“I saw it on Instagram”. Media consumption and media literacy on High-schoolers from working- and middle-class background in Chile
DOI:
https://doi.org/10.26439/contratexto2023.n40.6393Keywords:
informational consumption, youths, media literacy, media skillsAbstract
This article characterizes the media competencies and information consumption of 79 students aged between 15 and 17 from subsidized and municipal educational establishments in Antofagasta, Valparaíso, and Metropolitan (Chile). Through group interviews, the participants demonstrate a critical view of traditional media (print, radio, television) and express more confidence in the algorithmic functioning of social media, especially Instagram, as an information source. The results pose challenges for media literacy among young people in educational and extracurricular contexts.
Downloads
References
Aguaded, I., & Romero-Rodríguez, L. (2016). Consumo informativo y competencias digitales de estudiantes de periodismo de Colombia, Perú y Venezuela. Convergencia: Revista de Ciencias Sociales, 70, 35-57. http://doi.org/10.29101/crcs.v23i70.3806
Aguaded, I., Pérez, M., Romero-Rodríguez, L., & Torres, A. (2016). Analfanautas y la cuarta pantalla: ausencia de infodietas y de competencias mediáticas e informaciones en jóvenes universitarios latinoamericanos. Fonseca, Journal of Communication, 12(12), 11-25. http://dx.doi.org/10.14201/fjc2016121125
Albarello, F. (2020). De la hegemonía al nicho: desplazamiento de medios tradicionales en rutinas informativas de un grupo de universitarios argentinos. Dixit, (32), 46–60. https://doi.org/10.22235/d.vi32.1946
Álvaro, A., & Rubio, R. (2016). Las TIC en la participación política de los jóvenes. Instituto de la Juventud. https://www.injuve.es/sites/default/files/tic_participacionpolitica.pdf
Anderson, M., & Jiang, J. (2018, 31 de mayo). Teens, social media & technology 2018. Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/internet/2018/05/31/teens-social-media-technology-2018/
Antezana, L., Cabalín, C., Andrada, P., Lagos-Lira, C., & López, P. (2022). Jóvenes e información: doble click. Democracia, pluralismo y ciudadanía en jóvenes (Chile). https://uchile.cl/publicaciones/183058/jovenes-e-informacion-doble-click
Antunovic, D., Parsons, P., & Cooke, T. (2018). ‘Checking’ and googling: Stages of news consumption among young adults. Journalism, 19(5), 632-648. https://doi.org/10.1177/1464884916663625
Arana, E., Mimenza, L., & Narbaiza, B. (2020). Pandemia, consumo audiovisual y tendencias de futuro en comunicación. Revista de Comunicación y Salud, 10(1), 149-183. https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(2).149-183
Barozet, E., & Espinoza, V. (2009) “¿De qué hablamos cuando decimos ‘clase media’? Perspectivas sobre el caso chileno”. En A. Joignant & P. Güell (Eds.), El arte de clasificar a los chilenos. Enfoque sobre los modelos de estratificación en Chile (pp. 103-130). Ediciones UDP. https://www.researchgate.net/publication/276278543_De_que_hablamos_cuando_decimos_clase_media_Perspectivas_sobre_el_caso_chileno
Berrío-Zapata, C., Moreira, F., Gonçalves Sant’Ana, R., & Muñoz, M. L. (2017). El paradigma de Comportamiento Informacional como alternativa para comprender los fenómenos informacionales en América Latina. Revista Interamericana de Bibliotecología, 39(2), 133–147. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v39n2a05
Boczkowski, P., Mitchelstein, E., & Matassi, M. (2018). News comes across when I’m in a moment of leisure: Understanding the practices of incidental news consumption on social media. New Media & Society, 20(10), 3523-3539. https://doi.org/10.1177/1461444817750396
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. doi: http://dx.doi.org/10.1191/1478088706qp063oa.
Buckingham, D. (2004). Educación en medios: alfabetización, aprendizaje y cultura contemporánea. Paidós.
Canales, M. (2006). Metodologías de la investigación social. LOM Ediciones.
Cárcamo, L., Scheihing, E., & Vernier, M. (2018). Pensamiento crítico de los jóvenes ciudadanos frente a las noticias en Chile. Comunicar, 26(54). https://doi.org/10.3916/C54-2018-10
Carreño, F., & Del Valle, N. (2020). Diversos pero concentrados: percepciones de los comunicadores sobre el pluralismo de los medios digitales en Chile. Comunicación y Medios. 42, 30-43. https://doi.org/10.5354/0719-1529.2020.57636
Casero-Ripollés, A. (2020). Impacto del COVID-19 en el sistema de medios: consecuencias comunicativas y democráticas del consumo de noticias durante el brote. El Profesional de la Información, 29(2), 1-12. https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.23
Catalina-García, B., Sousa, J., & Cristina, L. (2019). Consumo de noticias y percepción de fake news entre estudiantes de Comunicación de Brasil, España y Portugal. Revista de Comunicación, 18(2), 93–115. https://dx.doi.org/10.26441/rc18.2-2019-a5
Cruz, R., De Frutos, B., & Pastor, A. (2021). Credibilidad e implicaciones éticas de las redes sociales para los jóvenes. Revista Latina de Comunicación Social, 79, 51-68. https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1512
Fuenzalida, V. (2016). La nueva televisión infantil. Fondo de Cultura Económica.
Galan, L., Osserman, J., Parker, T., & Taylor, M. (2019). How Young People Consume News and the Implications for Mainstream Media. Reuters Institute for the Study of Journalism, Oxford University. https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2021-02/FlamingoxREUTERS-Report-Full-KG-V28.pdf
García, A., Pastor, Y., & Tur-Viñes, V. (2018). Consumo mediático de adolescentes y jóvenes. Noticias, contenidos audiovisuales y medición de audiencias. Icono 14, Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 16(1), 22-46. https://doi.org/10.7195/ri14.v16i1.1101
Gutiérrez, F., Islas, O., & Arribas, A. (2018). Hacia una nueva ecología mediática. Hacia un nuevo inventario de efectos. Controversias y Concurrencias Latinoamericanas, 10(16), 11–21. https://ojs.sociologia-alas.org/index.php/CyC/article/view/50
Katz, E. (1957). The two-step flow of communication: An up-to-date report on an hypothesis. Public Opinion Quarterly, 21(1), 61–78. https://doi.org/https://doi.org/10.1086/266687
Martínez, M., Portilla, I., Sánchez, C., & Serrano, J. (2019). La interacción de los jóvenes adultos con las noticias y la publicidad online. Comunicar, 27(59), 19-28. https://doi.org/10.3916/C59-2019-02
Ministerio de Desarrollo Social y Familia (2023). Encuesta Casen 2022.
Mitchelstein, E., & Boczkowski, P. (2018). Juventud, estatus y conexiones. Explicación del consumo incidental de noticias en redes sociales. Revista Mexicana de Opinión Pública, (24), 131–145. https://doi.org/10.22201/fcpys.24484911e.2018.24.61647
Moreno, J. (Coord.) (2002). Aprendizaje a través del juego. Aljibe.
Newman, N., Fletcher, R., Schulz, A., Andi, S., & Kleis, R. (2020). Reuters Institute Digital News Report 2020. Reuters Institute for the Study of Journalism y Oxford University. https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2020-06/DNR_2020_FINAL.pdf
Pariser, E. (2017). El filtro burbuja. Cómo la Red decide lo que leemos y lo que pensamos. Penguin Random House.
Peters, C., Christian, K., Lehaff, J., & Vulpius, J. (2022). News as they know it: Young adults’ information repertoires in the digital media landscape. Digital Journalism, 10(1), 62-86. https://doi.org/10.1080/21670811.2021.1885986
Scolari, C. (2004). Hacer clic. Hacia una semiótica de las interacciones sociales. Gedisa. https://gedisaeditorial.files.wordpress.com/2021/01/hacer_clic_prensa_extracto.pdf
Scolari, C. A. (Ed.) (2018). Teens, media and collaborative cultures: exploiting teens’ transmedia skills in the classroom. Transliteracy H2020 Research and Innovation Actions. http://transmedialiteracy.upf.edu/sites/default/files/files/TL_Teens_en.pdf
Silverstone, R., & Haddon, L. (1996). Design and the domestication of ICTs: Technical change and everyday life. En R. Silverstorne & R. Mansell (Eds.), Communication by Design. The Politics of Information and Communication Technologies (pp. 47–74). Oxford University Press.
Swart, J. (2021). Experiencing algorithms: How young people understand, feel about, and engage with algorithmic news selection on social media. Social Media and Society, 7(2). https://doi.org/10.1177/20563051211008828
Tarullo, R. (2020). Hábitos informativos y participación online: un estudio sobre los y las jóvenes universitarios/as en Argentina. Obra Digital, (19), 45–60. https://doi.org/10.25029/od.2020.268.19
Tarullo, R., & Frezzotti, Y. (2021). Ver no siempre es creer: el uso juvenil de Instagram como canal de información y noticias falsas sobre COVID-19. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, (136). https://doi.org/10.18682/cdc.vi136.5039
Wilson, T. D. (2000). Human information behavior. Information Science Research, 3(2), 49–55. https://inform.nu/Articles/Vol3/v3n2p49-56.pdf
Wilson, T. D. (2017). Information behavior models. En J. D. McDonald & M. Levine-Clark (Eds.), Encyclopedia of Library and Information Sciences (4ta ed.). CRC Press.
Yadamsuren, B., & Erdelez, S. (2017). Incidental exposure to online news. Morgan & Claypool. https://doi.org/10.2200/S00744ED1V01Y201611ICR054
Downloads
Published
Issue
Section
License
All of the works published are licensed under a CC BY 4.0 Creative Commons Attribution license. (updated on March 1st 2021)
The content of the journal may be shared in any material or format. The content may be adapted, contributed upon and transformed. Both possibilities are only permitted in so far as they complete the following conditions:
- Attribution: Credit must be given where it is due, a link to the license must be provided and changes, if made, must be indicated. This should be done in the manner deemed appropriate, without suggesting that the licensor promotes you or your use of the material.
Ownership rights
The patrimonial rights for Contratexto are published under a Creative Commons BY 4.0 license, allowing authors to keep the patrimonial rights to their work without restrictions.
If a work published in Contratexto were to be copied, distributed, spread, or any other activities contemplated in the aforementioned license, the author(s) and the journal must be mentioned visibly and expressly.
Self-archive
This journal allows and encourages authors to post items submitted to the journal on personal websites or institutional repositories both prior to and after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this journal.













