Keys to the 360° narrative through the study of the broadcast of the Goya Awards Gala on RTVE
DOI:
https://doi.org/10.26439/contratexto2023.n39.6137Keywords:
panorama, 2D narratives, 360° narratives, Lab RTVE, Goya AwardsAbstract
The push for the use of 360° narratives comes from the popularization of the phenomenon on networks, especially since 2015. In Spain, the Lab de Radio y Televisión Española has been experimenting with this technology, offering recordings of shows and documentaries and pioneering the recording of the first interactive virtual reality episode of a television series. In order to learn about the characteristics, challenges and difficulties of broadcasting 360° events, this paper takes as a case
study the broadcasting of the Goya Awards Gala on RTVE. This is a live event where the most outstanding figures of Spanish cinema during the previous year are awarded. The chosen method is based on a previous interview with two people in charge of the RTVE Lab, who are responsible for the 360o production of the gala. Based on the data collected in the interview, a content analysis model was designed and applied to a fragment of the production. From the analysis carried out, it can be deduced that, despite the fact that traditional and 360° broadcasts share formal aspects, there are marked differences between the narratives. Some are designed to be watched (traditional) and others to be experienced (360°). The coexistence between both sign ecosystems is difficult but not impossible, since both types of production share many parameters related to the production of meaning. It is also necessary to standardise 360° technology for a satisfactory first-person experience and acclimatisation on the part of the spectator-user.
Downloads
References
ABC Tecnología. (2017, 25 de septiembre). YouTube lanza las retransmisiones en 360 grados en directo y sonido espacial. https://www.abc.es/tecnologia/redes/abci-youtube-lanza-retransmisiones-360-grados-directo-y-sonidoespacial-201604182151_noticia.html
Barreira A+D. (2020, 25 de marzo). Desafíos de la narrativa en VR: Lo que el cine ya superó, con Jorge Esteban Blein [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=FDAKIsIh53o
Barthes, R. (1971). Elementos de semiología. Alberto Corazón Editor.
Bastida de la Calle, M. (2001). El Panorama: una manifestación artística marginal del siglo xix. Espacio, Tiempo y Forma. Serie VII, (14). https://doi.org/10.5944/etfvii.14.2001.2378
Benítez de García, M. J., & Herrera Damas, S. (2018). Los primeros pasos del reportaje inmersivo a través de vídeos en 360o. Historia y Comunicación Social, 23(2), 547-566. https://doi.org/10.5209/HICS.62784
Castañares, W. (2011). Realidad virtual, mímesis y simulación. Cuadernos de Información y Comunicación, 16, 59-81. http://dx.doi.org/10.5209/rev_CIYC.2011.v16.3
Debray, R. (1994). Vida y Muerte de la imagen. Paidós.
Dolan, D., & Parets, M. (2016, 14 de enero). Redefining the axiom of story: the VR and 360 video complex. TechCrunch. https://techcrunch.com/2016/01/14/redefining-the-axiom-of-story-the-vr-and-360-video-complex/
El español. (2015, 10 de septiembre). Porgy and Bess VR / Ópera 360 [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=GTU0sil1fBA
Hockney, D. (2002). El conocimiento secreto. Destino.
Karam, T. (2006, 1 de diciembre). Introducción a la semiótica de la imagen. Portal comunicación.com. https://incom.uab.cat/portalcom/wp-content/uploads/2020/01/23_esp.pdf
Karam, T. (2018, 29 de enero). Sesión 0 [Simposio]. Seminario Semiótica, Cultura y Tecnologías en Comunicación: Industrias, Discursos, Materialidades y Públicos, Universidad Autónoma de la Ciudad de México, México D. F.
La opinión. (2020, 14 de febrero). La Copa del Rey, en 360 grados gracias a Telefónica. La opinión de Málaga. https://www.laopiniondemalaga.es/unicaja/2020/02/14/copa-rey-360-grados-gracias-27639216.html
Laxe, O. (Director). (2019). O que arde [Película]. Miramemira; Kowalski Films; 4 a 4 Productions; Tarántula Luxembourg.
Mohan, N. (2016, 18 de abril). Un paso más cerca de la realidad: presentamos las retransmisiones en directo en 360o y el audio espacial en YouTube. Google Blog Oficial de España. https://espana.googleblog.com/2016/04/un-paso-mas-cercade-la-realidad.html
Mutua Madrid Open. (2018, 13 de mayo). Daily. El Mutua Madrid Open, pionero en la emisión 360º [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=rHSYZw_rgTE&t=33s
Narrativa VR. (2018, 22 de febrero). Keynote de Jorge Esteban Blein en The XR Date [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=vfEZOT4wH7I
Olivares, J., Yubero, A., Roy, M, & Vigil, M. (Productores ejecutivos). (2015-2020). El Ministerio del tiempo [Serie de TV]. Cliffhanger; Globomedia; TVE.
Pérez Báñez, M. (2014, 28 de noviembre). Taller de imagen. Denotación y connotación [Diapositiva de PowerPoint]. SlideShare. https://es.slideshare.net/Arte_Factory/lenguaje-de-la-imagen-denotacin-y-connotacion
Ramírez Alvarado, M., & Navarrete-Cardero, L. (2017). Experiencias innovadoras en dispositivos interactivos aplicados a los videojuegos: el caso de Oculus Rifthttp://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2017.13.12
Real o virtual. (2017, 7 de julio). La primera transmisión 360 en directo de la Champions League, en el OVR17. https://www.realovirtual.com/noticias/3851/primera-transmision-360-directo-champions-league-ovr17
Radio y Televisión Española [RTVE]. (2016, 20 de julio). Vive Río 2016 / Heroínas /Vídeo 360º VR / LAB RTVE.es [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=hacTGm7uDwY
Radio y Televisión Española [RTVE]. (2020a, 25 de enero). ¿Cómo seguir los Goya en RTVE.es? https://www.rtve.es/noticias/20200125/como-seguir-goya-360-rtvees/1995944.shtml
Radio y Televisión Española [RTVE]. (2020b, 25 de enero). Benedicta Sánchez, mejor actriz revelación / Premios Goya 2020 [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=zEjwyyiIb6s
Samperio, J. (2004). Análisis de la representación de la mujer en los medios impresos de la campaña de El palacio de Hierro [Tesis de licenciatura, Universidad de las Américas Puebla]. Colección de Tesis Doctorales. http://catarina.udlap.mx/u_dl_a/tales/documentos/lco/samperio_d_j/
Downloads
Published
Issue
Section
License
All of the works published are licensed under a CC BY 4.0 Creative Commons Attribution license. (updated on March 1st 2021)
The content of the journal may be shared in any material or format. The content may be adapted, contributed upon and transformed. Both possibilities are only permitted in so far as they complete the following conditions:
- Attribution: Credit must be given where it is due, a link to the license must be provided and changes, if made, must be indicated. This should be done in the manner deemed appropriate, without suggesting that the licensor promotes you or your use of the material.
Ownership rights
The patrimonial rights for Contratexto are published under a Creative Commons BY 4.0 license, allowing authors to keep the patrimonial rights to their work without restrictions.
If a work published in Contratexto were to be copied, distributed, spread, or any other activities contemplated in the aforementioned license, the author(s) and the journal must be mentioned visibly and expressly.
Self-archive
This journal allows and encourages authors to post items submitted to the journal on personal websites or institutional repositories both prior to and after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this journal.













