“I saw it on Instagram”. Media consumption and media literacy on High-schoolers from working- and middle-class background in Chile

Authors

  • Daniela Lazcano-Peña Pontificia Universidad Católica de Valparaíso; Núcleo Milenio para el Estudio de la Política, Opinión Pública y Medios en Chile (MEPOP) NCS2021_063 https://orcid.org/0000-0002-3251-7747
  • Guillermo Bustamante Pavez Universidad de los Andes; Núcleo Milenio para el Estudio de la Política, Opinión Pública y Medios en Chile (MEPOP) NCS2021_063 https://orcid.org/0000-0001-6997-0353
  • Claudia Lagos Lira Universidad de Chile; Núcleo Milenio para el Estudio de la Política, Opinión Pública y Medios en Chile (MEPOP) NCS2021_063 https://orcid.org/0000-0003-2557-5401
  • Cristián Cabalín Quijada Universidad de Chile; Universidad Central de Chile; Milenio para el Estudio de la Política, Opinión Pública y Medios en Chile (MEPOP) NCS2021_063 https://orcid.org/0000-0003-1327-1478

DOI:

https://doi.org/10.26439/contratexto2023.n40.6393

Keywords:

informational consumption, youths, media literacy, media skills

Abstract

This article characterizes the media competencies and information consumption of 79 students aged between 15 and 17 from subsidized and municipal educational establishments in Antofagasta, Valparaíso, and Metropolitan (Chile). Through group interviews, the participants demonstrate a critical view of traditional media (print, radio, television) and express more confidence in the algorithmic functioning of social media, especially Instagram, as an information source. The results pose challenges for media literacy among young people in educational and extracurricular contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Daniela Lazcano-Peña, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso; Núcleo Milenio para el Estudio de la Política, Opinión Pública y Medios en Chile (MEPOP) NCS2021_063

    Doctora en Comunicación por la Universitat Pompeu Fabra, España

  • Guillermo Bustamante Pavez, Universidad de los Andes; Núcleo Milenio para el Estudio de la Política, Opinión Pública y Medios en Chile (MEPOP) NCS2021_063

    Doctor en Comunicación por la Universidad de los Andes, Chile  

     

  • Claudia Lagos Lira, Universidad de Chile; Núcleo Milenio para el Estudio de la Política, Opinión Pública y Medios en Chile (MEPOP) NCS2021_063

    Doctora en Media and Communications por la Universidad de Illinois en Urbana-Champaign, Estados Unidos

  • Cristián Cabalín Quijada, Universidad de Chile; Universidad Central de Chile; Milenio para el Estudio de la Política, Opinión Pública y Medios en Chile (MEPOP) NCS2021_063

    Doctor en Estudios de Políticas Educacionales por la Universidad de Illinois en Urbana-Champaign, Estados Unidos.

References

Aguaded, I., & Romero-Rodríguez, L. (2016). Consumo informativo y competencias digitales de estudiantes de periodismo de Colombia, Perú y Venezuela. Convergencia: Revista de Ciencias Sociales, 70, 35-57. http://doi.org/10.29101/crcs.v23i70.3806

Aguaded, I., Pérez, M., Romero-Rodríguez, L., & Torres, A. (2016). Analfanautas y la cuarta pantalla: ausencia de infodietas y de competencias mediáticas e informaciones en jóvenes universitarios latinoamericanos. Fonseca, Journal of Communication, 12(12), 11-25. http://dx.doi.org/10.14201/fjc2016121125

Albarello, F. (2020). De la hegemonía al nicho: desplazamiento de medios tradicionales en rutinas informativas de un grupo de universitarios argentinos. Dixit, (32), 46–60. https://doi.org/10.22235/d.vi32.1946

Álvaro, A., & Rubio, R. (2016). Las TIC en la participación política de los jóvenes. Instituto de la Juventud. https://www.injuve.es/sites/default/files/tic_participacionpolitica.pdf

Anderson, M., & Jiang, J. (2018, 31 de mayo). Teens, social media & technology 2018. Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/internet/2018/05/31/teens-social-media-technology-2018/

Antezana, L., Cabalín, C., Andrada, P., Lagos-Lira, C., & López, P. (2022). Jóvenes e información: doble click. Democracia, pluralismo y ciudadanía en jóvenes (Chile). https://uchile.cl/publicaciones/183058/jovenes-e-informacion-doble-click

Antunovic, D., Parsons, P., & Cooke, T. (2018). ‘Checking’ and googling: Stages of news consumption among young adults. Journalism, 19(5), 632-648. https://doi.org/10.1177/1464884916663625

Arana, E., Mimenza, L., & Narbaiza, B. (2020). Pandemia, consumo audiovisual y tendencias de futuro en comunicación. Revista de Comunicación y Salud, 10(1), 149-183. https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(2).149-183

Barozet, E., & Espinoza, V. (2009) “¿De qué hablamos cuando decimos ‘clase media’? Perspectivas sobre el caso chileno”. En A. Joignant & P. Güell (Eds.), El arte de clasificar a los chilenos. Enfoque sobre los modelos de estratificación en Chile (pp. 103-130). Ediciones UDP. https://www.researchgate.net/publication/276278543_De_que_hablamos_cuando_decimos_clase_media_Perspectivas_sobre_el_caso_chileno

Berrío-Zapata, C., Moreira, F., Gonçalves Sant’Ana, R., & Muñoz, M. L. (2017). El paradigma de Comportamiento Informacional como alternativa para comprender los fenómenos informacionales en América Latina. Revista Interamericana de Bibliotecología, 39(2), 133–147. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v39n2a05

Boczkowski, P., Mitchelstein, E., & Matassi, M. (2018). News comes across when I’m in a moment of leisure: Understanding the practices of incidental news consumption on social media. New Media & Society, 20(10), 3523-3539. https://doi.org/10.1177/1461444817750396

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. doi: http://dx.doi.org/10.1191/1478088706qp063oa.

Buckingham, D. (2004). Educación en medios: alfabetización, aprendizaje y cultura contemporánea. Paidós.

Canales, M. (2006). Metodologías de la investigación social. LOM Ediciones.

Cárcamo, L., Scheihing, E., & Vernier, M. (2018). Pensamiento crítico de los jóvenes ciudadanos frente a las noticias en Chile. Comunicar, 26(54). https://doi.org/10.3916/C54-2018-10

Carreño, F., & Del Valle, N. (2020). Diversos pero concentrados: percepciones de los comunicadores sobre el pluralismo de los medios digitales en Chile. Comunicación y Medios. 42, 30-43. https://doi.org/10.5354/0719-1529.2020.57636

Casero-Ripollés, A. (2020). Impacto del COVID-19 en el sistema de medios: consecuencias comunicativas y democráticas del consumo de noticias durante el brote. El Profesional de la Información, 29(2), 1-12. https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.23

Catalina-García, B., Sousa, J., & Cristina, L. (2019). Consumo de noticias y percepción de fake news entre estudiantes de Comunicación de Brasil, España y Portugal. Revista de Comunicación, 18(2), 93–115. https://dx.doi.org/10.26441/rc18.2-2019-a5

Cruz, R., De Frutos, B., & Pastor, A. (2021). Credibilidad e implicaciones éticas de las redes sociales para los jóvenes. Revista Latina de Comunicación Social, 79, 51-68. https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1512

Fuenzalida, V. (2016). La nueva televisión infantil. Fondo de Cultura Económica.

Galan, L., Osserman, J., Parker, T., & Taylor, M. (2019). How Young People Consume News and the Implications for Mainstream Media. Reuters Institute for the Study of Journalism, Oxford University. https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2021-02/FlamingoxREUTERS-Report-Full-KG-V28.pdf

García, A., Pastor, Y., & Tur-Viñes, V. (2018). Consumo mediático de adolescentes y jóvenes. Noticias, contenidos audiovisuales y medición de audiencias. Icono 14, Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 16(1), 22-46. https://doi.org/10.7195/ri14.v16i1.1101

Gutiérrez, F., Islas, O., & Arribas, A. (2018). Hacia una nueva ecología mediática. Hacia un nuevo inventario de efectos. Controversias y Concurrencias Latinoamericanas, 10(16), 11–21. https://ojs.sociologia-alas.org/index.php/CyC/article/view/50

Katz, E. (1957). The two-step flow of communication: An up-to-date report on an hypothesis. Public Opinion Quarterly, 21(1), 61–78. https://doi.org/https://doi.org/10.1086/266687

Martínez, M., Portilla, I., Sánchez, C., & Serrano, J. (2019). La interacción de los jóvenes adultos con las noticias y la publicidad online. Comunicar, 27(59), 19-28. https://doi.org/10.3916/C59-2019-02

Ministerio de Desarrollo Social y Familia (2023). Encuesta Casen 2022.

Mitchelstein, E., & Boczkowski, P. (2018). Juventud, estatus y conexiones. Explicación del consumo incidental de noticias en redes sociales. Revista Mexicana de Opinión Pública, (24), 131–145. https://doi.org/10.22201/fcpys.24484911e.2018.24.61647

Moreno, J. (Coord.) (2002). Aprendizaje a través del juego. Aljibe.

Newman, N., Fletcher, R., Schulz, A., Andi, S., & Kleis, R. (2020). Reuters Institute Digital News Report 2020. Reuters Institute for the Study of Journalism y Oxford University. https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2020-06/DNR_2020_FINAL.pdf

Pariser, E. (2017). El filtro burbuja. Cómo la Red decide lo que leemos y lo que pensamos. Penguin Random House.

Peters, C., Christian, K., Lehaff, J., & Vulpius, J. (2022). News as they know it: Young adults’ information repertoires in the digital media landscape. Digital Journalism, 10(1), 62-86. https://doi.org/10.1080/21670811.2021.1885986

Scolari, C. (2004). Hacer clic. Hacia una semiótica de las interacciones sociales. Gedisa. https://gedisaeditorial.files.wordpress.com/2021/01/hacer_clic_prensa_extracto.pdf

Scolari, C. A. (Ed.) (2018). Teens, media and collaborative cultures: exploiting teens’ transmedia skills in the classroom. Transliteracy H2020 Research and Innovation Actions. http://transmedialiteracy.upf.edu/sites/default/files/files/TL_Teens_en.pdf

Silverstone, R., & Haddon, L. (1996). Design and the domestication of ICTs: Technical change and everyday life. En R. Silverstorne & R. Mansell (Eds.), Communication by Design. The Politics of Information and Communication Technologies (pp. 47–74). Oxford University Press.

Swart, J. (2021). Experiencing algorithms: How young people understand, feel about, and engage with algorithmic news selection on social media. Social Media and Society, 7(2). https://doi.org/10.1177/20563051211008828

Tarullo, R. (2020). Hábitos informativos y participación online: un estudio sobre los y las jóvenes universitarios/as en Argentina. Obra Digital, (19), 45–60. https://doi.org/10.25029/od.2020.268.19

Tarullo, R., & Frezzotti, Y. (2021). Ver no siempre es creer: el uso juvenil de Instagram como canal de información y noticias falsas sobre COVID-19. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, (136). https://doi.org/10.18682/cdc.vi136.5039

Wilson, T. D. (2000). Human information behavior. Information Science Research, 3(2), 49–55. https://inform.nu/Articles/Vol3/v3n2p49-56.pdf

Wilson, T. D. (2017). Information behavior models. En J. D. McDonald & M. Levine-Clark (Eds.), Encyclopedia of Library and Information Sciences (4ta ed.). CRC Press.

Yadamsuren, B., & Erdelez, S. (2017). Incidental exposure to online news. Morgan & Claypool. https://doi.org/10.2200/S00744ED1V01Y201611ICR054

Published

2023-11-30

How to Cite

Lazcano-Peña, D., Bustamante Pavez, G., Lagos Lira, C. ., & Cabalín Quijada, C. (2023). “I saw it on Instagram”. Media consumption and media literacy on High-schoolers from working- and middle-class background in Chile. Contratexto, 040, 237-256. https://doi.org/10.26439/contratexto2023.n40.6393