Relationship between attitudes towards critical thinking and thinking styles on college students in metropolitan Lima

Authors

  • Luis Miguel Escurra-Mayaute Universidad de Lima (Perú)
  • Ana Esther Delgado-Vásquez Universidad Nacional Mayor de San Marcos (Perú)

DOI:

https://doi.org/10.26439/persona2008.n011.929

Keywords:

dispositions, critical thinking, thinking styles, Samejimas’s model

Abstract

To study the relationships between attitude toward critical thinking and the thinking styles on college students of cities of Lima and Callao. It was used Stenberg’s Thinking Style Scale and it was made a Scale about to be Disposed toward Critical Thinking using Samejima’s model. The findings show validity and reliability related to Attitude Toward Critical Thinking Scale and the Thinking Styles Scale respectively. The students score presents a normal distribution shape. There are significative correlations concerning areas of the critical thinking and the thinking styles. There are statistical differences among kind of college, sex, and professional where each scale scores are analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anastasi, A. & Urbina, S. (1998). Test psicológicos. México: Prentice Hall.

Arbuckle, J. (2000). Introduction to structural equation modeling using AMOS. Austin: Academic Corporation and instructional Technology Services.

Arbuckle, J. (2007). AMOS 7.0: Programming reference guide. Chicago: Small Waters Corporation.

Byrne, B. M. (2001). Structural equation Modeling with AMOS: Basic concepts, applications and programming. Nueva Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Çubukcu, Z. (2006). Critical thinking dispositions of the Turkish teacher candidates. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 5(4), 5, 22-36.

Delgado, A. (2004). Relación entre los estilos de aprendizaje y los estilos de pensamiento en estudiantes de maestría considerando las especialidades profesionales y el tipo de universidad. Tesis para optar el grado de doctora en psicología. Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima.

Delgado, A.; Escurra, L. & Torres. W. (2006). La medición en psicología y educación: Teoría y aplicaciones. Lima: Editorial

Hozlo S. R. L. Dewey, J. (1933). How we think. Boston: D.C. Health. Elorza, H. (2007) Estadística para las ciencias sociales, del comportamiento y de la salud. México: CENGAGE Learning.

Ennis, R. H. (1986). A taxonomy of critical thinking dispositions and abilities. En Baron, J. B. & Sternberg, R. J. (Eds.). Teaching thinking skills. Nueva York: Freeman.

Escurra, L.; Delgado, A. & Quezada, R. (2001). Estilos de pensamiento en estudiantes de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Revista de Investigación en Psicología, 4(1), 9-34.

Escurra, L. & Delgado, A. (2008). Construcción de la Escala de Disposición hacia el pensamiento crítico bajo el modelo de Samejima, en alumnos universitarios de la ciudad de Lima. En prensa.

Facione, P. A. (1990). The delphi report critical thinking: a statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction. Millbrae: The California Academic Press.

Facione, P. & Facione, N. (1992). CCTDI: A disposition inventory. Milbrae: The California Academia Press.

Facione, P. A.; Facione, N. C. & Giancarlo, C. A. (1997). Professional judgement and the disposition toward critical thinking. Milbrae: California Press.

Facione, P. A.; Giancarlo, C. A.; Facione, N. C. & Gainen, J. (1995). The disposition toward Critical Thinking. Journal of General Education, 44(1), 1-25

Facione, C. A.; Facione, N. C.; Giancarlo C. A. & Gainen, J. (2000). The disposition toward Critical Thinking: its Character, Measurement, and Relationship to Critical Skill. Informal Logic, 20(1).

Hernández Baeza, A.; Muñiz, J. & García Cueto, E. (2000). Comportamiento del modelo de respuesta graduada en función del número de categorías de la escala. Psicothema, 12(2), 288-291.

Hernández, R.; Fernández, C., & Baptista, L. (2006). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.

Ip W.Y.; Lee D. T. F.; Lee I. F. K.; Chau, J. P. C.; Wootton, Y. S. Y. & Chang A. M. (2000). Disposition towards critical thinking: a study of Chinese undergraduate nursing students. Journal of Advanced Nursing, 32(1), 84-90.

Klatic, Sh. (1999). Exploración de la validez y confiabilidad del Cuestionario Sternberg-Wagner de Estilos de Pensamiento. Tesis para optar el título de licenciada en psicología. Universidad de Lima. Lima.

Kline, P. (1986). A Handbook of test construction. Londres: Routledge.

Marín, G. (1986). Consideraciones metodológicas básicas para conducir investigaciones psicológicas en América Latina. Acta Psiquiátrica y Psicológica de América de Latina, 32, 183-192.

Martínez Arias, R. (2006). Psicometría: Teoría de los test psicológicos y educativos. Madrid. Alianza Editorial.

Mcbride, R.; Xiang, P. & Wittenburg, D. (2002). Dispositions toward critical thinking: the preservice teacher’s perspective. Teachers and teaching: theory and practice, 8(1), 29-40

Mcbride, R.; Xiang, P.; Wittenburg, D. & Shen, J. (2002). An analysis of preservice teachers’ dispositions toward critical thinking: a cross-cultural perspective Asia-Pacific. Journal of teacher education, 30(2), 131-140.

Miranda, M. (1996). Manual do cuestionario de estilos de pensamento I estudantes universitários. Lisboa: Universidade de Lisboa, Centro de Psicometría e Psicología da Educación.

Miranda, M. (1999). Estudios portugueses sobre estilos de pensamiento. Lisboa: Universidade de Lisboa.

Muñiz, J. (1996). Psicometrría. Madrid: Ediciones Universitas.

Nunnally, J. C. & Bernstein, I. J. (1995). Teoría psicométrica. México: McGraw-Hill.

Pagano, R. R. (2006). Estadística para las ciencias del comportamiento. México: Thomson.

Paul, E. W. (1992). Teaching critical reasoning in the strong sense: getting venid worldviews. En Talaska, R. A. (Ed.). Critical reasoning in contemporary culture. Nueva York: SUNY.

Pérez, C. (2004). Técnicas de análisis multivariante de datos, aplicaciones con SPSS. Madrid: Pearson Prentice Hall.

Ramos, M.; Catena, A. & Trujillo, H. (2003). Análisis multivariado, un manual para investigadores. Madrid: Biblioteca Nueva.

Sánchez, C. H. & Reyes, M. C. (2006). Metodología y diseños de la investigación científica. Lima: Editorial Universitaria.

Siegel, H. (1989). Education reason: rationality, critical thinking and education. Nueva York: Routledge.

Siegel, H. (1990). The justification of critical thinking as an educational ideal. In education reason: rationality, critical thinking and education. Nueva York: Routledge.

Siegel, S. & Castellan, N. (1995). Estadística no paramétrica: Aplicada a las ciencias de la conducta. México: Editorial Trillas.

Sternberg, R. (1994). Allowing for thinking styles. Educational leadership. November.

Sternberg, R. (1997). La creatividad en una cultura conformista, un desafío a las masas. Barcelona: Ediciones Paidós. Sternberg, R. (1999). Estilos de pensamiento. Barcelona: Ediciones Paidós.

Stratton, J. (1999). A closer look at critical thinking. En J. Stratton (Ed.). Critical thinking for college students. Oxford: Rowman & Littlefield publishers.

Tiwari, A.; Avery, A. & Lai, P. (2003). Critical thinking disposition of Hong Kong Chinese and Australian nursing students. Journal of Advanced Nursing, 44(3), 298-307.

Yeh, M. L. & Chen, H. H. (2003). Comparison affective dispositions toward critical thinking across Chinese and American baccalaureate nursing students. Journal of Nursing Research, Mar,11(1), 39-46.

Zhang, L. F. (2003). Contributions of thinking styles to critical dispositions. The Journal of Psychology, 137(6), 517-544

Zhang, L. F. & Sternberg, R. (2000).Are learning approaches and thinking styles related? A study in two Chinese populations to Critical. The Journal of Psychology, 134, 469-489.

Zoller, U.; Ben-Chaim, D. & Ron, S. (2000). The disposition toward critical thinking of high school and university science students: An inter-intra Israeli-Italian Study. International Journal of Science Education, 22(6), 571-582.

Downloads

Published

2008-11-07

Issue

Section

Articles

How to Cite

Relationship between attitudes towards critical thinking and thinking styles on college students in metropolitan Lima. (2008). Persona, 11(011), 143-175. https://doi.org/10.26439/persona2008.n011.929

Most read articles by the same author(s)