Lessons from defeat: an analysis of two newsgames from Argentina abstract.
DOI:
https://doi.org/10.26439/contratexto2023.n39.6157Keywords:
video game, journalism, newsgame, defeat, ArgentinaAbstract
At the beginning of the new millennium, video games started establishing links with other fields of culture, such as art, advertisement, politics and activism, among others. The combination with journalism gave rise to newsgame, a form of video game that follows the rules of the field of information, such as the coverage of current events and the creation of an agenda. The change of operation caused transformations: for example, failure, instead of being a disadvantage, enabled different ways of questioning news. This paper analyzes two newsgames from the Argentinean studio Shitty Games. Considering former elements of video game, especially from the 8-bit period, but operating within the field of journalism, Decretator (2016) and Suicid.ar (2015) refer to two recent events in Argentina and editorialize them using argumentative strategies of persuasion, typical of the persuasive genres of journalism (such as the editorial or the opinion article). Moreover, they provide a polemical space that invites users to take a stance on the government layoffs carried out by the government of Mauricio Macri and on the coverage by different media regarding the death of prosecutor Alberto Nisman.
Downloads
References
Américo, M. (2017). Eduentretenimiento y newsgames en la nueva ecología de los medios. En F. Irigaray & D. Porto Renó (Eds.), Transmediaciones. Creatividad, innovación y estrategias en nuevas narrativas (pp. 121-136). Parmenia Grupo Editorial.
Anthropy, A. (2012). Rise of the videogame zinesters: how freaks, normals, amateurs, artists, dreamers, drop-outs, queers, housewives, and people like you are taking back an art form. Seven Stories Press.
Barthes, R. (1990). La aventura semiológica. Paidós.
Bogost, I. (2007). Persuasive games. The expressive power of videogames. MIT Press.
Bogost, I. (2020). Curiosity journalism, or the first decades of newsgames. Convergence, 26(3), 572-576. https://doi.org/10.1177/1354856520918075
Bogost, I., Ferrari, S., & Schweizer, B. (2010). Newsgames: journalism at play. MIT Press. Burton, J. (2005). News-Game journalism. History, current use and possible futures. Australian Journal of Emerging Technologies and Society, 3(2).
Canavilhas, J. (2011). El nuevo ecosistema mediático. Index.cComunicación, 1(1). 13-24.
Carlón, M. (2016). Después del fin. Una perspectiva no antropocéntrica sobre la post-TV, el post-cine y YouTube. La Crujía Ediciones.
Chequeado. (2022, 26 de agosto). Caso Nisman: ¿qué pasó con la causa que investiga su muerte? https://chequeado.com/hilando-fino/caso-nisman-que-paso-con-la-causaque-investiga-su-muerte/
Clarke, A., & Mitchell, G. (Eds.). (2013). Videogames and art. Intellect.
Cuadrado, A. (2009). Serious games as a tool of new journalism: among ideology, information and entertainment. Edulearn09, 1806-1814.
El Destape. (2016, 1 de febrero). Ya son casi 50 mil los despedidos. https://www.eldestapeweb.com/ya-son-casi-50-mil-los-despedidos-n14445
Fernández, J. L. (2018). Plataformas mediáticas. Elementos de análisis y diseño de nuevas experiencias. La Crujía Ediciones.
Ferrer-Conill, R., Foxman, M., Jones, J., Sihvonen, T., & Siltonen, M. (2020). Playful approaches to news engagement. Convergence, 26(3), 457-469.
Foxman, M. (2015). Play the news. Fun and games in digital journalism. Tow Center for Digital Journalism.
Frasca, G. (2003). Simulation versus narrative. Introduction to ludology. En M. J. P. Wolf & B. Perron (Eds.), The Video Game Theory Reader (pp. 221-236). Routledge.
Frasca, G. (2013) Newsgames: el crecimiento de los videojuegos periodísticos. En C. Scolari (Ed.), Homo Videoludens 2.0. De Pacman a la gamification (pp. 253-263). Universitat de Barcelona.
Fraticelli, D. (2019). El ocaso triunfal de los programas cómicos. De Viendo a Biondi a Peter Capusotto y sus videos. Teseo.
García-Ortega, A., & García-Avilés, J. A. (2018). Los newsgames como estrategia narrativa en el periodismo transmedia: propuesta de un modelo de análisis. Revista Mediterránea de Comunicación, 9(1), 327-346. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM2018.9.1.19
García-Ortega, A., & García-Avilés, J. A. (2020). When journalism and games intersect: examining news quality, design and mechanics of political newsgames. Convergence, 26(3), 517-536. https://doi.org/10.1177/1354856520918081
Garda, M. (2014). Nostalgia in retro game design. DiGRA ’13, 7, 1-13.
Gómez-García, S., & Cabeza San Deogracias, J. (2016). El discurso informativo de los newsgames: el caso Bárcenas en los juegos para dispositivos móviles. Cuadernos.info, (38), 137-148. https://doi.org/10.7764/cdi.38.593
Gómez-García, S. & Navarro-Sierra, N. (2013). Videojuegos e Información. Una aproximación a los newsgames españoles como nueva óptica informativa. Icono 14, 11(2), 31-51. https://doi.org/10.7195/ri14.v11i2.604
Hutcheon, L. (1992). Ironía, sátira, parodia. Una aproximación pragmática a la ironía. En A. Laura, M. Domenella, M. Florencia, C. Oquendo, L. Orecchioni, L.
James, J. Zamudio & A. López (Eds.), De la ironía a lo grotesco (en algunos textos literarios hispanoamericanos) (pp. 173-193). Universidad Autónoma Metropolitana.
Infobae. (2020, 18 de enero). Las fotos de la pericia de Gendarmería que afirma que Alberto Nisman fue asesinado. https://www.infobae.com/fotos/2020/01/18/las-fotos-de-la-pericia-de-gendarmeria-que-demuestra-que-alberto-nismanfue-asesinado/
Irigaray, F. (2014). La ciudad como plataforma narrativa. El documental transmedia Tras los pasos de El Hombre Bestia. En F. Irigaray & A. Lovato (Eds.), Hacia una Comunicación Transmedia (pp. 115-131). UNR Editora.
Jenkins, H. (2008). Convergence culture: la cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Paidós.
Juul, J. (2005). Half-real. Video games between real rules and fictional worlds. MIT Press.
Juul, J. (2013). The art of failure. An essay on the pain of playing video games. MIT Press.
La Nación. (2019, 15 de octubre). ¿Qué tan de acuerdo estás con estas frases? https://www.lanacion.com.ar/politica/debate-presidencial-2019-calificafrases-candidatos-mira-nid2296380/
Liuzzi, A. (2014). Transmedia “Historytelling”. De documentales interactivos y géneros híbridos. En F. Irigaray & A. Lovato (Eds.), Hacia una Comunicación Transmedia (pp. 66-86). UNR Editora.
Mainer Blanco, B. (2020, 18 de febrero). El ‘boom’ del videojuego: una industria que factura más que el cine y la música juntos. The Conversation. https://theconversation.com/el-boom-del-videojuego-una-industria-que-factura-mas-que-el-cine-yla-musica-juntos-131871
Mancuso, M. (2022). La simulación de las noticias como herramienta inmersiva para la reflexión crítica de los usuarios. Newsgames en Argentina, el caso de Shitty Games (2014-2020) [Tesis de maestría no publicada]. Universidad Nacional de Rosario.
Maté, D. (2021). Notas para una periodización del videojuego. Cuadernos del Instituto. Investigación y Experimentación en Arte y Crítica, (6). 6-20.
Maté, D. (2022). Jugadores imaginados. Para un modelo de análisis de la enunciación en el videojuego [Tesis de maestría, Universidad Nacional de las Artes]. Repositorio Institucional de la UNA.
McGonigal, J. (2013). ¿Por qué los videojuegos pueden mejorar tu vida y cambiar el mundo? Siglo xxi.
Oulton, L. (2020). Creando un nuevo tablero de juego. Curaduría de art games y videojuegos experimentales en el museo [tesis de maestría, Universidad de la Cámara Argentina de Comercio y Servicios]. Universidad CAECE.
Página 12. (2017, 27 de noviembre). ¿Cómo cambió el rumbo de la economía de CFK a Macri? https://www.pagina12.com.ar/78798-como-cambio-el-rumbo-de-la-economia-de-cfk-a-macri
Plewe, C., & Fürsich, E. (2017). Are newsgames better journalism? Journalism Studies, 19(16), 2470-2487.
Salen, K., & Zimmerman, E. (2003). Rules of play: Game design fundamentals. MIT Press.
Scolari, C. (2004). Hacer clic: hacia una sociosemiótica de las interacciones digitales. Gedisa.
Scolari, C. (2010). Ecología de los medios. Mapa de un nicho teórico. Quaderns del CAC, 13(1), 17-26.
Scolari, C. (2013). Narrativas transmedia: cuando todos los medios cuentan. Deusto.
Scolari, C. (2015, 12 de febrero). Ecología de los medios. Entornos, evoluciones e interpretaciones. Hipermediaciones. https://hipermediaciones.com/2015/02/12/ecologia-de-los-medios/
Sicart, M. (2014). Play matters. MIT Press.
Sloan, R. (2016). Nostalgia videogames as playable game criticism. GAME, (5), 35-45.
Steimberg, O. (2013). Semióticas. Las semióticas de los géneros, los estilos, de la transposición. Eterna Cadencia.
Traversa, O. (2014). Inflexiones del discurso. Cambios y rupturas en las trayectorias del sentido. Santiago Arcos.
Treanor, M., & Mateas, M. (2009). Newsgames: procedural rhetoric meets political cartoons. En T. Rzywinska, H. Kennedy & B. Atkins (Eds.), DiGRA 2009: breaking new ground: innovation in games, play, practice and theory (pp. 12-14). DiGRA.
Verón, E. (1998). La semiosis social. Gedisa.
Verón, E. (2013). La semiosis social 2: ideas, momentos, interpretantes. Paidós.
Vos, T., & Perrault, G. (2020). The discursive construction of the gamification of journalism. Convergence, 26(3), 470-485.
Downloads
Published
Issue
Section
License
All of the works published are licensed under a CC BY 4.0 Creative Commons Attribution license. (updated on March 1st 2021)
The content of the journal may be shared in any material or format. The content may be adapted, contributed upon and transformed. Both possibilities are only permitted in so far as they complete the following conditions:
- Attribution: Credit must be given where it is due, a link to the license must be provided and changes, if made, must be indicated. This should be done in the manner deemed appropriate, without suggesting that the licensor promotes you or your use of the material.
Ownership rights
The patrimonial rights for Contratexto are published under a Creative Commons BY 4.0 license, allowing authors to keep the patrimonial rights to their work without restrictions.
If a work published in Contratexto were to be copied, distributed, spread, or any other activities contemplated in the aforementioned license, the author(s) and the journal must be mentioned visibly and expressly.
Self-archive
This journal allows and encourages authors to post items submitted to the journal on personal websites or institutional repositories both prior to and after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this journal.













