Communication for development and social transcendence: a systematic analysis focusing on social processes
DOI:
https://doi.org/10.26439/contratexto2024.n42.6928Keywords:
communication for development, social transcendence, social processesAbstract
Communication for development (CfD) is a discipline that seeks to promote social change through the strategic use of media and participatory dialogue. However, there is a paucity of studies that systematically and critically analyze the social processes underlying CfD interventions and their impact on the social significance of beneficiary communities. This article presents a narrative review of the literature on CfD, with the aim of identifying the main theoretical and methodological approaches that have addressed this topic, as well as the main limitations and challenges facing research in this field. Thirty-five articles published between 2018 and 2023 were analyzed, selected through a search in the Scopus, Web of Science, SciELO, Redalyc and Latindex databases. The results show that most of the studies adopt a qualitative and participatory perspective, focused on the analysis of specific cases of CfD in different geographical and thematic contexts. Four key dimensions for understanding the social processes involved in CfD are identified: participation, empowerment, dialogue and collective action. Finally, we discuss the theoretical and practical implications of these findings and propose some recommendations for future research.
Downloads
References
Aguilera Eguía, R. (2014). ¿Revisión sistemática, revisión narrativa o metaanálisis? Revista de la Sociedad Española del Dolor, 21(6), 359-360. https://dx.doi.org/10.4321/S1134-80462014000600010
Armas Castañeda, S., Narváez Pomiano, E. F., Herrera Tuya, E. A., & Vallejos Armas, R. I. (2022). Comunicación para el desarrollo: al encuentro del eslabón perdido. Comuni@cción. Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 13(3), 223-232. http://dx.doi.org/10.33595/2226-1478.13.3.723
Arnstein, S. R. (2007). A ladder of citizen participation. Journal of the American Institute of Planners, 35(4), 216-224. https://doi.org/10.1080/01944366908977225
Barranquero Carretero, A., & Ángel Botero, A. M. (2015). La producción académica sobre comunicación, desarrollo y cambio social en las revistas científicas de América Latina. Signo y Pensamiento, 34(67), 30-57. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp34-67.pacd
Barranquero, A., & Herrera Huérfano, E. del R. (2012). Un panorama de la formación especializada en comunicación, desarrollo y cambio social. Razón y Palabra, (80), 1-17.
Belloso, N., & Perozo Bracho, M. (2009). Asimilación de tecnología de información y comunicación en las alcaldías de Venezuela. Revista de Ciencias Sociales, 15(1), 139-147. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-95182009000100010&lng=es&tlng=es.
Beltrán González, B. M., León Leal, L. J., Sotolongo Ramos, M., Aparicio Manresa, L. R., Abreu Valdés, M., & Pérez Hernández, M. (2020). Promotores en salud materno-infantil para desarrollar el Programa de Puericultura Prenatal y Posnatal Participativa. Edumecentro, 12(2), 128-145.
Bernal, A. (2018). Viktor E. Frankl, La voluntad de sentido. Conferencias escogidas sobre logoterapia, Ed. Herder, Barcelona 1988, 300 pp., 13,5 x 21,5 [Reseña de libro]. Scripta Theologica, 22(3), 1006. https://doi.org/10.15581/006.22.19082
Binimelis Adell, M., & Serrano Cordero, C. (2023). Procesos sociales contemporáneos y comunicación. Obra Digital: Revista de Comunicación, (23), 6-12. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9046532
Botero, A. A., & Obregón, R. (2011). Un análisis crítico de las perspectivas de diálogo en la literatura sobre comunicación para el desarrollo y cambio social: abordajes y desafíos. Signo y Pensamiento, 30(58), 162-177. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0120-48232011000100012&script=sci_arttext
Briceño-Méndez, M. J. (2023). Conversando con el clima. Amalivaca. http://www.minec.gob.ve/wp-content/uploads/2023/06/CONVERSANDO CON EL CLIMADDIGITAL.pdf
Buraschi, D., & Aguilar-Idáñez, M.-J. (2019). Empoderamiento comunicacional: una estrategia de intervención comunitaria para superar los límites de la sensibilización social. Revista de Educación Social, 29, 194-218. https://www.eduso.net/res/revista/29/miscelanea/empoderamiento-comunicacional-una-estrategia-de-intervencion-comunitaria-para-superar-los-limites-de-la-sensibilizacion-social/
Buraschi, D., & Oldano, N. (2022). La herencia de Paulo Freire en las prácticas participativas dialógicas. RES. Revista de Educación Social, (35), 404-419. https://www.eduso.net/res/revista/35/miscelanea/la-herencia-de-paulo-freire-en-las-practicas-participativas-dialogicas
Buraschi, D., Montesinos, F. A., & Oldano, N. (2017). Dialogo e trasformazione nei processi partecipativi. Educazione Aperta, 1(1), 125-142. https://www.ascoltoattivo.net/wordpress/wp-content/uploads/2016/07/Dialogo-trasformativo-Buraschi-e-%C3%A7.pdf
Carneiro, R., Toscano, J. C., & Díaz, T. (2021). Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. Organización de Estados Iberoamericanos; Santillana.
Castells, M. (2015). Networks of outrage and hope. Social movements in the internet age. (2.a ed.). Polity Press. https://voidnetwork.gr/wp-content/uploads/2019/11/Networks-of-Outrage-and-Hope-Social-Movements-in-the-Internet-Age-Manuel-Castells.pdf
Castilla García, C. (2008). Educación popular – Juventud – participación. Una alianza posible. En M. Godotti, M. V. Gomez, J. Mafra & A. F. de Alencar (Eds.), Paulo Freire. Contribuciones para la pedagogía (pp. 47-64). Clacso. https://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/campus/freire/07Castilla.pdf
Charlier, S., & Caubergs, L. (2007). El proceso de empoderamiento de las mujeres. Guía metodológica. Comisión de Mujeres y Desarrollo. http://www.dhl.hegoa.ehu.es/ficheros/0000/0251/proceso_empoderamiento_mujeres_CFD.pdf
Del Valle Rojas, C. (2007). Comunicación participativa: aproximaciones desde América Latina. Redes.com: Revista de Estudios para el Desarrollo Social de la Comunicación, (4), 113-130. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3671395&info=resumen&idioma=ENG
Durkheim, É. (1985). La división del trabajo social. Planeta-Agostini.
Durston, J., & Miranda, F. (Eds.). (2002). Experiencias y metodología de la investigación participativa. Naciones Unidas. http://hdl.handle.net/11362/6023
Fals Borda, O., & Rodríguez Brandão, C. (1987). Investigación participativa. Ediciones de la Banda Oriental.
Fraga, A. (2008). La escuela pública como expresión de educación popular. En M. Godotti, M. V. Gomez, J. Mafra & A. F. de Alencar (Eds.), Paulo Freire. Contribuciones para la pedagogía (pp. 127-132). Clacso. https://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/campus/freire/14Fraga.pdf
Franco, J. V. A., Arancibia, M., Simancas-Racines, D., & Madrid, E. (2018). Syntheses of biomedical information: narrative reviews, systematic reviews and emerging formats. Medwave, 18(7), 1-7. https://doi.org/10.5867/medwave.2018.07.7354
Freire, P. (1974). Concientización. Teoría y práctica de la liberación. Búsqueda.
Fuster, F. (2018). Ken Wilber: hacia una perspectiva más integral de la psicología. En V. Piatti (Ed.), Memorias del V Congreso Internacional de Investigación de la Facultad de Psicología (pp. 815-823). Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de La Plata.
Gómez González, G., de la Noval Bautista, L. A., & Guerra Rubio, L. (2023). Comunicación, desarrollo y cambio social, nombrando el campo. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 10(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000100006
Gough, I. (2007). El enfoque de las capacidades de M. Nussbaum: un análisis comparado con nuestra teoría de las necesidades humanas. Papeles de Relaciones Ecosociales y Cambio Global, (100), 177-202.
Gumucio Dagron, A. (2011). Comunicación para el cambio social: clave del desarrollo participativo. En J. M. Pereira & A. Cadavid (Eds.). Comunicación, desarrollo y cambio social. Interrelaciones entre comunicación, movimientos ciudadanos y medios (pp. 19-36). Pontificia Universidad Javeriana, Fondo Editorial.
Habermas, J. (1992). Teoría de la acción comunicativa, I. Racionalidad de la acción y racionalización social (M. Jiménez-Redondo, Ed.; 4.a ed.). Santillana.
Heeks, R., & Ospina, A. V. (2019). Conceptualising the link between information systems and resilience: A developing country field study. Information Systems Journal, 29(1), 70-96. https://doi.org/10.1111/isj.12177
Herrera, Á., & Uruburu, S. (2010). La relación entre comunicación y desarrollo en Colombia: el aporte de la investigación de las facultades de comunicación entre 2000 y 2006. Signo y Pensamiento, xxix(56), 208-243. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=86019348015
London, S., & Formichella, M. M. (2006). El concepto de desarrollo de Sen y su vinculación con la educación. Economía y Sociedad, xi(17), 17-32. https://www.redalyc.org/pdf/510/51001702.pdf
López-Vigil, J. I. (2006). Manual urgente para radialistas apasionadas y apasionados. Ministerio del Poder Popular para la Comunicación e Información. https://ondacolor.org/wp-content/uploads/2021/05/ManualUrgenteRadialistas.pdf
Manyozo, L. (2012). Media, communication and development: Three approaches. SAGE Publications India.
Martínez Gómez, R., & Agudiez, P. (2012). Comunicación para el desarrollo humano: buscando la transformación social. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 17, 79-106. https://www.redalyc.org/pdf/935/93524422005.pdf
Martínez-Salgado, C. (2012). El muestreo en investigación cualitativa: principios básicos y algunas controversias. Ciência & saúde coletiva, 17(3), 613-619. https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300006
Medina Aveledo, G. (2018). El enfoque integral holónico de Ken Wilber, otra visión a la hora de investigar. Salus, 22(2), 8-11. http://bdigital2.ula.ve:8080/xmlui/654321/3009
Moreno-Mercado, J. M., & García-Marín, J. (2020). Conflictos armados y cobertura mediática: aproximación al aprendizaje de máquina supervisado. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales (vol. 27, pp. 1-26). https://doi.org/10.29101/crcs.v27i0.12872
Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura. (s. f.) Comunicación para el desarrollo (CpD). https://www.fao.org/communication-for-development/es/
Organización Panamericana de la Salud. (2005). Estrategias de comunicación para la salud integral en la infancia. Guía metodológica para su desarrollo. https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/49244/9275326045-spa.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Padilla de la Torre, M. R., & Patiño López, M. E. (2020). Tecnologías de la información y la comunicación para el desarrollo social: una propuesta metodológica. PAAKAT: Revista de Tecnología y Sociedad, 10(18). https://doi.org/10.32870/pk.a10n18.432
Peña Guzmán, S. M. (2019). Ciudadanía y transformación social. Revista Scientific, 4(13), 363-376. https://doi.org/10.29394/scientific.issn.2542-2987.2019.4.13.20.363-376
Peña, D., Olivar, C., & Primera, N. (2008). Tecnologías de información y comunicación en mecanismos de participación ciudadana en el ámbito local. Revista Venezolana de Gerencia, 13(43). https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-99842008000300005
Pérez-Vargas, J. J., & Nieto-Bravo, J. A. (2022). La narrativa como método de investigación teológica en una epistemología hermenéutica. Cuestiones Teológicas, 49(111), 1-19. https://doi.org/10.18566/cueteo.v49n111.a02
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (2010). Informe sobre desarrollo humano 2010. La verdadera riqueza de las naciones: caminos al desarrollo humano.. https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/publications/HDR_2010_SP_Complete_reprint.pdf
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (2011). Comunicación para el desarrollo. Fortaleciendo la eficacia de las Naciones Unidas. https://unsdg.un.org/es/download/477/179
Putzel, J. (1997). Policy arena: Accounting for the ‘dark side’ of social capital: reading Robert Putnam on democracy. Journal of International Development, 9(7), 939-949. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-1328(199711)9:7<939::AID-JID497>3.0.CO;2-4
Quintas do Céu, F., Pinho, I., Breda, Z., Martins, F., & Pinho, C. (2022). Uma abordagem qualitativa para o desenvolvimento comunitário no contexto turismo em área costeira no município de lautém, timor-leste. New Trends in Qualitative Research, 15. https://doi.org/10.36367/ntqr.15.2022.e746
Riffo-Pavón, I. (2016). Una reflexión para la comprensión de los imaginarios sociales. Comuni@cción. Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 7(1), 63-76.
Rodríguez, Y. (2015). Gestión de información y del conocimiento para la toma de decisiones organizacionales. Bibliotecas. Anales de Investigación, 11(11), 150-163. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5704545
Rogers, E. M. (2003). Diffusion of innovations (3.a ed.). The Free Press. https://teddykw2.files.wordpress.com/2012/07/everett-m-rogers-diffusion-of-innovations.pdf
Rosales-Veítia, J., & Marcano-Montilla, A. (2022). Mapas comunitarios de riesgos, conceptualización y abordaje metodológico. Algunas consideraciones. IPSA Scientia, Revista Científica Multidisciplinaria, 7(1), 38-57. https://doi.org/10.25214/27114406.1391
Saladrigas Medina, H., De la Noval Bautista, L. A., & Portal Moreno, R. (2021). La comunicación para el cambio social: una aspiración dentro del campo académico de la comunicación social en Cuba. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 9(2), 16-32. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2308-01322021000200008&script=sci_arttext
Sandoval-Manríquez, M. (2013). Una aproximación axiológica para comprender las conductas Juveniles actuales. Cuadernos de Trabajo Social, (10), 41-59.
Servaes, J. (2012). Comunicación para el desarrollo sostenible y el cambio social. Una visión general. Cuadernos de Información y Comunicación, 17, 17-40. https://doi.org/10.5209/rev_ciyc.2012.v17.39256
Sollod, R. N., Wilson, J. P., & Monte, C. F. (2009). Teorías de la personalidad. Debajo de la máscara. (R. A. del Bosque-Alayón, Ed.; 8.a ed.). McGraw-Hill. https://clea.edu.mx/biblioteca/files/original/7336453aee9e1ce5f83eb48cf82cf699.pdf
Tufte, T., Jiménez-Martínez, C., & Suzina, A. C. (2020). De-constructing participatory communication and civil society development in 2020: A perspective inspired by Paulo Freire. Commons, 9(2), 48-78. https://doi.org/10.25267/COMMONS.2020.v9.i2.01
Universidad de Navarra. (2023). Revisiones sistemáticas: manuales y estándares para realizar e informar una revisión sistemática. https://biblioguias.unav.edu/revisionessistematicas/documentacionconsulta
Vazquez Bonne, Y., Nápoles Fernández, L. M., & Pérez Ramos, Y. (2020). Discurso y comunicación para el desarrollo. Questión, 2(67), 1-16. https://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/112905/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Velandia-Rodríguez, D. F. (2017). El concepto de libertad en el enfoque de las capacidades de Amartya Sen [Tesis de licenciatura, Universidad Libre de Colombia]. Repositorio Institucional Unilibre. https://repository.unilibre.edu.co/bitstream/handle/10901/11448/El concepto de libertad en el enfoque de las capacidades de Amartya Sen.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Villa Gil, J. (2013). El código como forjador crítico del pensamiento. Consensus, 18(2), 99-106. https://doi.org/10.33539/consensus.2013.v18n2.969
Weber, M. (2014). Conceptos sociológicos fundamentales (J. Abellán-García, Ed.). Alianza Editorial.
Wortman, A. (2007). Construcción imaginaria de la desigualdad social. Clacso. http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/becas/wortman/Capitulo_II.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
All of the works published are licensed under a CC BY 4.0 Creative Commons Attribution license. (updated on March 1st 2021)
The content of the journal may be shared in any material or format. The content may be adapted, contributed upon and transformed. Both possibilities are only permitted in so far as they complete the following conditions:
- Attribution: Credit must be given where it is due, a link to the license must be provided and changes, if made, must be indicated. This should be done in the manner deemed appropriate, without suggesting that the licensor promotes you or your use of the material.
Ownership rights
The patrimonial rights for Contratexto are published under a Creative Commons BY 4.0 license, allowing authors to keep the patrimonial rights to their work without restrictions.
If a work published in Contratexto were to be copied, distributed, spread, or any other activities contemplated in the aforementioned license, the author(s) and the journal must be mentioned visibly and expressly.
Self-archive
This journal allows and encourages authors to post items submitted to the journal on personal websites or institutional repositories both prior to and after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this journal.