Hegemonic signs in the film Ex-Machina: robotization and control
DOI:
https://doi.org/10.26439/contratexto2020.n034.4870Keywords:
hegemonic sign, text, ideology, transhumanism, moral enhancementAbstract
Through socio-semiotics theory, the film Ex-Machina (Garland, 2015) contains some hegemonic signs which could be linked to the human robotization phenomenon. Within that fictional strategy of the film, we find political and commercial ideologies. These ideologies can be materialized in two proposals: transhumanism and moral bio-enhancement. Specifically, part of the current research devoted to increasing human capacities is directed towards a new and deeper social division of a Darwinian nature: on the one hand, the attractive possibility of overcoming the “obsolete” human body, on the other, the distribution of drugs to produce docile and “ethical” humans.
Downloads
References
Asimov, I. (1990). Visiones de robot. Debolsillo.
Carroll, L. (2001). A través del espejo y lo que Alicia encontró ahí. Cátedra.
De Jeorge, J. (18 de noviembre de 2014). Filósofo de la Universidad de Oxford defiende como una «obligación moral» el uso de la biotecnología para seleccionar los mejores niños. El Nuevo Mundo. https://www.periodicoelnuevomundo.com/2019/11/filosofo-de-la-universidad-de-oxford.html
Cros, E. (1986). Literatura, ideología y sociedad. Gredos.
Cros, E. (2002). El sujeto cultural. Sociocrítica y psicoanálisis. CERS.
Eco, U. (1999). La estructura ausente. Lumen.
Eco, U. (2000). Tratado de semiótica general. Lumen.
Fernández Vallejo, R. (2009). Impacto corporal de los medicamentos para el trastorno por déficit de atención con hiperactividad en los niños. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 2(12), 54-73. https://www.iztacala.unam.mx/carreras/psicologia/psiclin/vol12num2/Vol12No2Art4.pdf
Foucault, M. (2005). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. Siglo XXI.
Franco Netto, R. O-R., de Almeida-Rodrigues Franco Netto, J., Zacarias-da Silva Junior, N., Silva, S., Ferreira-Aguero, M.A., Coronel-de Bobadilla, B., & Pifferrer, A. (2018). Incidencia del uso no prescrito del Metilfenidato entre Estudiantes de Medicina.
Revista del Instituto de Medicina Tropical, 13(1), 16-22. https://doi.org/10.18004/imt/201813117-23
García-Sedano, M. (julio-septiembre 2019). La rebelión de las máquinas. Arte, singularidad tecnológica y ciencia ficción. Arte, individuo y sociedad, 31(3), 643-658. https://doi.org/10.5209/aris.61598
Garland, A. (Director). (2015). Ex-machina [Película]. DNA Films.
Genette, G. (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Taurus.
Kristeva, J. (2000). Historias de amor. Siglo XXI.
Le Goff, J. & Truong, N. (2005). Una historia del cuerpo en la Edad Media. Paidós.
Linares Salgado, J. E. (2018). Hacia una crítica neuroética del mejoramiento moral. En P. E. García Ruiz, R. E. López García & P. E. Santamaría Cruces (coords.), Ética y neurociencias. La naturalización de la filosofía moral (pp. 13-31). Universidad Nacional Autónoma de México.
Londoño Paredes, D. E. (2017). El transtorno por déficit de atención con hiperactividad: una mirada socio-cultural. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 37(132), 477-496. http://scielo.isciii.es/pdf/neuropsiq/v37n132/0211-5735-raen-37-132-0477.pdf
Martín-Rodríguez, J. F., Cardoso-Pereira, N., Bonifácio, V., & Barroso y Martín, J.M. (2004). La década del cerebro (1990-2000): algunas aportaciones. Revista Española de Neuropsicología, 6(3-4), 131-170. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/51153/La%20d%c3%a9cada%20del%20cerebro.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Orchestral Manoeuvres in the Dark [OMD]. (1980). Enola Gay [Canción]. En Enola Gay. Dindisc.
Piedra Alegría, J. (2017). Transhumanismo: Hacia un nuevo cuerpo. Daimon Revista Internacional De Filosofia, Suplemento 5(2016), 489-495. https://doi.org/10.6018/daimon/270011
Peirce, C. S. (1994). The Collected Papers of Charles Sanders Peirce. Harvard University Press.
Tapia, R. (2008). Neuroética. En R. Pérez Tamayo, R. Lisker & R. Tapia (comps.), La construcción de la bioética (pp. 185-198). FCE.
Verón, E. (1998). La semiosis social. Fragmento de una teoría de la discursividad. Gedisa.
Wajcman, G. (2011). El ojo absoluto. Manantial.
Downloads
Published
Issue
Section
License
All of the works published are licensed under a CC BY 4.0 Creative Commons Attribution license. (updated on March 1st 2021)
The content of the journal may be shared in any material or format. The content may be adapted, contributed upon and transformed. Both possibilities are only permitted in so far as they complete the following conditions:
- Attribution: Credit must be given where it is due, a link to the license must be provided and changes, if made, must be indicated. This should be done in the manner deemed appropriate, without suggesting that the licensor promotes you or your use of the material.
Ownership rights
The patrimonial rights for Contratexto are published under a Creative Commons BY 4.0 license, allowing authors to keep the patrimonial rights to their work without restrictions.
If a work published in Contratexto were to be copied, distributed, spread, or any other activities contemplated in the aforementioned license, the author(s) and the journal must be mentioned visibly and expressly.
Self-archive
This journal allows and encourages authors to post items submitted to the journal on personal websites or institutional repositories both prior to and after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this journal.













