Public television: oblique review of scientific literature in Spanish. Handcrafted bibliometrics.
DOI:
https://doi.org/10.26439/contratexto2024.n42.7057Keywords:
public television, communication, audiences, bibliometrics, contentsAbstract
In the current era, discussing television and the public sphere entails grappling with at least two anachronisms. While television, as traditionally understood, undergoes a profound transformation in its production and consumption models, the concept of the public sphere is beset by numerous threats and concerns. Against this backdrop, inquiring about public television, and more specifically, about scientific production in this field, might seem like an exercise in futility. However, now more than ever, it is pertinent to examine the progress of knowledge production in this domain, as academic contributions can undoubtedly shed light on the future of both television and the public sphere. This article thus reviews scientific works on public television written in Spanish between 2010 and 2023, compiled from the Scopus database, with the aim of probing the questions, methodologies, and scientific contributions made in the Spanish language. The methodology blends bibliometric analysis with narrative state-of-the-art reviews. This combination seeks to understand the field’s dynamics through critical metrics while scrutinizing the exercise of questioning public television from a qualitative and critical perspective.
Downloads
References
Antezana Barrios, L., & Cabalin, C. (2018). Memories in conflict in the Chilean public sphere: Television fiction and dictatorship. Analisi, 58, 105-119. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3128
Arroyave-Cabrera, J., & González-Pardo, R. (2022). La investigación bibliométrica de comunicación en revistas científicas en América Latina (2009-2018). Comunicar, xxx(70), 85-96. https://doi.org/https://doi.org/10.3916/C70-2022-07
Baricco, A. (2018). The game. Anagrama.
Berdón-Prieto, P., & Martín Jiménez, V. (2020). La televisión pública española a examen: la injerencia de la política en TVE a través del control parlamentario (1982-1986). Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 26(3), 875-889. https://doi.org/10.5209/ESMP.66167
Campos-Freire, F., Soengas-Pérez, X., & Rodríguez-Castro, M. (2018). Indicadores de evaluación de los servicios informativos de la radiotelevisión pública. Profesional de la Información, 27(2), 267-277. https://doi.org/10.3145/epi.2018.mar.05
Crisóstomo Flores, P., & Cedillo, G. R. (2020). La cobertura informativa de la televisión pública chilena (TVN) sobre acontecimientos imprevistos: el caso de los incendios forestales. Anàlisi, 63, 1-16. https://doi.org/10.5565/REV/ANALISI.3274
De la Fuente Labbé, L., & Poveda Viera, J. C. (2018). Música e infancia en Chile. Discursos y estéticas en la música de Pin Pon, Mazapán, Cachureos y 31 minutos. Revista Musical Chilena, 72(230), 59-78. https://doi.org/10.4067/s0716-27902018000200059
De la Garza Montemayor, D. J., & Pineda Rasgado, X. M. (2020). Televisoras y redes sociales en el contexto de una transformación en materia de consumo de información sobre asuntos de la vida pública: percepciones de una nueva generación en México. Comunicação Mídia e Consumo, 17(49), 222-243. https://doi.org/10.18568/cmc.v17i49.2366
Diego, P., & Guerrero-Pérez, E. (2021). La producción de talk shows en la televisión pública española (1990-2010): un contenido omnipresente en TVE. Revista de Comunicación, 20(1), 85-102. https://doi.org/10.26441/RC20.1-2021-A5
Fernández, P. E. (2014). Gestión de marca e identidad en la television pública. Análisis de Canal Encuentro, Argentina. Cuadernos.info, (34), 81-92. https://doi.org/10.7764/cdi.34.560
Gómez Vargas, M., Galeano Higuita, C., & Jaramillo Muñoz, D. (2015). El estado del arte: una metodología de investigación. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 6(2), 423-442. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=497856275012
Guerrero Pérez, E., & Diego, P. (2020). La producción de programas musicales en la televisión pública española (1990-2010): el auge del talent show. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 26(2), 597-609. https://doi.org/10.5209/esmp.67935
Guimerà i Orts, J. À., Monedero Morales, C. R., & Martori Muntsant, A. (2017). Digitalización, crisis económica y televisión pública local en España. Los casos de Andalucía y Cataluña (2010-2015). Revista Latina de Comunicación Social, (72), 574-589. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1180
Gutiérrez-González, C., & González Pardo, R. (2021). Análisis de las publicaciones en “televisión pública” indexadas en Web of Science (2001-2019). Historia y Comunicación Social, 26(1), 291-305.
Heredia-Ruiz, V., Quirós-Ramírez, A. C., & Quiceno-Castañeda, B. E. (2021). Netflix: catálogo de contenido y flujo televisivo en tiempos de big data. Revista de Comunicación, 20(1), 117-136. https://doi.org/10.26441/RC20.1-2021-A7
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.
Izquierdo-Castillo, J. (2022). La televisión pública y la audiencia infantile: valores y funciones en la era digital. Anàlisi, 66, 155-170. https://doi.org/10.5565/REV/ANALISI.3345
Labio Bernal, A., García Orta, M. J., & Romero-Domínguez, L. R. (2018). La deformación del servicio público en las televisiones autonómicas. Gestión empresarial y supervivencia de la RTVA. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 24(1), 643-659. https://doi.org/10.5209/ESMP.59971
Larrondo, A., Larrañaga-Zubizarreta, J., Meso, K., & Agirreazkuenaga, I. (2012). Convergencia de medios y redacciones: el caso de la Radio Televisión Pública Vasca (EITB). Profesional de la Información, 21(4), 347-353. https://doi.org/10.3145/epi.2012.jul.03
Lipovetsky, G., & Serroy, J. (2009). La pantalla global. Cultura mediática en la era hipermoderna. Anagrama.
López-López, P. C., Márquez-Domínguez, C., Molina Rodríguez-Navas, P., & Ramos-Gil, Y. T. (2018). Transparencia e información pública en las televisiones del Ecuador: el caso de Ecuavisa y TC Televisión. Revista Latina de Comunicación Social, (73), 1307-1332. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1308
Manfredi Sánchez, J. L. (2011). Towards a communicative theory on public diplomacy. Communication and Society, 24(2), 199-225. https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-84861773095&partnerID=40&md5=f58a6108dd0321fba10f4ff5ed2457b9
Martín-Quevedo, J., Jimeno, T. A., & Sierra, N. N. (2020). Contradicciones y veleidades en el debate parlamentario sobre la televisión pública en España (1990-2010). Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 26(2), 645-654. https://doi.org/10.5209/esmp.67467
Maxtone-Graham, I. (Guionista), & Reardon, J. (Director). (1998, 26 de abril). Trash of the titans (Temporada 9, Episodio 22) [Episodio de TV]. En D. Mirkin, J. L. Brooks, M. Groening & S. Simon (Productores ejecutivos), The Simpsons. Gracie Films; Twentieth Century Fox Film Corporation.
Mendieta Bartolomé, A. (2022). Entre la competencia y la supervivencia: nuevas estrategias digitales de la radiotelevisión pública vasca (EITB). Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 28(2), 353-365. https://doi.org/10.5209/ESMP.77487
Meza Bernstein, F. (2018). “De vaquitas locas y profesores distraídos”: modelos de television infantil y música en los programas televisivos chilenos Masamigos y Cuchareos en la década del ochenta. Revista Musical Chilena, 72(230), 79-102. https://doi.org/10.4067/s0716-27902018000200079
Mirkin, D., Brooks, J. L., Groening, M., & Simon, S. (Productores ejecutivos). (1989). The Simpsons [Serie de TV]. Gracie Films; Twentieth Century Fox Film Corporation.
Mordones, J. M. (1994). Filosofía de las ciencias sociales: materiales para una fundamentación científica. Antrhropos.
Muñoz Soro, J. (2018). Dictadura modernizante, (seudo)opinion pública y dualismo cultural en la España de los años sensent. Cercles, 21, 67-100. https://doi.org/10.1344/cercles2018.21.1003
Navarro, L. (2015). Televisión pública y diversidad cultural en España: el caso de los programas dirigidos a “inmigrantes”. Migraciones, (38), 111-135. https://doi.org/10.14422/mig.i38y2015.005
Ortiz-Sobrino, M. Á., Osuna-Acedo, S., & Marfil-Carmona, R. (2019). Public television quality. descriptive documentary analysis of the most cited publications on the web of science. Prisma Social, 27, 104-124. https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85078959190&partnerID=40&md5=0f859b5ad5bdedf6f222c4cd94765a93
Paz Rebollo, M. A., & Montero Díaz, J. (2017). La programación juvenil de Televisión Española (1982-1989): una oportunidad perdida. Journal of Spanish Cultural Studies, 18(1), 21-36. https://doi.org/10.1080/14636204.2016.1274499
Pérez, J. M. (2010). TVE as a political weapon: The social debate about Spanish public television in 1992. Historia Critica, 42, 138-156. https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-78650362981&partnerID=40&md5=a871fa3a9870823d8f7635dfa53da693
Porath, W., & Mujica, C. (2011). Foreign news on Chile’s public and private television compared with fourteen other countries. Communication and Society, 24(2), 333-370. https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-84861774120&partnerID=40&md5=4deb32c8b3e1cbd54092b85adcc3b678
Quintas-Froufe, N. (2018). El ocaso de la televisión pública española ante su audiencia: un lustro decadente (2010-2015). Palabra Clave, 21(1), 165-190. https://doi.org/10.5294/pacla.2018.21.1.8
Rodríguez-Peral, E. M., Gómez Franco, T., & Madrigal Segredo, Y. M. (2023). El suicidio en la televisión pública española durante la COVID-19. Observatorio, 17(2), 191-209. https://doi.org/10.15847/OBSOBS17220232228
Sacaluga Rodríguez, I., Pérez Sánchez, J., & García García, F. (2018). El sentido de la televisión pública en la era de los “youtubers”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 24(2), 1715-1734. https://doi.org/10.5209/ESMP.62243
Sánchez-Castillo, S., & Solves-Almela, J. (2022). Sindemia o pandemia. Tratamiento de las enfermedades minoritarias en la televisión pública española durante la crisis de la COVID-19. RILCE. Revista de Filología Hispánica, 38(3), 1121-1141. https://doi.org/10.15581/008.38.3.1121-41
Sancho-Ligorred, B. S., & Rodriguez, P. (2022). Atentado de Las Ramblas y Cambrils (2017): análisis de la cobertura televisiva pública de TVE, TV3 y Betevé y propuestas de mejora. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 28(2), 405-416. https://doi.org/10.5209/ESMP.75980
Schleifer, P. (2018). Comunicación mediática y noticias regionales. La televisión pública en Río Negro. Revista de Comunicación, 17(1), 166-180. https://doi.org/10.26441/RC17.1-2018-A9
Scolari, C. (2019). Media evolution. La Marca.
Smicek, N. (2014). Capitalismo de plataformas. Caja Negra.
Soengas-Pérez, X., Rodríguez-Castro, M., & Campos-Freire, F. (2023). La credibilidad de los informativos de la televisión pública en España. Comunicar, 31(76). https://doi.org/10.3916/C76-2023-06
Spina, E. A. (2023). Interacción y disputa de las perspectivas operativa, comercial y patrimonial en el archivo audiovisual de la televisión pública . Austral Comunicación, 12(1), 1-32. https://doi.org/10.26422/aucom.2023.1201.adu
Sticotti, J. (2021). “La hora de la verdad”: un análisis de las emisiones del noticiero 60 Minutos, antes, durante y después de la Guerra de Malvinas (1982) . Kamchatka, (18), 297-318. https://doi.org/10.7203/KAM.18.19644
Tous-Rovirosa, A., & Aran-Ramspott, S. (2017). Mujeres en las series políticas contemporáneas. ¿Una geografía común de su presencia en la esfera pública? Profesional de la Información, 26(4), 684-694. https://doi.org/10.3145/epi.2017.jul.12
Toussaint, F. (2017). Televisión pública en América Latina: su transición a la era digital. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 62(229), 223-242. https://doi.org/10.1016/S0185-1918(17)30009-0
Valdivia, A. (Ed.). (2006). A companion to media studios. Blackwell.
Zallo, R. (2015). Análisis de la nueva Ley de Radio y Televisión Pública de Canarias. Revista Latina de Comunicación Social, (70), 322-346. https://doi.org/10.4185/RLCS-2015-1049
Zúñiga, A., Arango-Lopera, C. A., Guisado, D. F., & Gómez Mosquera, P. (2024). Experiencias de investigación sobre televisión pública en Colombia. Cuaderno. Cuadernos Del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación [Ensayos], (214), 23-43. https://doi.org/10.18682/cdc.vi214.10995
Downloads
Published
Issue
Section
License
All of the works published are licensed under a CC BY 4.0 Creative Commons Attribution license. (updated on March 1st 2021)
The content of the journal may be shared in any material or format. The content may be adapted, contributed upon and transformed. Both possibilities are only permitted in so far as they complete the following conditions:
- Attribution: Credit must be given where it is due, a link to the license must be provided and changes, if made, must be indicated. This should be done in the manner deemed appropriate, without suggesting that the licensor promotes you or your use of the material.
Ownership rights
The patrimonial rights for Contratexto are published under a Creative Commons BY 4.0 license, allowing authors to keep the patrimonial rights to their work without restrictions.
If a work published in Contratexto were to be copied, distributed, spread, or any other activities contemplated in the aforementioned license, the author(s) and the journal must be mentioned visibly and expressly.
Self-archive
This journal allows and encourages authors to post items submitted to the journal on personal websites or institutional repositories both prior to and after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this journal.













