Narratives against equality: discourse and misinformation in the Peruvian parliamentary debate

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26439/contratexto2025.n44.7900

Keywords:

parliamentary discourse, discursive strategies, sexual rights, reproductive rights, gender focus

Abstract

This research analyzes the narratives and discursive strategies used in the Peruvian Congress in relation to two bills on sexual and reproductive rights during the first half of the 2021-2026 congressional term. Bills 904/2021-CR, which promotes the quality of educational materials and resources, and 785/2021-CR, which recognizes the rights of the conceived, were selected for the analysis, as well as two instances of debate for each one. The projects were chosen on the basis of the possible risk they represented for the full exercise of people’s rights, according to the observations of expert institutions. Critical Discourse Analysis (CDA) was applied to identify the strategies used in the argumentation in favor of the approval of these projects and, consequently, of the restriction of sexual and reproductive rights of citizens. The results indicate a strategic shift on the part of conservative groups, who opt for secular and scientific language to construct their arguments, leaving behind the use of moralistic and religious language. It also revealed a strategic use of fear to cause emotional reactions and controversy, contributing to the spectacularization of politics and polarization of society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arce, J. (2023, 24 de agosto). Exasesora de Susel Paredes es condenada a cadena perpetua por violar a menores en San Martín de Porres. Infobae. https://www.infobae.com/peru/2023/08/25/susel-paredes-condenan-a-exasesora-trans-marvin-gomez-por-abuso-sexual/

Barrios-Klee, W., & Ramazzini, A. L. (2020). Entramado de poderes: el modus operandi de las organizaciones antiderechos sexuales y reproductivos en Guatemala. Flacso Guatemala. https://america-latina.hivos.org/assets/2021/08/Entramado-de-Poderes_Flacso-Guatemala_Hivos.pdf

Bitonte, M. E., & Dumm, Z. (2007). El discurso parlamentario: ¿diálogo en la torre de Babel? En R. Marafioti (Ed.), Parlamentos: teoría de la argumentación y debate parlamentario (pp. 169-195). Biblos.

Ccoto, E. (2023). Polarización política: análisis del discurso parlamentario sobre el enfoque de género en Perú. Argumentos, 4(2), 5-25. https://doi.org/10.46476/ra.v4i2.172

Charaudeau, P., & Gentile, A. M. (2009). Reflexiones para el análisis del discurso populista. Discurso & Sociedad, 3(2), 253-279. https://doi.org/10.14198/dissoc.3.2.3

Congreso de la República del Perú. (2022a, 7 de febrero). Materiales y recursos educativos, participación activa de los padres de familia 12/01/2021 [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=kbF2bhGeUTk

Congreso de la República del Perú. (2022b, 5 de mayo). Sesión del Pleno del Congreso 05/05/2022 [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=6w0_K6JHyqk

Congreso de la República del Perú. (2022c, 24 de noviembre). Comisión de Justicia y Derechos Humanos | 16/11/22 [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=BQmuW0LLaQ4

Congreso de la República del Perú. (2023, 23 de marzo). Sesión del Pleno del Congreso 23/03/2023 [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=9xCygqgOFu8

Defensoría del Pueblo. (2022, 31 de enero 31). Congreso debe archivar proyecto de ley que condiciona publicación de materiales educativos al consentimiento previo de padres y madres. https://www.defensoria.gob.pe/congreso-debe-archivar-proyecto-de-ley-que-condiciona-publicacion-de-materiales-educativos-al-consentimiento-previo-de-padres-y-madres/

Defensoría del Pueblo [@Defensoria_Peru]. (2023, 23 de marzo). Rechazamos aprobación del texto sustitutorio del PL 785, que propone reconocer derechos al concebido [Tweet]. X. https://twitter.com/Defensoria_Peru/status/1639111299916349442

Eguren, M., & De Belaúnde, C. (2012). De lo colectivo a lo individual: las relaciones Estado-sociedad según la escuela peruana a inicios del nuevo siglo. Instituto de Estudios Peruanos. https://hdl.handle.net/20.500.14660/944

Fairclough, N. (1985). Critical and descriptive goals in discourse analysis. Journal of Pragmatics, 9, 739-763. https://doi.org/10.1016/0378-2166(85)90002-5

Fairclough, N. (1989). Language and power. Longman.

Fondo de Población de las Naciones Unidas. (2014). Programa de acción. Aprobado en la Conferencia Internacional sobre la Población y el Desarrollo. El Cairo, 5 a 13 de septiembre de 1994 (20.a ed.). https://www.un.org/en/development/desa/population/publications/ICPD_programme_of_action_es.pdf

Forero Portela, J., & Hurtado Pardo, D. P. (2013). ACD: una propuesta para el análisis de política pública de género. Discurso y Sociedad, 7(2), 257-284.

Fraser, N. (1991). La lucha por las necesidades: esbozo de una teoría crítica socialista-feminista de la cultura política del capitalismo tardío. Debate Feminista, 3, 3-40. https://debatefeminista.cieg.unam.mx/index.php/debate_feminista/article/view/1493

Gil Piedra, R. (2021). Colectivos activistas en el Perú actual: liderazgos, representación y participación política en No a Keiko y Con mis hijos no te metas [Tesis de maestría, Pontificia Universidad Católica del Perú]. Repositorio PUCP. http://hdl.handle.net/20.500.12404/21277

Gil Piedra, R. (2022). “Viva la vida, la familia, la libertad y la patria”: anotaciones sobre la derecha política y el movimiento conservador en el Perú en clave comparada. Instituto de Estudios Peruanos. https://hdl.handle.net/20.500.14660/1223

Gil Piedra, R. (2024). Entre Dios y el Estado. La politización del movimiento conservador en el Perú. Instituto de Estudios Peruanos.

González Vélez, C., Castro, L., Burneo Salazar, C., Motta, A., & Amat, & León, Ó. (2018). Develando la retórica del miedo de los fundamentalismos. La campaña “Con mis hijos no te metas” en Colombia, Ecuador y Perú. Flora Tristán.

https://www.mujeresdelsur-afm.org/wp-content/uploads/2018/12/Develando-la-Ret%C3%B3rica-del-Miedo-de-los-Fundamentalismos.pdf

King, A. A., & Anderson, F. D. (1971). Nixon, Agnew, and the “silent majority”: A case study in the rhetoric of polarization. Western Speech, 35(4), 243-255. https://doi.org/10.1080/10570317109373712

Levinger, M. (2017). Love, fear, anger: The emotional arc of populist rhetoric. Narrative and Conflict: Explorations in Theory and Practice, 6(1), 1-21. https://doi.org/10.13021/G8ncetp.v6.1.2017.1954

Loza, M. (2021). Estrategias de incidencia política. El debate de 2018 por la Ley de interrupción voluntaria del embarazo en Argentina [Tesis de maestría, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales]. Tesis Sistema FLACSO. https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/items/282a0e41-bed3-4022-9eaf-e0f3ddf85691

Martínez Beterette, W. M. (2021). Con mis hijos no te metas: “disputas y tensiones en torno a la implementación de la Ley de Educación Sexual Integral” [Tesis de maestría, Georgetown University]. Corte IDH. https://biblioteca.corteidh.or.cr/documento/77062

McCaffrey, D., & Keys, J. (2000). Competitive framing processes in the abortion debate: polarization-vilification, frame saving, and frame debunking. The Sociological Quarterly, 41(1), 41-61. https://doi.org/10.1111/j.1533-8525.2000.tb02365.x

Meléndez, C. (2022). Populistas: ¿cuán populistas somos los peruanos? Un estudio empírico. Debate.

Meneses, D. (2019). Con mis hijos no te metas: un estudio de discurso y poder en un grupo de Facebook peruano opuesto a la “ideología de género”. Anthropologica, 37(42), 129-154. https://doi.org/10.18800/anthropologica.201901.006

Morán Faúndes, J. M. (2023). ¿De qué hablan cuando hablan de “ideología de género”? La construcción del enemigo total. Astrolabio, 30, 177-203. https://doi.org/10.55441/1668.7515.n30.32465

Morán Faúndes, J. M. (2024). ¿Conservador, fundamentalista o antigénero?: conceptualizando al movimiento “provida/profamilia”. Revista Estudos Feministas, 32(2), 1-14. https://doi.org/10.1590/1806-9584-2024v32n296573

Motta, A. (2019). La biología del odio. Retóricas fundamentalistas y otras violencias de género. La Siniestra.

Paredes, S. [@suselparedes]. (2023, 24 de agosto). Saludo que la justicia sea célere y severa en este caso, y así tiene que ser en todos los casos de violencia, en especial cuando se trata de afectación a niñas, niños y adolescentes. #IgualdadAnteLaLey [Tweet]. X. https://x.com/suselparedes/status/1694794189408538950

Stecher, A. (2010). El análisis crítico del discurso como herramienta de investigación psicosocial del mundo del trabajo. Discusiones desde América Latina. Universitas Psychologica, 9(1), 93-107. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy9-1.acdh

Tribunal Constitucional. (2023). Expediente 00238-2021-PA/TC-Lima. 21 de marzo del 2023. https://tc.gob.pe/jurisprudencia/2023/00238-2021-AA.pdf

Vacarezza, N. (2012). Política de los afectos, tecnologías de visualización y usos del terror en los discursos de los grupos contrarios a la legalización del aborto. Papeles de Trabajo, 6(10), 46-61. https://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/papdetrab/article/view/266

Vaggione, J. M. (2005). Reactive politicization and religious dissidence: The political mutations of the religious. Social Theory and Practice, 31(2), 233-255. https://doi.org/10.5840/soctheorpract200531210

Vaggione, J. M. (2012). La “cultura de la vida”. Desplazamientos estratégicos del activismo católico conservador frente a los derechos sexuales y reproductivos. Religião e Sociedade, 32(2), 57-80. https://doi.org/10.1590/S0100-85872012000200004

Van Dijk, T. A. (2005). Ideología y análisis del discurso. Utopía y Praxis Latinoamericana, 10(29), 9-36. https://produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/2703

Van Dijk, T., & Mendizábal, I. (1999). Análisis del discurso social y político. Ediciones Abya-Yala. https://digitalrepository.unm.edu/abya_yala/415/

Wodak, R. (2015). The politics of fear. What right wing populist discourses mean. Sage.

Published

2025-11-28

How to Cite

Toce Salcedo, D. (2025). Narratives against equality: discourse and misinformation in the Peruvian parliamentary debate. Contratexto, 44, 99-122. https://doi.org/10.26439/contratexto2025.n44.7900