Blessed Social Networks: Analysis of the Campaign on Twitter of the Candidates for the Presidency of Mexico in 2018

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26439/contratexto2022.n037.5432

Keywords:

Twitter, presidential campaign, political communication, content analysis, audience analysis

Abstract

This paper studies the Twitter communication strategies of @lopezobrador_, @RicardoAnayaC, and @JoseAMeadeK, Mexican presidential candidates in 2018. The content of the candidates’ messages —the tweets, the copies and arts, hashtags, mentions and links— and their reach among users —measured in number of comments, retweets, likes and reproductions—is studied. Andrés Manuel López Obrador (AMLO) personalized his campaign, and its content generated the most positive sentiment. Ricardo Anaya Cortés (RAC) and José Antonio Meade Kuribreña (JAMK) attacked him and their content produced less engagement.

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Author Biographies

  • Lucía Alejandra Sánchez-Nuevo, Universidad Iberoamericana, Ciudad de México, México

    Magíster en Opinión Pública y Marketing Político por la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México.

  • Manuel Alejandro Guerrero-Martínez, Universidad Iberoamericana, Ciudad de México, México

    Doctor en Ciencia Política con especialidad en Comunicación Política por el Instituto Europeo Universitario, en Florencia, Italia.

  • Beatriz Constanza Silva Carrasco, Universidad Anáhuac

    Magíster en Administración Pública y licenciada en Comunicación por la Universidad Anáhuac, México.

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Published

2022-06-01

How to Cite

Sánchez-Nuevo, L. A., Guerrero-Martínez, M. A., & Silva Carrasco, B. C. (2022). Blessed Social Networks: Analysis of the Campaign on Twitter of the Candidates for the Presidency of Mexico in 2018. Contratexto, 37(037), 229-258. https://doi.org/10.26439/contratexto2022.n037.5432