Trends in audiences studies published in academic communication journals from Argentina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26439/contratexto2025.n43.7408

Keywords:

audiences, meta-research, Argentina, consuptiom, communication field

Abstract

This article analyzes the main trends in audience research studies published in scientific journals on communication from Argentina (2016-2020). Following the meta-research tradition, we made content analysis. The corpus consists of a total of 51 articles. The main results demonstrate the prevalence of inductive and empirical studies, and a preference for studying audiences in relation to digital consumptions in young age groups. We also observed signs of fragmentation and dispersion in the methodological aspects. Most articles were written in South America by unique signatories. The main challenge has audience studies is the need to work on conceptualization, to be able to reflect from a critical and contextual perspective, to advance the study of invisible generational groups, and to re-examine the place of traditional media. It is urgent to rethink audiences in a context of strong media concentration where the power between mass media and audience is as disproportionate as it is unequal. Between inequality and power, we can find the reason for study audiences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barranquero, A., & Angel, A. (2021). Estudiando el lenguaje y sus sentidos. Tradiciones y tendencias en las revistas latinoamericanas de la comunicación. Cultura, Lenguaje y Representación, 25, 65-84.

Becerra, M. & Enghel, F. (2021). Pluralismo agonista en la internacionalización de los estudios latinoamericanos de la comunicación: reflexiones a partir de la práctica. Comunicación y Medios, 30(43), 24-35.

Bolaño, C., Crovi Druetta, D. & Cimadevilla, G. (Coords.). (2015). La contribución de América Latina al campo de la comunicación. Prometeo.

Bourdieu, P. (1988). Homo Academicus. Stanford University Press.

Caffarel Serra, M. C. (2018). La metainvestigación en comunicación, una necesidad y una oportunidad. AdComunica, (15), 293-295.

Chadwick, A. (2017). The hybrid media system: Politics and power. Oxford University Press.

Codina, L. (2018). Revisiones bibliográficas sistematizadas: Procedimientos generales y framework para ciencias humanas y sociales. Universitat Pompeu Fabra.

Codina, L. (2020). Revisiones sistematizadas en ciencias humanas y sociales. Análisis y síntesis de la información cualitativa.En: Lopezosa C, Díaz-Noci J, Codina L (Eds.), Methodos. Anuario de Métodos de Investigación en Comunicación Social, (1), 73-87. https://doi.org/10.31009/methodos.2020.i01.07

Craig, R. T. (2015). The constitutive metamodel: a 16-year review. Communication Theory, 25(4), 356-374. https://doi.org/10.1111/comt.12076

Enghel, F. & Becerra, M. (2018). Here and there: (re)situating Latin America in international communication theory. Communication Theory, 28(2), 111-130.https://doi.org/10.1093/ct/qty005

Fox, E. & Schmucler, H. (1982). Comunicación y democracia en América Latina. CLACSO.

Fuentes Navarro, R. (2019). Pesquisa e metapesquisa sobre comunicação na América Latina. MATRIZes, 13(1), 27-48. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v13i1p27-48

Gándara, S., & Heram, Y. (2021). Los estudios latinoamericanos de comunicación (2000-2018) ¿Consolidación académica, estancamiento burocrático o dispersión temática? Astrolabio. Nueva época, (27), 276-297. https://doi.org/10.55441/1668.7515.n27.26556

García Canclini, N. (1994). Consumidores y ciudadanos. Conflictos multiculturales de la globalización. Grijalbo.

García-Jiménez, L. & Herrero, E. (2025). (Anti)canon de la investigación de la comunicación en España: análisis a partir de la visibilidad de sus autores y autoras (1979-1989). Revista Mediterránea de Comunicación, 16(1), e26877. https://doi.org/10.14198/MEDCOM.26877

García Vargas, A., Díaz Larrañaga, N. & Kejval, L. (Eds.). (2022). Mujeres de la comunicación. Argentina. FES Comunicación.

Gómez-Rodríguez, G., González-Reyes, R., Gallo-Estrada, C., & López Mascorro, N. (2023). Un recorrido de 35 años: la transformación de la revista Comunicación y Sociedad y del campo de estudios de la comunicación a través de un análisis hemerográfico. Comunicación y Sociedad, (20), 1-40. https://doi.org/10.32870/cys.v2023.8738

Grant, M. J. & Booth, A. (2009). A typology of reviews: an analysis of 14 review types and associated methodologies. Health Information and Libraries Journal, 26(2), 91-108. https://doi.org/10.1111/j.1471-1842.2009.00848.x

Grillo, M., Papalini, V. & Benítez Larghi, S. (Coords.). (2016). Estudios sobre consumos culturales en la argentina contemporánea. CLACSO.

Grimson, A. & Varela, M. (1999). Audiencias, cultura y poder. Estudios sobre televisión. Eudeba.

Günther, E. & Domahidi, E. (2017). What Communication Scholars Write About: An Analysis of 80 Years of Research in High-Impact Journals. International Journal of Communication, 11, 3051-3071 https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/6989

Heram, Y. & Gándara, S. (2021). Pioneras en los estudios latinoamericanos en comunicación. TeseoPress. https://www.teseopress.com/pionerasenlosestudioslatinoamericanosdecomunicacion/

Heram, Y., Gago, M. P., & Dagatti, M. (2023). Percepción de la violencia, emociones y consumo televisivo durante la pandemia en la Argentina. Comunicación Y Medios, 32(47), pp. 103-113. https://doi.org/10.5354/0719-1529.2023.68610

Heram, Y., & Tarullo, R. (2023). Sobre la recepción: un análisis de las principales tendencias en las revistas de comunicación de América Latina. Austral Comunicación, 12(2), 1-29. https://doi.org/10.26422/aucom.2023.1202.her

Igartua Perosanz, J. J. (2006). Métodos cuantitativos de investigación en Comunicación. Bosch.

Jacks, N. (Coord.). (2011). Análisis de recepción en América Latina: un recuento histórico con perspectivas al futuro. CIESPAL.

Jacks, N. & Orozco Gómez, G. (2015). Investigación latinoamericana de recepción: un largo camino andado, una historia viva para contar. En: C. Bolaño, D. Crovi Druetta & G. Cimadevilla (Coords.), La contribución de América Latina al campo de la comunicación (pp. 101-130). Prometeo.

Levine, T. R. & Hullett, C. R. (2015). Meta-Analysis. In: W. Donsbach (Ed.). The Concise Encyclopedia of Communication (pp. 385-386). Wiley-Blackwell.

Lozano, J. C., & Frankenberg, L. (2015). Enfoques teóricos y estrategias metodológicas en la investigación empírica de audiencias televisivas en América Latina: 1992–2007. Comunicación y Sociedad, 5(10), 81-110. https://doi.org/10.32870/cys.v0i10.1844

Magallanes Blanco, C. & Ricaurte Quijano, P. (Eds.). (2022). Mujeres de la comunicación México. FES Comunicación.

Mangone, C. (2003). La burocratización de los análisis culturales. Zigurat, (4), 135-158.

Martín-Barbero, J. (2003). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Gustavo Gilli.

Martínez-Nicolás, M. & Carrasco-Campos, A. (2018). La transformación de una comunidad científica. Evolución del patrón de autoría de la investigación española sobre comunicación publicada en revistas especializadas (1990-2014). Revista Latina de Comunicación Social, (73), 1368-1383.

Martínez-Nicolás, M. & Saperas Lapiedra, E. (2011). La investigación sobre Comunicación en España (1998-2007). Análisis de los artículos publicados en revistas científicas. Revista Latina de Comunicación Social, (66), 101-129. https://doi.org/10.4185/RLCS-66-2011-926-101-129

Mastrini, G. (2020). Margarita Graziano: Entre la academia y la acción política. En: M. Graziano, A. Ford & H. Schmucler. Pensadoras de la comunicación en Argentina (pp. 15-47). Universidad Nacional de General Sarmiento.

Orozco Gómez, G. (2018). La múltiple audienciación de las sociedades contemporáneas: desafíos para su investigación. Anuario Electrónico de Estudios en Comunicación Social “Disertaciones”, 11(1), 13-25. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.6274

Piñeiro-Naval, V. & Mangana, R. (2019). La presencia del framing en los artículos publicados en revistas hispanoamericanas de comunicación indexadas en Scopus. Palabra Clave, 22(1), 1-26.

Piñeiro-Naval, V. & Morais, R. (2019). Estudio de la producción académica sobre comunicación en España e Hispanoamérica. Revista científica de comunicación y educación. Comunicar, 61, 113–123.

Piñeiro-Naval, V., & Crespo-Vila, R. (2022). Metainvestigación en narrativas transmedia: aportes desde Iberoamérica. Palabra Clave, 25(3), e2534.

Rodríguez, C., Magallanes Blanco, C., Marroquín Parducci, A. & Rincón, O. (Eds.) (2020). Mujeres de la comunicación. FES Comunicación.

Saintout, F. & Ferrante, N. (2006). Los estudios de recepción en Argentina hoy: rupturas, continuidades y nuevos objetos. Diálogos de la Comunicación (73), 19-26.

Sánchez Narvarte, E. (2022). Antonio Pasquali. Una práctica intelectual entre América Latina y Europa (1979-1989). History of Media Studies, 2. https://doi.org/10.32376/d895a0ea.0444937b

Siles, I., Espinoza Rojas, J. & Méndez Marenco, A. (2019). La investigación sobre tecnología de la comunicación en América Latina: un análisis crítico de la literatura (2005-2015). Palabra Clave, 22(1).

Sistema de Información Cultural de la Argentina. (2023). Encuesta Nacional de Consumos Culturales 2013/ 2023. Ministerio de Cultura de Argentina. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/2023/05/encc2023_informe_preliminar.pdf

Sunkel, G. (2002). Una mirada otra: la cultura desde el consumo. En: D. Mato (Coord.), Estudios y Otras Prácticas Intelectuales Latinoamericanas en Cultura y Poder. CLACSO.

Torlucci, S., Vazquez Laba, V., & Pérez Tort, M. (2019). La segunda reforma universitaria: políticas de género y transversalización en las universidades. RevCom, (9), e016. https://doi.org/10.24215/24517836e016

Vasallo de Lopes, M. I. (Org.). (2016). Epistemologia da comunicação no Brasil: trajetórias autorreflexivas. ECA-USP.

Vasallo de Lopes, M. I., & Fuentes Navarro, R. (2023). Histórias da internacionalização do campo de estudos da comunicação. MATRIZes, 17(3), 5-16. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v17i3p5-16

Verón, E. (1995). Investigación, semiología y comunicación: del estructuralismo al análisis en producción. Causas y Azares (3), 7-23. https://ahira.com.ar/ejemplares/causas-y-azares-no-3/

Verón, E. (2004). Cuando leer es hacer: la enunciación en la prensa gráfica (1984). En: Fragmentos de un tejido (pp. 171-191). Gedisa.

Waisbord, S. (2014). United and fragmented: Communication and media studies in Latin America. Journal of Latin American Communication Research, 4(1), 55-77.

Waisbord, S. (2019). Communication: a post-discipline. Wiley.

Published

2025-05-30