The documentary genre and the development of types of audiovisual literacy in ibero-american communication faculties
DOI:
https://doi.org/10.26439/contratexto2025.n43.7524Keywords:
educommunication, media literacy, audiovisual literacy, documentaryAbstract
Media literacy, or educommunication, has audiovisual literacy as one of its dimensions. This has always been promoted for application in schools and civil society, however, there are not many studies on its application in the university setting. Therefore, this research aims to study audiovisual literacy applied in communication faculties in Latin America through the teaching of the documentary genre. A qualitative approach was used through semi-structured interviews with teachers from educational institutions in nine countries in the region. The results obtained show that, although curricula do not explicitly address it, teachers and students carry out this literacy at different levels and depths, which is why an initial typology is proposed consisting of audiovisual literacy: by genre, intergeneric, transversal, and instrumental.
Downloads
References
Aguaded, J., Caldeiro, M., & García-Ruiz, R. (2015). Alfabetización y responsabilidad social como base para el empoderamiento de los prosumidores en el entorno digital. Media & Jornalismo, (núm. especial), 43-62. https://repositorio.unican.es/xmlui/handle/10902/10356
Aguilar Trejo, J., & Moctezuma Franco, A. (2020). Delimitando al concepto de Alfabetización: Una propuesta para un mejor entendimiento. Comuni@cción, 11(2), 153-163. https://dx.doi.org/10.33595/2226-1478.11.2.428
Alves, P. (2016). Conocer la realidad con el cine: entre el arte y la ciencia. En F. García y E. Taborda-Hernández (Coods.), Libro de Actas. 1 Congreso Internacional de Cine e Imagen Científicos (pp. 17-31). Icono 14. https://www.icono14.es/images/documents/editorial/colecciones/actas/cicic1-16.pdf
Ambròs Pallarès, A. (2020). Cinema, transmèdia i educació: relats en pantalla. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 13(1), 1-18. http://doi.org/10.1344/reire2020.13.128644
Aparici, R. (Coord.). (2012). Educomunicación: más allá del 2.0. Gedisa.
Area, M. (2014). La alfabetización digital y la formación de la ciudadanía del siglo XXI. Revista de Investigación Educativa, 7(3), 21-33. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S1997-40432014000300002&script=sci_arttext
Bácares, C. (2023). Cine y educación: una historia de los discursos a favor del cinematógrafo en la escuela. Educação & Realidade, 48, 1-22. https://doi.org/10.1590/2175-6236121475vs01
Báez, B., Begnini, L., & Espinosa, P. (2023). La educomunicación como herramienta de construcción de paz en el proceso de desarrollo integral en niños. RECIMUNDO, 7(1), 520-528. https://doi.org/10.26820/recimundo/7.(1).enero.2023.520-528
Barbas, Á. (2012). Educomunicación: desarrollo, enfoques y desafíos en un mundo interconectado. Foro de Educación, (14), 157-175. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4184243
Bedoya, R., & León, I. (2016). Ojos bien abiertos. El lenguaje de las imágenes en movimiento (2.a ed.). Fondo Editorial de la Universidad de Lima.
Buccini, A. (2021). La importancia del cine documental en la formación del estudiante. Cadernos de Pós-graduação, 20(1), 4-15. https://doi.org/10.5585/cpg.v20n1.19339
Burgos de Frutos, P. (2021). Alfabetización audiovisual a través del cine infantil [Tesis de grado, Universidad de Valladolid]. Repositorio Documental de la UVa. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/47666/TFG-B.%201635.pdf?sequence=2
Calduch Cervera, R. (2014). Métodos y técnicas de investigación internacional [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. Repositorio Digital de la UCM. https://www.ucm.es/data/cont/media/www/pag-55163/2Metodos.pdf
Cassany, D. (2003). Aproximaciones a la lectura crítica: teoría ejemplos y reflexiones. Tarbiya, 1(32), 113-132. https://revistas.uam.es/tarbiya/article/view/7275
Castaño, E. (2022). Alfabetización audiovisual: la manipulación mediante los medios [Tesis de grado, Universidad de Valladolid]. Repositorio Documental de la UVa. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/56466
Collado-Ruano, J., Naula, M., Orozco, M., & Silva, D. (2020). Educação, artes e interculturalidade: o cinema documentário como linguagem comunicacional e tecnologia inovadora para a aprendizagem da metodologia P+D+I. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, 13(3), 373-396. https://doi.org/10.35699/1983-3652.2020.25639
Contreras, N., & Pastor, S. (2023). Alfabetización audiovisual en español como L2 a través del cine para alumnado adolescente en inmersión. Porta Linguarum, (6), 53-68. https://doi.org/10.30827/portalin.viVI.28686
Corbetta, P. (2013). Metodología y técnicas de investigación social. McGraw-Hill.
Corona-Rodríguez, J. (2021). La importancia de la alfabetización mediática informacional en el contexto pandémico: propuesta de actualización y nuevas preguntas. Diálogos sobre educación, 12(22), 1-13. https://doi.org/10.32870/dse.v0i22.979
Creswell, J. (2013). Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches. SAGE Publications.
Cubides, C., Rojas, M., & Cárdenas, R. (2017). Lectura crítica. Definiciones, experiencias y posibilidades. Saber, Ciencia y Libertad, 12(2), 184-197. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2017v12n2.1586
Del Moral, M., & Villalustre, L. (2013). Alfabetización mediática, participación y responsabilidad frente a los medios de la generación del silencio. Comunicar, (40), 173-181. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4148548
Durán, T. (2015, 15 de abril). La Comisión Europa publica FilmEd, un análisis sobre la alfabetización audiovisual en Europa. Gabinete Comunicación y Educación. https://www.gabinetecomunicacionyeducacion.com/es/noticias/la-comision-europa-publica-filmed-un-analisis-sobre-la-alfabetizacion-audiovisual-en-europa
e-Media Project Consortium. (2021). Media literacy: eMedia. The Erasmus+ Programme https://all-digital.org/resources/handbook-on-media-literacy/
Fernández, F., & Martínez, J. (2014). Manual básico de lenguaje y narrativa audiovisual. Paidós.
Fuster, D. (2019). Investigación cualitativa: método fenomenológico hermenéutico. Propósitos y Representaciones, 7(1) 201-229. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992019000100010
Gabinete de Comunicación y Educación de la Universidad Autónoma de Barcelona. (2015). Perspectivas 2015 El uso del audiovisual en las aulas. Centro Editor PDA. https://aturuxofilms.files.wordpress.com/2016/05/dossier_perspectivas_iv_2015_100dpi.pdf
García, R. (2023). La alfabetización mediática y digital en el curriculum. Propuestas didácticas transformadoras. Dykinson. https://www.torrossa.com/en/resources/an/5745710#
González Caballero, M., & Mora de la Torre, V. (2023). Alfabetización mediática audiovisual en personas con discapacidad visual: el lenguaje y la narrativa audiovisual como herramientas para mejorar la experiencia cinematográfica. Icono 14, 21(2), 1-24. https://doi.org/10.7195/ri14.v21i2.2028
González de Arce, R. (2021). Microanálisis fílmico y teoría del cine en la alfabetización audiovisual: estrategias didácticas desde y para la práctica docente universitaria. Praxis & Saber, 12(29), e11834. https://doi.org/10.19053/22160159.v12.n29.2021.11834
Granado, M. (2019). Educación y exclusión digital: los falsos nativos digitales. Revista de Estudios Socioeducativos, (7), 27-41. https://doi.org/10.25267/rev_estud_socioeducativos.2019.i7.02
Jaunarena, J. (2017). Taller de producción audiovisual I. Ediciones de Periodismo y Comunicación.
Lara, T., & Piñeiro, A. (2008). Apuntes para la formación. Producción audiovisual. Aire Comunicación. https://gc.scalahed.com/recursos/files/r161r/w24168w/s1/S1_rec03.pdf
Livingstone, S. (2004). Media literacy and the challenge of new information and communication technologies. Communication Review, 1(7), 3-14. https://eprints.lse.ac.uk/1017/1/MEDIALITERACY.pdf
Lopera Echavarria, J., Ramírez Gómez, C., Zuluaga Aristazábal, M., & Ortiz Vanegas, J. (2010). El método analítico como método natural. Nómadas, 25(1), 1-28. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18112179017
Malik, S. (2008). Media literacy and its importance. Society for Alternative Media and Research. https://library.fes.de/pdf-files/bueros/pakistan/06542.pdf
Narváez, A., & Castellanos, A. (2018). Educomunicación hoy: un reto necesario. ReHuSo, 3(2), 27-34. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/1372/1249
Nguyen, R. (2023). Film in university teaching: optimising multimodal pedagogies through film literacy. Teaching in Higher Education, 29(8), 1-22. https://doi.org/10.1080/13562517.2022.2163161
Núñez-Gómez, P., Cutillas-Navarro, M.-J., & Álvarez-Flores, E. (2020). Cine como herramienta de aprendizaje creativo en Educación Primaria. Estudios sobre Educación, 38, 233-251. https://doi.org/10.15581/004.38.233-251
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2024, 12 de marzo). La radio: un siglo informando, entreteniendo y educando. https://www.unesco.org/es/days/world-radio/radio-next-century
Ortiz, M. (2018). Narrativa audiovisual aplicada a la publicidad. Universidad de Alicante.
Otzen, T., & Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037
Pérez, Á. (2022). El cine digital como recurso creativo para trabajar en el aula. DICERE, (2), 113-130. https://doi.org/10.35830/dc.vi2.16
Pérez Tornero, J. (2008). Media literacy. New conceptualisation, new approach. En U. Carlsson (Ed.), Empowerment through Media Education and Intercultural Dialogue (pp. 103-116). Nordicom. https://core.ac.uk/download/288483471.pdf
Petit, F., & Solbes, J. (2016). El cine de ciencia ficción en las clases de ciencias de enseñanza secundaria (II). Análisis de películas. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(1), 176-191. https://www.redalyc.org/journal/920/92043276013/html/
Proudfoot, K. (2022). Inductive/deductive hybrid thematic analysis in mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research, 17(3), 308-326. https://doi.org/10.1177/15586898221126816
Pulido, R. (2012). Cinema: una alternativa para acercar el cine a los niños [Tesis de licenciatura, Universidad de los Andes]. Repositorio Institucional Séneca. https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstream/handle/1992/24812/u615583.pdf?sequence=1
Ramé, J. (2021). Alfabetización audiovisual en la escuela: un estudio de caso. REIDOCREA, 10(31), 1-15. http://dx.doi.org/10.30827/Digibug.70945
Reia-Baptista, V., Burn, A., Reid, M., & Cannon, M. (2014). Literacía cinematográfica: reflexión sobre los modelos de educación cinematográfica en Europa. Revista Latina de Comunicación Social, (69), 354-367. https://doi.org/10.4185/RLCS-2014-1015
Rodríguez Jiménez, A., & Pérez Jacinto, A. (2017). Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento. Revista Escuela de Administración de Negocios, (82), 175-195. https://doi.org/10.21158/01208160.n82.2017.1647
Sánchez Márquez, W., Peña Maldonado, A., Cervantes López, M., & Cruz Casados, J. (2024). Culture of digital and audiovisual literacy among university students. VISUAL REVIEW, 16(4), 245-253. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5315
Scolari, C. (2013). Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Deusto.
Serrano, S., & Madrid, A. (2007). Competencias de lectura crítica: una propuesta para la reflexión y la práctica. Acción Pedagógica, 16(1), 58-68. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2968602
Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia.
Valhondo-Crego, J., & Vivas, A. (2021). Lectura crítica del relato audiovisual como fuente de información en el filme Taxi Driver. Investigación Bibliotecológica: Archivonomía, Bibliotecología e Información, 35(87), 171-186. https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2021.87.58342
Vasilachis, I. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Gedisa. http://www.famg.org.ar/documentos/herramientas-investigacion/03-investigacion-cualitativa-Vasilachis-2017.pdf
Ventocilla, J., & Guevara, E. (2023). Representación del conflicto armado interno y recuperación de la memoria en el cine documental peruano y documentales hechos en Perú por extranjeros. Socialium, 7(2), 79-91. https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/socialium/article/view/1830
Downloads
Published
Issue
Section
License
All of the works published are licensed under a CC BY 4.0 Creative Commons Attribution license. (updated on March 1st 2021)
The content of the journal may be shared in any material or format. The content may be adapted, contributed upon and transformed. Both possibilities are only permitted in so far as they complete the following conditions:
- Attribution: Credit must be given where it is due, a link to the license must be provided and changes, if made, must be indicated. This should be done in the manner deemed appropriate, without suggesting that the licensor promotes you or your use of the material.
Ownership rights
The patrimonial rights for Contratexto are published under a Creative Commons BY 4.0 license, allowing authors to keep the patrimonial rights to their work without restrictions.
If a work published in Contratexto were to be copied, distributed, spread, or any other activities contemplated in the aforementioned license, the author(s) and the journal must be mentioned visibly and expressly.
Self-archive
This journal allows and encourages authors to post items submitted to the journal on personal websites or institutional repositories both prior to and after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this journal.