the press.
Downloads
References
Aeronoticias. (2022, 23 de febrero). Ministro de transportes debe tener en cuenta pronunciamiento de la bancad de Perú Libre frente a obligaciones de LAP. https://aeronoticias.com.pe/noticiero/ministro-de-transportes-debe-tener-en-cuenta-pronunciamiento-de-la-bancada-de-peru-libre-frente-a-las-obligaciones-de-lap/
Bastenier, M. Á. (2001). El blanco móvil: curso de periodismo. El País.
Canel, M. J. (2014). Reflexiones sobre la reputación ideal de la administración pública. En M. Herrero, A. Cruz Prados, R. Lázaro & A. Martínez Carrasco (Eds.), Escribir en las almas. Estudios en honor de Rafael Alvira (pp. 69-88). EUNSA. https://mariajosecanel.com/pdf/lareputacionidealdelaadmonpublica.pdf
Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Alianza Editorial.
Coughlan, S. (2017, 12 de enero). Qué es la “posverdad”, el concepto que puso de moda el “estilo Trump” en Estados Unidos. BBC News Mundo. https://www.bbc.com/mundo/noticias-internacional-38594515.amp
Decreto Supremo 103-2022-PCM. Por el cual se aprueba la política nacional de modernización de la gestión pública al ٢٠٣٠. 20 de agosto del 2022. Diario oficial El Peruano. https://busquedas.elperuano.pe/normaslegales/decreto-supremo-que-aprueba-la-politica-nacional-de-moderniz-decreto-supremo-n-103-2022-pcm-2097747-1/
Del Fresno, M. (2018, 18 de marzo). Posverdad y desinformación: guía para perplejos. El País. https://elpais.com/elpais/2018/03/16/opinion/1521221740_078721.html
Gutiérrez, J. (1984). Periodismo de opinión. Paraninfo.
Habermas, J. (1981). Historia y crítica de la opinión pública. La transformación estructural de la vida pública. Gustavo Gili.
Miani, J. (2021, 15 de diciembre). LAP: queremos pedirle al MTC que nos permita explicar los temas que no han quedado claros. El Comercio. https://elcomercio.pe/economia/peru/lap-queremos-pedirle-al-mtc-que-nos-permita-explicar-los-temas-que-no-han-quedado-claros-aeropuerto-internacional-jorge-chavez-entrevista-noticia/
Radio Nacional. (2022, 19 de febrero). Biblioteca Nacional: Bibliomóvil estará en el Festival de las Artes y la Salud. https://www.radionacional.gob.pe/noticias/cultural/biblioteca-nacional-bibliomovil-estara-en-el-festival-de-las-artes-y-la-salud
Robles-López, C. (2020). La legitimidad como fuente de riqueza en las instituciones públicas. En Comunicación y diversidad. Selección del VII Congreso Internacional de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación (pp. 183-192). Ediciones Profesionales de la Información.
Rodríguez Pérez, C. (2021). Intangibles en el sector público: la legitimidad mediática como factor de sostenibilidad social. En L. D. Espitia Hernández (Ed.), Metodologías de investigación aplicadas a la comunicación (pp. 121-137). Unibagué.
Skytrax. (s. f.). World’s top 100 airports 2020. https://www.worldairportawards.com/worlds-top-100-airports-2020/