Narratives against equality: discourse and misinformation in the Peruvian parliamentary debate
DOI:
https://doi.org/10.26439/contratexto2025.n44.7900Keywords:
parliamentary discourse, discursive strategies, sexual rights, reproductive rights, gender focusAbstract
This research analyzes the narratives and discursive strategies used in the Peruvian Congress in relation to two bills on sexual and reproductive rights during the first half of the 2021-2026 congressional term. Bills 904/2021-CR, which promotes the quality of educational materials and resources, and 785/2021-CR, which recognizes the rights of the conceived, were selected for the analysis, as well as two instances of debate for each one. The projects were chosen on the basis of the possible risk they represented for the full exercise of people’s rights, according to the observations of expert institutions. Critical Discourse Analysis (CDA) was applied to identify the strategies used in the argumentation in favor of the approval of these projects and, consequently, of the restriction of sexual and reproductive rights of citizens. The results indicate a strategic shift on the part of conservative groups, who opt for secular and scientific language to construct their arguments, leaving behind the use of moralistic and religious language. It also revealed a strategic use of fear to cause emotional reactions and controversy, contributing to the spectacularization of politics and polarization of society.
Downloads
References
Arce, J. (2023, 24 de agosto). Exasesora de Susel Paredes es condenada a cadena perpetua por violar a menores en San Martín de Porres. Infobae. https://www.infobae.com/peru/2023/08/25/susel-paredes-condenan-a-exasesora-trans-marvin-gomez-por-abuso-sexual/
Barrios-Klee, W., & Ramazzini, A. L. (2020). Entramado de poderes: el modus operandi de las organizaciones antiderechos sexuales y reproductivos en Guatemala. Flacso Guatemala. https://america-latina.hivos.org/assets/2021/08/Entramado-de-Poderes_Flacso-Guatemala_Hivos.pdf
Bitonte, M. E., & Dumm, Z. (2007). El discurso parlamentario: ¿diálogo en la torre de Babel? En R. Marafioti (Ed.), Parlamentos: teoría de la argumentación y debate parlamentario (pp. 169-195). Biblos.
Ccoto, E. (2023). Polarización política: análisis del discurso parlamentario sobre el enfoque de género en Perú. Argumentos, 4(2), 5-25. https://doi.org/10.46476/ra.v4i2.172
Charaudeau, P., & Gentile, A. M. (2009). Reflexiones para el análisis del discurso populista. Discurso & Sociedad, 3(2), 253-279. https://doi.org/10.14198/dissoc.3.2.3
Congreso de la República del Perú. (2022a, 7 de febrero). Materiales y recursos educativos, participación activa de los padres de familia 12/01/2021 [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=kbF2bhGeUTk
Congreso de la República del Perú. (2022b, 5 de mayo). Sesión del Pleno del Congreso 05/05/2022 [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=6w0_K6JHyqk
Congreso de la República del Perú. (2022c, 24 de noviembre). Comisión de Justicia y Derechos Humanos | 16/11/22 [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=BQmuW0LLaQ4
Congreso de la República del Perú. (2023, 23 de marzo). Sesión del Pleno del Congreso 23/03/2023 [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=9xCygqgOFu8
Defensoría del Pueblo. (2022, 31 de enero 31). Congreso debe archivar proyecto de ley que condiciona publicación de materiales educativos al consentimiento previo de padres y madres. https://www.defensoria.gob.pe/congreso-debe-archivar-proyecto-de-ley-que-condiciona-publicacion-de-materiales-educativos-al-consentimiento-previo-de-padres-y-madres/
Defensoría del Pueblo [@Defensoria_Peru]. (2023, 23 de marzo). Rechazamos aprobación del texto sustitutorio del PL 785, que propone reconocer derechos al concebido [Tweet]. X. https://twitter.com/Defensoria_Peru/status/1639111299916349442
Eguren, M., & De Belaúnde, C. (2012). De lo colectivo a lo individual: las relaciones Estado-sociedad según la escuela peruana a inicios del nuevo siglo. Instituto de Estudios Peruanos. https://hdl.handle.net/20.500.14660/944
Fairclough, N. (1985). Critical and descriptive goals in discourse analysis. Journal of Pragmatics, 9, 739-763. https://doi.org/10.1016/0378-2166(85)90002-5
Fairclough, N. (1989). Language and power. Longman.
Fondo de Población de las Naciones Unidas. (2014). Programa de acción. Aprobado en la Conferencia Internacional sobre la Población y el Desarrollo. El Cairo, 5 a 13 de septiembre de 1994 (20.a ed.). https://www.un.org/en/development/desa/population/publications/ICPD_programme_of_action_es.pdf
Forero Portela, J., & Hurtado Pardo, D. P. (2013). ACD: una propuesta para el análisis de política pública de género. Discurso y Sociedad, 7(2), 257-284.
Fraser, N. (1991). La lucha por las necesidades: esbozo de una teoría crítica socialista-feminista de la cultura política del capitalismo tardío. Debate Feminista, 3, 3-40. https://debatefeminista.cieg.unam.mx/index.php/debate_feminista/article/view/1493
Gil Piedra, R. (2021). Colectivos activistas en el Perú actual: liderazgos, representación y participación política en No a Keiko y Con mis hijos no te metas [Tesis de maestría, Pontificia Universidad Católica del Perú]. Repositorio PUCP. http://hdl.handle.net/20.500.12404/21277
Gil Piedra, R. (2022). “Viva la vida, la familia, la libertad y la patria”: anotaciones sobre la derecha política y el movimiento conservador en el Perú en clave comparada. Instituto de Estudios Peruanos. https://hdl.handle.net/20.500.14660/1223
Gil Piedra, R. (2024). Entre Dios y el Estado. La politización del movimiento conservador en el Perú. Instituto de Estudios Peruanos.
González Vélez, C., Castro, L., Burneo Salazar, C., Motta, A., & Amat, & León, Ó. (2018). Develando la retórica del miedo de los fundamentalismos. La campaña “Con mis hijos no te metas” en Colombia, Ecuador y Perú. Flora Tristán.
King, A. A., & Anderson, F. D. (1971). Nixon, Agnew, and the “silent majority”: A case study in the rhetoric of polarization. Western Speech, 35(4), 243-255. https://doi.org/10.1080/10570317109373712
Levinger, M. (2017). Love, fear, anger: The emotional arc of populist rhetoric. Narrative and Conflict: Explorations in Theory and Practice, 6(1), 1-21. https://doi.org/10.13021/G8ncetp.v6.1.2017.1954
Loza, M. (2021). Estrategias de incidencia política. El debate de 2018 por la Ley de interrupción voluntaria del embarazo en Argentina [Tesis de maestría, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales]. Tesis Sistema FLACSO. https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/items/282a0e41-bed3-4022-9eaf-e0f3ddf85691
Martínez Beterette, W. M. (2021). Con mis hijos no te metas: “disputas y tensiones en torno a la implementación de la Ley de Educación Sexual Integral” [Tesis de maestría, Georgetown University]. Corte IDH. https://biblioteca.corteidh.or.cr/documento/77062
McCaffrey, D., & Keys, J. (2000). Competitive framing processes in the abortion debate: polarization-vilification, frame saving, and frame debunking. The Sociological Quarterly, 41(1), 41-61. https://doi.org/10.1111/j.1533-8525.2000.tb02365.x
Meléndez, C. (2022). Populistas: ¿cuán populistas somos los peruanos? Un estudio empírico. Debate.
Meneses, D. (2019). Con mis hijos no te metas: un estudio de discurso y poder en un grupo de Facebook peruano opuesto a la “ideología de género”. Anthropologica, 37(42), 129-154. https://doi.org/10.18800/anthropologica.201901.006
Morán Faúndes, J. M. (2023). ¿De qué hablan cuando hablan de “ideología de género”? La construcción del enemigo total. Astrolabio, 30, 177-203. https://doi.org/10.55441/1668.7515.n30.32465
Morán Faúndes, J. M. (2024). ¿Conservador, fundamentalista o antigénero?: conceptualizando al movimiento “provida/profamilia”. Revista Estudos Feministas, 32(2), 1-14. https://doi.org/10.1590/1806-9584-2024v32n296573
Motta, A. (2019). La biología del odio. Retóricas fundamentalistas y otras violencias de género. La Siniestra.
Paredes, S. [@suselparedes]. (2023, 24 de agosto). Saludo que la justicia sea célere y severa en este caso, y así tiene que ser en todos los casos de violencia, en especial cuando se trata de afectación a niñas, niños y adolescentes. #IgualdadAnteLaLey [Tweet]. X. https://x.com/suselparedes/status/1694794189408538950
Stecher, A. (2010). El análisis crítico del discurso como herramienta de investigación psicosocial del mundo del trabajo. Discusiones desde América Latina. Universitas Psychologica, 9(1), 93-107. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy9-1.acdh
Tribunal Constitucional. (2023). Expediente 00238-2021-PA/TC-Lima. 21 de marzo del 2023. https://tc.gob.pe/jurisprudencia/2023/00238-2021-AA.pdf
Vacarezza, N. (2012). Política de los afectos, tecnologías de visualización y usos del terror en los discursos de los grupos contrarios a la legalización del aborto. Papeles de Trabajo, 6(10), 46-61. https://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/papdetrab/article/view/266
Vaggione, J. M. (2005). Reactive politicization and religious dissidence: The political mutations of the religious. Social Theory and Practice, 31(2), 233-255. https://doi.org/10.5840/soctheorpract200531210
Vaggione, J. M. (2012). La “cultura de la vida”. Desplazamientos estratégicos del activismo católico conservador frente a los derechos sexuales y reproductivos. Religião e Sociedade, 32(2), 57-80. https://doi.org/10.1590/S0100-85872012000200004
Van Dijk, T. A. (2005). Ideología y análisis del discurso. Utopía y Praxis Latinoamericana, 10(29), 9-36. https://produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/2703
Van Dijk, T., & Mendizábal, I. (1999). Análisis del discurso social y político. Ediciones Abya-Yala. https://digitalrepository.unm.edu/abya_yala/415/
Wodak, R. (2015). The politics of fear. What right wing populist discourses mean. Sage.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All of the works published are licensed under a CC BY 4.0 Creative Commons Attribution license. (updated on March 1st 2021)
The content of the journal may be shared in any material or format. The content may be adapted, contributed upon and transformed. Both possibilities are only permitted in so far as they complete the following conditions:
- Attribution: Credit must be given where it is due, a link to the license must be provided and changes, if made, must be indicated. This should be done in the manner deemed appropriate, without suggesting that the licensor promotes you or your use of the material.
Ownership rights
The patrimonial rights for Contratexto are published under a Creative Commons BY 4.0 license, allowing authors to keep the patrimonial rights to their work without restrictions.
If a work published in Contratexto were to be copied, distributed, spread, or any other activities contemplated in the aforementioned license, the author(s) and the journal must be mentioned visibly and expressly.
Self-archive
This journal allows and encourages authors to post items submitted to the journal on personal websites or institutional repositories both prior to and after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this journal.













