Psychometric analysis of the Inventory of Learning and Study Strategies Inventory (LASSI) in psychology university students in metropolitan Lima

Authors

  • Luis Miguel Escurra-Mayaute Universidad de Lima (Perú)

DOI:

https://doi.org/10.26439/persona2006.n009.907

Keywords:

Learning and study strategies, Validity, Reliability, Psychology students

Abstract

This is a methodological investigation of the validity and reliability of the Inventory of Learning and Study Strategies Inventory (LASSI). The simple descriptive design was applied to 566 university students of psychology in metropolitan Lima, using a multi-phased stratified sample. The comparative analysis indicated that students of private universities showed better performance than students from public universities in the scales of Attitude, Motivation and Self-Testing. Differences by sex in the scales of Attitude, Time Management, Anxiety and Study Aids were observed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alarcón, R. (1991). Métodos y diseños de investigación del comportamiento. Lima: Universidad Peruana Cayetano Heredia, Fondo Editorial.

Aliaga, T. J. & Giove, P. (2003). Diferencias en el MSLQ y el LASSI entre alumnos del quinto año de secundaria con autoevaluación alta y baja del rendimiento académico en matemática. Revista de Psicología, 6(2), 223-236.

Anastasi, A. & Urbina, S. (1998). Test psicológicos. México: Prentice-Hall.

Arbuckle, J. (2004). AMOS 5.0: Programming reference guide. Chicago: Small Waters Corporation.

Aron, A. & Aron, E. (2001). Estadística para psicología. Buenos Aires: Pearson Education.

Babbie, E. (2000). Fundamentos de la investigación social. México: International Thomson Editores.

Beltrán, J. (1996) Estrategias de aprendizaje. En: J. Beltrán & C. Genovard (Eds.). Psicología de la instrucción. Variable y procesos básicos. Madrid: Síntesis.

Bereiter, C. & Scardamalia, M. (1989). Intentinal learning as a goal of instruction. En: Resnick L. B. (Ed.). Knowing. Learning and instruction. Nueva Jersey: LEA.

Biggs, J. B. (1993). What do inventories of students’learning processes really measure? A theoretical review and clarification. British Journal of Educational Psychology, 63, 3-19.

Brown, A. (1987). Metacognition, executive control, self-regulation, and other more mysterious mechanism. En: F. E. Weinert & R. H. Kluwe (Eds.). Metacognition, motivation and understanding. Nueva Jersey: LEA.

Byrne, B. M. (1998). Structural equation modeling with LISREL, PRELIS, and SIMPLIS: Basic concepts, applications and programming. Nueva Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Byrne, B. M. (2001). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications and programming. Nueva Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Cano, C. E. V. (1996). Estrategias metacognitivas y cognitivas en el aprendizaje: Estudio en alumnos de quinto de secundaria de NSE alto y medio alto en Lima metropolitana. Escuela de Graduados. Tesis para optar el grado académico de magíster. Pontificia Universidad Católica del Perú, 1996.

Clark-Carter, D. (2002). Investigación cuantitativa en psicología: Del diseño experimental al reporte de investigación. México: Oxford Press.

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, NJ: Erlbaum. Cohen, J. A. (1992). Power Prime. Psychological Bulletin, 112(1), 155-159.

Cohen, R. J. & Swerdlik, M. E. (2001). Pruebas y evaluación psicológicas, introducción a las pruebas y a la medición. México: McGraw-Hill.

Corral, N. J. & Alcalá, M. T. (2002). Dimensiones de las estrategias de aprendizaje y estudio. Congreso Latinoamericano de Educación Superior en el Siglo XXI.

D´Ancona, A. C. (2002). Análisis multivariable. Teoría y práctica en la investigación social. Madrid: Editorial Síntesis.

Dansereau, D. F. (1985). A Learning strategy research. En: J. V. Segal; S. F. Chipman & R. Glaser (Eds.). Thinking and learning skills, 1: Relating instruction to research, Hillsdale, NJ: Erlbaum.

Derry, S. I. & Murphy, D. A. (1986). Designing systems that train learning ability. Review of Educational Research, 56, 1-39.

Duffy, G. G. & Roehler, L. R. (1989). Why strategy instructión is so difficult and what we need to do about it. En: C. B. McCormick; G. Miller & Pressley, M. (Eds.). Cognitive strategy research: From basic research to educational applications. Nueva York: SpringerVerlag.

Duhaheck, A. & Iacobucci, D. (2004). Alpha´s Standard Error (ASE): An accurate and precise confidence interval estimate. Journal of Applied Psychology, 5, 792-808.

Escurra Mayaute, L. M., Delgado Vásquez, A., Sotil Brioso, A., Pequeña Constantino, J., Quezada Murillo, R., Rivas Castro, G., Solís, R. & Santos, J. (2004). Influencia de las estrategias de aprendizaje y la reflexión activa sobre el rendimiento escolar de los alumnos de quinto año de secundaria de la ciudad de Lima. Revista de Investigación en Psicología, UNMSM-IPPSi. En prensa.

Fan, X. & Thompson, B. (2001). Confidence intervals about score reliability coefficients, please: An EPM guidelines editorial. Educational and Psychological Measurement, 4, 517-531.

Flowers, L. (2003). Test-retest reliability of the Learning and Study Strategies Inventori (LASSI). Reading Research and instructions, 43(1), 31-46.

García, L., Orellana, O. & Canales, Q. (2002). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes de psicología de la UNMSM. Revista de Investigación en Psicología-UNMSMIPPSi, 5(1), 35-52.

Hair, J. F.; Anderson, R. E.; Tatham, R. L. & Black, W. C. (1999). Análisis multivariante. México: Prentice Hall International.

Haught, P. A.; Hill, L. A.; Walls, R. T. & Nardi A. H. (1998). Improved Learning and Study Strategies Inventory (LASSI) and academic performance: The impact of feedback on freshmen. Journal of The First-Year Experience, 10(2), 25-40.

Hernández, S. R.; Fernández, C. C. & Baptista, L. P. (2003). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.

Johnson, D. E. (2000). Métodos multivariados aplicados al análisis de datos. México: Internacional Thompson Editores.

Jöreskog, K. & Sörbom, D. (2004). LISREL 8: Structural equation modeling with the SIMPLIS command language. Nueva Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Kerlinger, F. & Lee, H. (2002). Investigación del comportamiento. Métodos de investigación en ciencias sociales. México: McGraw-Hill.

Kirby, J. R. (1977). Cognitive strategies and educational performance. Orlando: Academic Press.

Kline, P. (1986). A handbook of test construction: Introduction to psychometric design. Londres: Methuen & Co. Ltd.

Kline, P. (1995). The handbook of psychological testing. Londres: Routledge.

Kurtz-Costes, B. E. & Schneider, W. (1994). Self-concept, attributional beliefs, and school achievement: a longitudinal analysis. Contemporary Educational Psychology, 19, 199-216.

Ledesma, R. (2004). Aplicación de un programa de cálculo de intervalos de confianza para el coeficiente Alfa de Cronbach. Psico-USF, 9(1), 31-37.

Lohr, S. (1999). Muestreo: Diseño y análisis. México: International Thomson Editores.

Manzano, V. (1997). SOTAM: Sistema de Optimización para el Tamaño de la Muestra. V Congreso de Metodología de las CC. Humanas y Sociales. Sevilla.

Manzano, V. (1998). La calidad del muestreo en las investigaciones sociales. Revista Electrónica de Metodología Aplicada, 1, 16-29.

Marín, G. (1986). Consideraciones metodológicas básicas para conducir investigaciones psicológicas en América Latina. Acta Psiquiátrica y Psicológica de América de Latina, 32, 183-192.

Martínez Arias, R. (1985). Psicometría: Teoría de los test psicológicos y educativos. Madrid: Editorial Síntesis.

Mayor, J.; Suengas, A. & González, J. (1993). Estrategias metacognitivas. Aprender a aprender y aprender a pensar. Madrid: Síntesis.

Moreno, H. A. (1988). Perspectivas psicológicas sobre la conciencia. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.

Moreno, H. A. (1989). Metaconocimiento y aprendizaje escolar. Cuadernos de Pedagogía, 173, 53-58.

Muñiz, J. (1994). Teoría clásica de los test. Madrid: Pirámide. Muñiz, J. (1996). Psicometría. Madrid: Universitas.

Nickerson, R.; Perkins, D. & Smith, E. (1994). Enseñar a pensar. Madrid: Ediciones Paidós.

Nisbet, J. & Shucksmith, J. (1986). Estrategias de aprendizaje. Madrid: Santillana S. A. Nunnally, J. & Bernstein, I. H. (1995). Teoría psicométrica. México: McGrawHill.

Olaussen, B. S. & Braten, I. (1998). Identifying latent varianbles measured by the Learning and Study Strategies Inventory (LASSI) in Norwegian College Students. The Journal of Experimental Educational, 67(1), 82-96.

Olaussen, B. S. & Braten, I. (1999). Students´ use of strategies for self-regulated learning: Cross culturl perspectives. Scandinavian Journal of Educational Research, 43(4), 409-82-96.

Palincsar, A. S. & Brown, A. L. (1984). Reciprocal teaching of comprehensionfostering and comprehension-monitoring activities. Cognition and Instruction. 1, 117-175.

Pérez, C. (2000). Técnicas de muestreo estadístico: Teoría, práctica y aplicaciones informáticas. México: Alfaomega Grupo Editor, S. A. de C. V.

Piaget, J. (1975). La equilibración de las estructuras cognitivas. Problema central del desarrollo. Madrid: Siglo XXI.

Pressley, M.; Presley, F.; Elliot-Faust, D. & Miller, G. (1985). Children’s use of cognitive strategies, how to teach strategies, and what to do if they can’t be taugt. En: M. Pressley & Ch. Brainerd (Eds.). Cognitive learning and memory in children. Nueva York: SpringerVerlag.

Quesada, R. (2001). Cómo planear la enseñanza estratégica. México: Limusa.

Rinaudo, M. C. & Vélez, G. (2000). Estrategias de aprendizaje y enfoque cooperativo. Buenos Aires: Educando Ediciones.

Salkind, N. J. (2000). Métodos de investigación. México: Prentice-Hall Hispanoamericana.

Sánchez, C. H. & Reyes, M. C. (2002). Metodología y diseños en la investigación científica: Aplicadas a la psicología, educación y ciencias sociales. Lima: Universidad Ricardo Palma.

Siegel, S. & Castellan, N. (1995). Estadística no paramétrica: Aplicada a las ciencias de la conducta. México: Editorial Trillas.

Sizoo, S.; Malhotra, N. & Bearson, J. (2003). A gender-based comparison of the learning strategies of adult bisness students. College Student Journal, 37(1), 103-110.

Strucchi, E. (1991). LASSI: Inventario de Estrategias de Aprendizaje y Estudio. Buenos Aires: Psicoteca Editorial.

Taylor, N. E. (1983). Metacognitive ability: A curriculum priority. Reading Psychology: An International Quarterly, 4, 269-278.

Vermunt, J. (1995). Process-oriented instruction in learning and thinking strategies. European Journal of Educational Psychology, 10(4), 325-349.

Visauta Vinacua, B. (1986). Técnicas de investigación social. Modelos causales. Barcelona: Editorial Hispano Europea.

Weinstein, C. & Mayer, R. E. (1986). The teaching of learning strategies. En: Wittrock, M. C. (Ed.). Handbook of research in teaching, 3. a edición. Nueva York: Macmillan.

Weinstein, C.; Schulte, A. C. & Palmer, D. R. (1987). Learning and Study Strategies Inventary (LASSI). Clearwater, FL: H & H Publishing.

Weinstein, C. (1987). Fostering learning autonomy through the use of learning strategies. Journal of Reading, 590- 595.

Weinstein, C.; J. Husman & D. Dierking (2000). Self regulation interventions with a focus on learning strategies. En: Boekaerts, M.; P. Pintrich & M. Zeidner (2000). Handbook of Self-regulation. San Diego: Academic Press.

Weinstein, C. E. & Palmer D. R. (2002). Learning and Study Strategies Inventary (LASSI) User´s manual. Clearwater: H & H Publishing.

Yussen, S. (1985): El rol de la metacognición en las teorías contemporáneas del desarrollo cognitivo. En: D. L. ForrestPresley; G. E. MacKinnon & F. Weller (Eds.). Metacognición, cognición y performance humana. Orlando: Academic Press.

Zabalza, M. A. (2002). La enseñanza universitaria, el escenario y sus protagonistas. Madrid: Narcea Ediciones.

Zabalza, M. A. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Madrid: Narcea.

Downloads

Published

2006-11-04

Issue

Section

Articles

How to Cite

Psychometric analysis of the Inventory of Learning and Study Strategies Inventory (LASSI) in psychology university students in metropolitan Lima. (2006). Persona, 9(009), 127-170. https://doi.org/10.26439/persona2006.n009.907

Most read articles by the same author(s)