Design of a technopedagogical experience as a tool for the critical management of information: intervention with higher education students in Peru

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26439/contratexto2025.n43.7526

Keywords:

educommunication, media and information literacy, media education, higher education, technopedagogical expertise

Abstract

By fostering critical thinking and reflection regarding the media, educommunication empowers citizens to question media content, make informed decisions, engage in public debates and contribute to the strengthening of democracy. This article aims to present the design of a technopedagogical experience developed to promote critical information management among higher education students in Peru, contextualized within the sociopolitical crisis of 2022-2023. To implement this initiative, a website has been created that hosts four modules, which have been designed following the ADDIE protocol (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation), an iterative framework of instructional design that allows the structured development of educational content. This experience involved the participation of 52 students from five higher education institutions. The results of the analysis indicate that, following the intervention, participants identified new strategies for analyzing and producing information, as well as for acting in digital spaces, which underlines the relevance of this type of training proposals. Additionally, the use of technopedagogical experiences is highlighted as an effective methodological tool for data collection.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abascal, L., Maiorana, A., Saggese, G. S. R., Campbell, C. K., Bourdeau, B., & Arnold, E. A. (2024). A co-created tool to help counter health misinformation for spanish-speaking communities in the San Francisco Bay area. International Journal of Environmental Research and Public Health, 21(3), 294. https://doi.org/10.3390/ijerph21030294

Aguaded, I., Civila, S., & Vizcaíno-Verdú, A. (2022). Paradigm changes and new challenges for media education: Review and science mapping (2000-2021). Profesional de la Informacion, 31(6). https://doi.org/10.3145/epi.2022.nov.06

Buckingham, D. (2019). The media education manifesto. Polity.

Coll, C., & Engel, A. (2008). La calidad de los materiales educativos multimedia: dimensiones, indicadores y pautas para su análisis y valoración. En E. Barberà, T. Mauri & J. Onrubia (Eds.), La calidad educativa de la enseñanza basada en las TIC. Pautas e instrumentos de análisis (pp. 63-97). Graó.

Crawford-Visbal, J. L., Crawford-Tirado, L., Ortiz-Záccaro, Z. Z., & Abalo, F. (2020). Assessment of digital competences in communication students across four Latin American universities. Education in the Knowledge Society, 21, 14. https://doi.org/10.14201/eks.19112

Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (3.a ed.). Sage Publications.

Crovi, D. (2023). Ciudadanía digital inclusiva. Una confrontación desigual y situada. En R. Cabello & S. Lago-Martínez (Eds.), Cultura, ciudadanías y educación en el entorno digital (pp. 21-33). Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, Red de Investigadores sobre Apropiación de Tecnologías Digitales. https://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/bitstream/CLACSO/248305/1/Cultura-ciudadanias-educacion.pdf

De-Jesús, L., & Ayala-Ramírez, S. (2021). Estrategias didácticas a través de la realidad mixta para el aprendizaje teórico-práctico en estudiantes de educación media superior. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(22). https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.922

Díaz-Alcántara, O. (2010). Formación tecnopedagógica: DIY para tecnófobos. Apertura, 2(2), 108-121. http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/145

Diaz-Arteaga, L., & Caro-Piñeres, M. (2024). Diseño de un modelo de actividades de aprendizaje para un sistema tutor inteligente enfocado en el desarrollo de las competencias del siglo xxi de resolución de problemas en estudiantes de educación media. Acta Scientæ Informaticæ, 8(8), 42-46. https://doi.org/10.21897/26192659.3651

Ferrés, J. (2003). Educación en medios y competencia emocional. Revista Iberoamericana de Educación, 32, 49-69. https://doi.org/10.35362/rie320920

Ferrés, J., & Piscitelli, A. (2012). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar. Revista Científica de Comunicación y Educación, 19(38), 75-82. http://dx.doi.org/10.3916/C38-2011-02-08

García-Ceballos, S., Rivero, P., Molina-Puche, S., & Navarro-Neri, I. (2021). Educommunication and archaeological heritage in Italy and Spain: An analysis of institutions’ use of Twitter, sustainability, and citizen participation. Sustainability, 13(4), 1602. https://doi.org/10.3390/su13041602

Garduño-Teliz, E., & Salgado-Ramírez, A. (2020). Experiencias tecnopedagógicas en la gestión de cursos en línea durante la COVID-19. Transdigital, 1(2), 1-22. https://doi.org/10.56162/transdigital41

Gozálvez-Pérez, V., Valero-Moya, A., & González-Martín, M. R. (2022). El pensamiento crítico en las redes sociales. Una propuesta teórica para la educación cívica en entornos digitales. Estudios sobre Educación, 42, 35-54. https://doi.org/10.15581/004.42.002

Herrera-Santamaría, R., & Pérez-Vela, R. (2024). Comunicación y ciudadanías en la protesta: los actores y sus narrativas en el estallido social peruano. Universidad de Lima. https://hdl.handle.net/20.500.12724/20610%0A

Jarpa-Candia, P., De la Torre-Espinosa, M., & Gómez-Pérez, F. J. (2024). Adolescents and educational policies for media literacy in Chile. Cuadernos.Info, (58), 255-277. https://doi.org/10.7764/cdi.58.68949

Losada, M., & Peña, C. (2022). Diseño instruccional: fortalecimiento de las competencias digitales a partir del modelo Addie. RIDE, Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 13(25). https://doi.org/10.23913/ride.v13i25.1309

Mango-Quispe, P., Pérez-Postigo, G., & Turpo-Gebera, O. (2024). Alfabetización mediática y pensamiento crítico en la formación inicial de docentes. European Public & Social Innovation Review, 9, 1-15. https://doi.org/10.31637/epsir-2024-1548

Marciel, R. (2022). Democracia, desinformación y conocimiento político: algunas aclaraciones conceptuales. Dilemata, Revista Internacional de Éticas Aplicadas, (38), 65-82. https://www.dilemata.net/revista/index.php/dilemata/article/view/412000475

Marín-Gutiérrez, I., Rivera-Rogel, D., Velásquez, A. V., & García, R. (2019). Competencias mediáticas en estudiantes universitarios/as de Iberoamérica. Prisma Social, Revista de Ciencias Sociales, (26), 73-93. https://revistaprismasocial.es/article/view/3027/3315

Martín Vegas, R. A. (2023). La deconstrucción del mensaje: primer paso para la formación en la recepción crítica. Onomázein, Revista de Lingüística, Filología y Traducción, (61), 174-190. https://doi.org/10.7764/onomazein.61.08

Mateus De Oro, C., Jabba, D., Erazo-Coronado, A. M., Aguaded, I., & Campis, R. (2024). Educommunication and ICT: From a corpus to a model of educational intervention for critical attitude. Technology, Pedagogy and Education, 33(2), 235-254. https://doi.org/10.1080/1475939X.2024.2309950

McGowan-Kirsch, A. M., & Quinlivan, G. V. (2023). Educating emerging citizens: Media literacy as a tool for combating the spread of image-based misinformation. Communication Teacher, 38(1), 41-52. https://doi.org/10.1080/17404622.2023.2271548

Monteagudo-Gauvrit, M.-A., Caldas-Albornoz, M.-C., & Kun-Radovic, A. (2022). La alfabetización mediática e informacional en Perú. ¿Una demanda en busca de oferta? En J. Aguaded, A. Vizcaíno, A. Gómez & M. Bonilla del Río (Coords.), Redes sociales y ciudadanía. Ciberculturas para el aprendizaje (pp. 541-543). Grupo Comunicar. https://www.grupocomunicar.com/pdf/redes-sociales-y-ciudadania-2022/Alfamed-actas-069.pdf

Morduchowicz, R. (2022). Adolescentes, participación y ciudadanía digital. Fondo de Cultura Económica.

Moreno, A. (1998). La mirada informativa. Bosch.

Penfield, R. D., & Giacobbi, P. R. (2004). Applying a score confidence interval to Aiken’s item content-relevance index. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 8(4), 213-225. https://doi.org/10.1207/s15327841mpee0804_3

Pérez-Rodríguez, M. A., & Delgado-Ponce, Á. (2012). De la competencia digital y audiovisual a la competencia mediática: dimensiones e indicadores. Comunicar, Revista Científica de Comunicación y Educación, 20(39), 25-33. https://doi.org/10.3916/C39-2012-02-02

Ramírez, A., & López, B. A. (2020). Audiovisual participativo: convergencia entre comunicación y medio ambiente. Contratexto, 33(033), 171-187. https://doi.org/10.26439/contratexto2020.n033.4789

Ramos-Neyra, M. F., Tippe-Marmolejo, S., Turriate-Guzmán, A. M., Cadena-Martínez, R., & Olivas-Mendoza, R. (2024). Using the podcast for feedback: A qualitative study. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 18(3), 104-116. https://doi.org/10.3991/ijim.v18i03.46813

Reffray, M. D. (2023). Taller educativo para el desarrollo de la competencia mediática en estudiantes de una Facultad de Educación en una universidad privada de Lima [Tesis de maestría, Universidad San Ignacio de Loyola]. Repositorio Institucional de la Universidad San Ignacio de Loyola. https://repositorio.usil.edu.pe/server/api/core/bitstreams/f96e43fc-d184-42a0-abc7-0a9bba0bce3e/content

Rodríguez, C., Ortiz, L. S., & Esquivel, J. P. (2021). Desinformación en contextos de polarización social: el paro nacional en Colombia del 21N. Anagramas, Rumbos y Sentidos de la Comunicación, 19(38), 129-156. https://doi.org/10.22395/angr.v19n38a7

Rojas-Estrada, E. G., & Sánchez-Vilela, R. (2024). Teachers’ perspective on the integration of media and information literacy into the Uruguayan educational curriculum. International Journal of Media and Information Literacy, 9(2). https://doi.org/10.13187/ijmil.2024.2.424

Rojas-Estrada, E. G., Flores-Hernández, A., & Rodríguez-Reyes, N. (2024). Desenho de un objeto digital de aprendizagem como ferramenta metodológica para contextualizar a competência midiática nas escolas mexicanas. En G. Borges, R. A. Grácio & O. Ribeiro (Coords.), Cidadania digital e culturas do contemporâneo (pp. 115-122). Grácio Editor. https://doi.org/10.5281/zenodo.11127615

Römer, L. (2024). Through media and digital literacy education towards civic participation of disadvantaged youth. En S. Yates & E. Carmi (Eds.), Digital inclusion. International policy and research (pp. 201-223). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-031-28930-9_10

Romero-Rodríguez, L. M., & Aguaded, I. (2016). Consumo informativo y competencias digitales de estudiantes de periodismo de Colombia, Perú y Venezuela. Convergencia, Revista de Ciencias Sociales, 23(70), 35-57. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=10543305002

Santos-Martínez, C. J. (2023). Transformación digital con sMOOC: una propuesta basada en la educomunicación. Visual Review, Revista Internacional de Cultura Visual, 13(3), 1-23. https://doi.org/10.37467/revvisual.v10.4581

Sanz-Hernández, A., Bacallao-Pino, L.-M., Monforte-García, E., Edo-Agustín, E., & Jiménez-Caballero, P. (2024). Prácticas educomunicativas en la formación inicial docente: el fomento de la participación ciudadana a través de las redes sociales digitales. Revista Mediterránea de Comunicación, 15(2), e25824. https://doi.org/10.14198/MEDCOM.25824

Serrano-Puche, J. (2021). Digital disinformation and emotions: Exploring the social risks of affective polarization. International Review of Sociology, 31(2), 231-245. https://doi.org/10.1080/03906701.2021.1947953

Solís-Mazón, M., Humanante-Ramos, P., Silva-Castillo, J., & Núñez-Zavala, C. (2025). El diseño instruccional de entornos virtuales de aprendizaje a través del modelo ADDIE: caso de estudio Universidad Nacional de Chimborazo. Dominio de las Ciencias, 11(1), 1233-1249. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/4237

Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquía, Fondo Editorial.

Toth, M., Mertens, F., & Rodrigues Makiuchi, M. (2012). Novos espaços de participação social no contexto do desenvolvimento sustentável-as contribuições da Educomunicação. Ambiente e Sociedade, 15(2), 113-132. https://doi.org/10.1590/S1414-753X2012000200007

Wei, W., & Wan, X. (2017, 19-25 de agosto). Learning to identify ambiguous and misleading news headlines. En C. Sierra (Ed.), Proceedings of the Twenty-Sixth International Joint Conference on Artificial Intelligence (pp. 4172-4178). https://doi.org/10.24963/ijcai.2017/583

Wiard, V. (2019). News ecology and news ecosystems. En J. F. Nussbaum (Ed.), Oxford research encyclopedia of communication (pp. 1-19). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190228613.013.847

Yang, K. C., Pierri, F., Hui, P. M., Axelrod, D., Torres-Lugo, C., Bryden, J., & Menczer, F. (2021). The COVID-19 infodemic: Twitter versus Facebook. Big Data & Society, 8(1), 1-14. https://doi.org/10.1177/20539517211013861

Published

2025-05-30