Equity or gap? Women in open-access Latin American communications journals indexed in Scopus
DOI:
https://doi.org/10.26439/contratexto2023.n40.6181Keywords:
publicación científica, acceso abierto, autoría, comunicación, igualdad de género, scientific publication, open access, authorship, communication, gender equalityAbstract
The research studies the presence of female authors of scientific articles in Latin American communication journals, both in individually authored articles and collaborative works. It analyzed 206 research articles published in two open-access Latin American journals indexed in Scopus and exclusively focused on communications. The results revealed 441 authors (54 % men and 46 % women). Men had a greater presence as authors of individual articles. In articles with multiple authors, women prevail in the first authorship position (men n = 60; women n = 75) and the third position (men n = 6; women n = 8), while men prevail in the second position (men n = 70; women n = 65) and the last position (men n = 49; women n = 31). The Chi-square test (p < 0.05) showed a statistically significant association between gender and position in multiple authorships. The article concludes that, although there is a gender inequity in communication articles, the gap is smaller than reported by authors in other knowledge areas.
Downloads
References
Albarracín, M., Castro, C., & Chaparro, P. (2020). Importancia, definición y conflictos de la autoría en publicaciones científicas. Revista Bioética, 28(1), 10-16. https://doi.org/10.1590/1983-80422020281361
Albornoz, M., Barrere, R., Matas, L., Osorio, L., & Sokil, J. (2018). Las brechas de género en la producción científica iberoamericana. Papeles del Observatorio OEI, 9(1), 1-30. https://oei.int/publicaciones/gender-gaps-in-ibero-american-scientificproduction
Alexandre, A., Rosa, E., & Kouleshov, T. (2020). A mulher em cursos de ciências, tecnologia, engenharia e matemática no ensino superior moçambicano. Revista Estudos Feministas, 28(1). https://doi.org/10.1590/1806-9584-2020v28n168325
Arroyo-Hernández, H., & Huarez, B. (2019). La brecha de género en los comités editoriales de revistas científicas peruanas. Revista de Gastroenterología del Perú, 39(2), 197-198. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1022-51292019000200019
Astegiano, J., Sebastián-González, E., & De Toledo Castanho, C. (2019). Unravelling the gender productivity gap in science: a meta-analytical review. Royal Society Open Science, 6(6). https://doi.org/10.1098/rsos.181566
Avila-Toscano, J. H., & Rambal-Rivaldo, L. I. (2020). Producción científica de investigadores de psicología del sistema científico colombiano según su clasificación y sexo. Avances en Psicología Latinoamericana, 38(3), 1-14. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.8133
Barros-Bastidas, C., & Turpo, O. (2020). Training in research and its incidence in the scientific production of teachers in education of a public university of Ecuador. Publicaciones de la Facultad de Educación y Humanidades del campus de Melilla, 50(2), 167-185. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v50i2.13952
Cáceres, M., & Díaz, M. (2022). El liderazgo de la mujer en la investigación en comunicación en España. Revista Española de Documentación Científica, 45(2). https://doi.org/10.3989/redc.2022.2.1859
Centeno-Leguía, D., Morales-Concha, L., López, C., & Mejía, C. (2020). Scientific women: characteristics and factors associated with being first author and author for correspondence in Peruvian journals indexed to SciELO, 2010-2015. Educación Médica, 21(1), 17-23. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.04.010
Chan, H. F., & Torgler, B. (2020). Gender differences in performance of top cited scientists by field and country. Scientometrics, 125(3), 2421-2447. https://doi.org/10.1007/s11192-020-03733-w
Cisternas, C. F., Corvalán-Navia, A., García-Meneses, J., & Chiapinni, F. (2021). Ni extranjeras, ni secretarias: discursos de las científicas chilenas sobre el trabajo académico. Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana, 58(1), 1-13. https://doi.org/10.7764/PEL.58.1.2021.11
García-Jiménez, L., Torrado-Morales, S., & Díaz, J. M. (2022). El rol de la mujer en la ciencia y la docencia en comunicación: análisis a partir de los programas universitarios en España. Revista de Comunicación, 21(2), 91-113. https://doi.org/10.26441/rc21.2-2022-a5
Giner-Soriano, M., López-Pereiro, O., Zabaleta-del-Olmo, E., Pons-Vigués, M., Morros, R., & Gómez-Lumbreras, A. (2021). Bibliometric analysis of female authorship in original articles in the journal Atención Primaria. Atención Primaria, 53(1), 12-18. https://doi.org/10.1016/j.aprim.2019.11.002
Gómez-Crisóstomo, R., Caldera-Serrano, J., & Romo-Fernández, L. (2018). La coautoría en Ciencias Sociales como estrategia para la mejora visibilidad de los trabajos científicos: aumento en el número de citas (2005-2014). Cuadernos de Documentación Multimedia, 29, 28-41. https://doi.org/10.5209/cdmu.59517
Gómez-Escalonilla, G., & Serra, C. (2022). Mapa de los grupos de investigación en comunicación en España. Revista Latina de Comunicación Social, 80, 1-19. https://doi.org/10.4185/RLCS-2022-1513
González-Sala, F., Haba-Osca, J., & Osca-Lluch, J. (2021). La investigación española en psicología educativa desde una perspectiva de género (2008-2018). Anales de Psicología/Annals of Psychology, 37(1), 44-50. https://doi.org/10.6018/analesps.399871
González-Torres, L., & Mayo-Yáñez, M. (2021). Análisis del género en las autorías de las publicaciones científicas del Acta Otorrinolaringológica Española en la última década. Acta Otorrinolaringológica Española, 72(4), 230-237. https://doi.org/10.1016/j.otorri.2020.05.
Huang, J., Gates, A. J., Sinatra, R., & Barabási, A.-L. (2020). Historical comparison of gender inequality in scientific careers across countries and disciplines. Proceedings of the National Academy of Sciences, 117(9). https://doi.org/10.1073/pnas.1914221117
Ilarraza-Lomelí, H., & García-Saldivia, M. (2015). En un documento científico: ¿quién debe ser el primer autor? Archivos de Cardiología de México, 85(2), 93-95. https://doi.org/10.1016/j.acmx.2015.05.001
López-Padilla, D., García-Río, F., Alonso-Arroyo, A., Arenas, N., Cerezo, A., Corral, M., Gallo, V., Llanos, M., Martínez, R., Martos, N., Ojeda, E., Padilla, M., Pérez, M., Prudencio, V., Puente, L., Recio, B., Rodríguez, E., Sànchez, A., Segrelles-Calvo, G., … De GrandaOrive, J. (2021). Diferencias de género en las publicaciones originales de Archivos de Bronconeumología en el periodo 2001-2018. Archivos de Bronconeumología, 57(2), 107-114. https://www.archbronconeumol.org/en-diferencias-generopublicaciones-originales-archivos-articulo-S0300289620301393
Lotero-Echeverri, G., Romero-Rodríguez, L., & Pérez-Rodríguez, A. (2019). Tendencias de las publicaciones especializadas en el campo de la educomunicación y alfabetización mediática en Latinoamérica. Interface: Communication, Health, Education, 23. https://doi.org/10.1590/Interface.180193
Málaga-Saboga, L., & Sagasti, F. (2021). Género, coautorías, e impacto: las publicaciones de investigadores peruanos en biología (1994-2017). Revista Española de Documentación Científica, 44(1), 1-11. https://doi.org/10.3989/redc.2021.1.1707
Medicentro, E. (2021). Implementación de la taxonomía CRediT (contributor roles taxonomy). Medicentro, 25(1), 1-6. https://medicentro.sld.cu/index.php/medicentro/article/view/3449/2652
Naciones Unidas. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Una oportunidad para América Latina y el Caribe. Naciones Unidas; CEPAL. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/cb30a4de-7d87-4e79-8e7a-ad5279038718/content
Oliveira-Ciabati, L., Santos, L., Hsiou, A., Sasso, A., Castro, M., & Souza, J. (2021). Scientific sexism: the gender bias in the scientific production of the Universidade de São Paulo. Revista de Saúde Pública, 55(46), 1-12. https://doi.org/10.11606/S1518-8787.2021055002939
Parish, A., Boyack, K., & Ioannidis, J. (2018). Dynamics of co-authorship and productivity across different fields of scientific research. PLOS ONE, 13(1). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0189742
Perdomo, B., & Morales, O. A. (2022). Políticas editoriales de revistas de Comunicación en acceso abierto indexadas en Scopus. Investigación Bibliotecológica, 36(93), 135-151. https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2022.93.58650
Polkowska, D. (2013). Women scientists in the Leaking Pipeline: Barriers to the commercialisation of scientific knowledge by women. Journal of Technology Management and Innovation, 8(2), 156-165. https://doi.org/10.4067/s0718-27242013000200013
Repiso, R. (2020). La autoría: ¿cuántos firman, quiénes y en qué orden? Revista Comunicar, https://doi.org/10.3916/escuela-de-autores-121
Robinson-García, N., & Amat, C. (2018). ¿Tiene sentido limitar la coautoría científica? No existe inflación de autores en Ciencias Sociales y Educación en España. Revista Española de Documentación Científica, 41(2). https://doi.org/10.3989/redc.2018.2.1499
Sugimoto, C., Lariviere, V., Ni, C., Gingras, Y., & Cronin, B. (2013). Bibliometrics: global gender disparities in science. Nature, 504, 211-213. https://doi.org/10.1038/504211a
Tscharntke, T., Hochberg, M., Rand, T., Resh, V., & Krauss, J. (2007). Author sequence and credit for contributions in multiauthored publications. PLoS Biology, 5(1). https://doi.org/10.1371/journal.pbio.0050018
Downloads
Published
Issue
Section
License
All of the works published are licensed under a CC BY 4.0 Creative Commons Attribution license. (updated on March 1st 2021)
The content of the journal may be shared in any material or format. The content may be adapted, contributed upon and transformed. Both possibilities are only permitted in so far as they complete the following conditions:
- Attribution: Credit must be given where it is due, a link to the license must be provided and changes, if made, must be indicated. This should be done in the manner deemed appropriate, without suggesting that the licensor promotes you or your use of the material.
Ownership rights
The patrimonial rights for Contratexto are published under a Creative Commons BY 4.0 license, allowing authors to keep the patrimonial rights to their work without restrictions.
If a work published in Contratexto were to be copied, distributed, spread, or any other activities contemplated in the aforementioned license, the author(s) and the journal must be mentioned visibly and expressly.
Self-archive
This journal allows and encourages authors to post items submitted to the journal on personal websites or institutional repositories both prior to and after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this journal.