Territory and memory as thematic meanings in neighboring sounds (2012)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26439/contratexto2024.n42.7056

Keywords:

Latin American cinema, film analysis, textual analysis, territory, memory

Abstract

This paper analyzes the process of filmic thematization present in the movie Neighboring Sounds (2012) by the Brazilian director Kleber Mendonça Filho. The objective was to identify the different elements of the mise-en-scène and the narrative features that continuously express the thematic meanings of territoriality and memory, establishing them as central axes in the construction of the story’s characters. Following a qualitative approach, the study incorporates textual analysis as it´s primary methodology to pinpoint the main formal elements and semantic associations of audiovisual language. It is concluded that the movie employs a series of narrative strategies and specific aesthetic elements to associate the presence of certain characters with different spaces and temporalities of the diegesis, marking a semantic relationship between them. Thus, the film turns spatiality and the past into the core elements to understand the characters in the story, associating itself thematically with one of the current trends in Latin American cinema such as the study of memory.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antoniazzi, S. (2019). La ciudad filmada: cine, espacio e historia urbana. Biblio3W, xxiv. https://revistes.ub.edu/index.php/b3w/article/view/27278

Aumont, J. (2020). El montaje. La marca editora.

Aumont, J., & Marie, M. (2016). Dictionnaire théorique et critique du cinéma (3.a ed.). Armand Colin.

Bedoya, R. (2020). El cine latinoamericano del siglo xxi. Tendencias y tratamientos. Universidad de Lima, Fondo Editorial.

Bentes, I. (2003). The sertão and the favela in contemporary Brazilian cinema. En L. Nagib (Ed.), The new Brazilian cinema (pp. 121-138). Tauris & Co.

Blanco, D. (2022). Imagen por imagen. Teoría y crítica cinematográfica (2.a ed.). Universidad de Lima, Fondo Editorial.

Blanco-Herrero, D. (2021). El espacio urbano en Sonidos vecinos. La ciudad como referencia de identidad y desigualdad en la filmografía de Kleber Mendonça Filho. En M. M. Martos (Coord.), Joyas escogidas. Pequeñas (pero grandes) películas en español y en portugués (pp. 31-42). Dyckinson.

Boehm, G. (2019). Lo que se muestra. De la diferencia icónica. En E. Alloa (Ed.), Pensar la imagen (pp. 29-46). Metales Pesados.

Bordwell, D., Thompson, K., & Smith, J. (2024). Film art: An introduction. McGraw-Hill.

Caetano, L. P., & Gomes, P. (2020). Medos públicos em lugares privados: o horror nos filmes de Kleber Mendonça Filho. Significação, 47(54), 180-201. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.159231

Braga, M. H., & Da Costa, V. (2015). Social and cinematic landscape in neighbouring sounds. Mercator, 14(3), 27-43. https://doi.org/10.4215/RM2015.1403.0002

Carmona, R. (2022). Cómo se comenta un texto fílmico. Cátedra.

Castañeda, A. A. (2013). Sobre la estética de las intensidades en el cine digital. La Colmena, (80), 145-152. https://lacolmena.uaemex.mx/article/view/5432

Da Silva, M. & Cunha, M. (Eds.). (2017). Space and subjectivity in contemporary Brazilian cinema. Palgrave Macmillan.

De Jesus, E. (2017). The reterritorializations of urban space in Brazilian cinema. En M. da Silva & M. Cunha (Eds.), Space and subjectivity in contemporary Brazilian cinema (pp. 41-58). Palgrave Macmillan.

Debray, R. (2016). Elogio de las fronteras. Gedisa.

Días, E. (2018). The narration of the nationhood in Brazilian cinema da retomada: The imagined community and territoriality in Foreign land (Terra Estrangeira, 1995) and How angels are born (Como nascem os anjos, 1996). Studies in Visual Arts and Communication: an international journal, 5(1), 1-10. https://journalonarts.org/previous-issues/vol-5-1-june-2018/

Elsaesser, T., & Buckland, W. (2002). Studying contemporary American film. A guide to movie analysis. Oxford University Press.

Filinich, M. I. (2012). Enunciación. Eudeba.

Fontanille, J. (2017). Formas de vida. Universidad de Lima, Fondo Editorial.

Greimas, A. J., & Courtés, J. (1990). Semiótica. Diccionario razonado para una teoría del lenguaje (Vol. i). Gredos.

Marrone, G. (2021). Introduction to the semiotics of the text. De Gruyter.

Marsh, L. (2015). Reordering (social) sensibilities: Balancing realisms in neighbouring sounds. Studies in Spanish & Latin American Cinemas, 12(2), 139-157. https://doi.org/10.1386/slac.12.2.139_1

Martínez, A. (2006). La organización semiológica del espacio y del tiempo en el cine. ALPHA: Revista de Artes, Letras y Filosofía, 1(23), 181-200. https://www.revistaalpha.com/index.php/alpha/article/view/519 24

Mendonça Filho, K. (Director). (2012). Sonidos vecinos [Película]. Cinemascopio.

Metz, C. (2002a). Ensayos sobre la significación en el cine (1964-1968) (Vol. 1). Paidós.

Metz, C. (2002b). Ensayos sobre la significación en el cine (1968-1972) (Vol. 2). Paidós.

Nagib, L. (2011). World cinema and the ethics of realism. Continuum.

Neira, M. R. (2003). Introducción al discurso narrativo fílmico. Arco.

Perez, L. Perez, R. & Seca, M. V. (2020). Metodología de la investigación científica. Maipue.

Ramírez, B., & López, L. (2015). Espacio, paisaje, región, territorio y lugar: la diversidad en el pensamiento contemporáneo. Universidad Nacional Autónoma de México.

Rastier, F. (2017). La creación artística. La imagen, el lenguaje y lo virtual. Casimiro.

Surace, B. (2018). Semiotics (of cinema)’s not dead. En A. Daubarienė, S. Stano & U. Varankaitė (Eds.), Cross-Inter-Multi-Trans. Proceedings of the 13th World Congress of the International Association of Semiotic Studies (pp. 799-807). IASS Publications.

Zan, V. (2022). Espaço, lugar e território no cinema. Galáxia, 47, 1-22. http://dx.doi.org/10.1590/1982-2553202255455

Zunzunegui, S. (2007). Acerca del análisis fílmico: el estado de las cosas. Comunicar, xv(29), 51-58. https://doi.org/10.3916/C29-2007-07

Published

2024-11-26

Issue

Section

Trends