Rhythm in film and symbolism by Susanne Langer

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26439/contratexto2023.n39.5785

Keywords:

rhythm, film, tension, symbolism, representation

Abstract

This research analyzes rhythm in fiction films based on the notion of rhythm in the arts of philosopher Susanne Langer and her theory of symbolism. Unlike previous studies on rhythm in film, conducted from mathematical perspectives with metrics of time, proportions and frequencies of montage shots, this study aims to demonstrate that the phenomenon of rhythm in film can also be analyzed from the philosophy of art, in this case, from the symbolism of Langer. In this regard, she considers that rhythm in the arts is recreated in the relationship of the tensions of a work to promote the symbolism of feelings as a whole. The results show that there are up to four recurrent forms of relationships when representing tension scenes (or dramatic tension) and that these successive relationships of tensions are represented by the filmmaker in a conscious and reflexive way until the significance of feelings in the whole film is achieved. This study is a new way of analyzing rhythm in film art, as well as a contribution that highlights some techniques for managing rhythm and symbolizing feelings by the audiovisual filmmaker.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • María del Carmen Fernández Trujillo, Universidad Privada del Norte, Perú

    Magíster en Comunicación Social con mención en Investigación en Comunicación por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.

References

Canet, F., & Prósper, J. (2009). Narrativa audiovisual. Estrategias y recursos. Editorial Síntesis.

Chion, M. (2006). Cómo se escribe un guion. Cátedra.

Dany Campos. (2016, 18 de junio). 2.9 La tensión dramática [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=YYm221k98oE

Dany Campos. (2016, 25 de junio). 2.10 Evolución de la tensión dramática [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=tqBcT8KosDA

Eisenstein, S. (1958). El sentido del cine. Siglo xxi.

Eisenstein, S. (2001). Hacia una teoría del montaje. Paidós Ibérica.

Fernández Trujillo, M. (2019). El ritmo en el cine y la representación de los sentimientos: Susanne Langer y la noción simbólica del ritmo en las artes. [Tesis de maestría, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. Cybertesis. https://hdl.handle.net/20.500.12672/10780

Field, S. (2002). El libro del guion. Fundamentos de la escritura de guiones. Plot Ediciones.

Guerra, C. (2009). Acerca de los conceptos de trama y ritmo: una aproximación desde Paul Ricoeur y otros autores. Resonancias, (25), 45-62. https://repositorio.uc.cl/handle/11534/4550

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación. McGraw-Hill.

Langer, S. (1958). Nueva clave de la filosofía. Un estudio acerca del simbolismo de la razón, del rito y del arte. Editorial Sur.

Langer, S. (1967). Sentimiento y Forma. Una teoría del arte desarrollada a partir de una nueva clave de la filosofía. Instituto de Investigaciones Filosóficas.

Layton, W. (2008). ¿Por qué? Trampolín del actor. Editorial Fundamentos.

Loureiro Comparato, L. (1992). De la creación al guion. Instituto RTVE.

McKee, R. (2013). El guión story. Sustancia, estructura, estilo y principios de la escritura de guiones. Alba Editorial.

Mitry, J. (1978). Estética y Psicología del Cine. Las Estructuras (vol. 1). Siglo XXI.

Reyes, A. (s. f.). Lista de emociones básicas y secundarias. Psicoemocionat. https://www.psicoemocionat.com/lista-de-emociones-basicas-y-secundarias/

Pearlman, K. (2009). Cutting Rhythms. Shaping the film edit. Elsevier-Focal Press.

Sánchez, R. (1994). Montaje cinematográfico. Arte de movimiento. Centro Universitario de Estudios Cinematográficos.

Tarkovski, A. (2005). Esculpir en el tiempo. Reflexiones sobre el arte, la estética y la poética del cine. Ediciones RIALP.

Published

2023-05-30

How to Cite

Fernández Trujillo, M. del C. (2023). Rhythm in film and symbolism by Susanne Langer . Contratexto, 039, 243-257. https://doi.org/10.26439/contratexto2023.n39.5785