University and ICT: a case study of an educational experience in Salta (Argentina) in the context of a pandemic
DOI:
https://doi.org/10.26439/contratexto2021.n036.5189Keywords:
ICT, university, extended classroom, inequalities, educational platformsAbstract
In Argentina, since March 2020, face-to-face classes have been suspended throughout the country, as a result of the COVID-19 pandemic. Therefore, the education system had to adapt to the distance education modality, and the universities were not the exception. In that transition, different problems emerged related to the didactics (organization, planning) but above all, access to ICT (New information and communication technology) and transmedia literacy. The ICT mediated education format deepened existing inequalities, that is, the material, social, educational, cultural, and psychological of family conditions. This article proposes a case study of the annual cathedra at the National University of Salta. It systematized the extended classroom experience in a previous pandemic period, where some tools like Classroom, a blog, and a Facebook page were used and later the use of virtual classroom on the Moodle platform. The work obtained data from two surveys carried out on students at the cathedra and the observation of the uses of the mentioned platform. Finally, as part of the conclusion of the work, it is proposed that the extended classroom is a more viable option for the return to face-to-face classes in the immediate context (post-pandemic).
Downloads
References
Albarello, F. (2019). Lectura transmedia. Leer, escribir, conversar en el ecosistema de pantallas. Ampersand.
Artopoulos, A. (2020). COVID-19: ¿Qué hicieron los países para continuar con la educación a distancia? Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 11(17), 1-11.
Barberà, E. (2004). La educación en la red. Actividades virtuales de enseñanza aprendizaje. Paidós.
Benítez Larghi, S., Moguillansky, M., Ponce de León, J., Aguerre, C., y Fontecoba, A. (2013). La apropiación juvenil de las TIC. El contraste entre usuarios hogareños y usuarios de cibercafé. Controversias y Concurrencias Latinoamericanas, 5(7), 171-183. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/9590/selection.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Castells, M. (1999). Globalización, sociedad y política en la era de la información. Análisis Político, 37, 3-17. https://revistas.unal.edu.co/index.php/anpol/article/view/79113/70410
Chachagua, M. (2019). Políticas de diseminación tecnológica, escuelas y jóvenes: sentidos de las TIC en el campo y la ciudad (Salta, Argentina, 2015-2017) [Tesis de doctorado, Universidad Nacional de La Plata]. Repositorio Institucional, Universidad Nacional de La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/73552
Dussel, I., y Trujillo, B. (2018). ¿Nuevas formas de enseñar y aprender? Perfiles Educativos, XL(número especial), 142-178. https://www.iisue.unam.mx/perfiles/articulo/2018-e-nuevas-formas-de-ensenar-y-aprender-las-posibilidades-en-conflicto-de-las-tecnologias-digitales-en-la-escuela.pdf
Ente Nacional de Comunicaciones. (14 de octubre del 2020). Resultados de la encuesta sobre condiciones de conectividad en estudiantes universitarios de la provincia de Buenos Aires. https://www.enacom.gob.ar/noticias/institucional/resultados-de-la-encuesta-sobre-conectividad-de-estudiantes-universitarios-de-la-provincia-de-buenos-aires_n2771
Escudero Macluf, J., Delfín Beltrán, L., y Gutiérrez González, L. (2008). El estudio de caso como estrategia de investigación en las ciencias sociales. Ciencia Administrativa, 1, 7-10. https://www.uv.mx/iiesca/files/2012/12/estudio2008-1.pdf
Fardoun, H., González-González, C., Collazos, C. A., y Yousef, M. (2020). Estudio exploratorio en Iberoamérica sobre procesos de enseñanza-aprendizaje y propuesta de evaluación en tiempos de pandemia. Education in the Knowledge Society, 21, artículo 17. https://revistas.usal.es/index.php/eks/article/view/eks20202117/22557
Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.
Galperín, H. (2017). Sociedad digital: brechas y retos para la inclusión digital en América Latina y el Caribe. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000262860
García Vargas, A., Golovanevsky, L., y Chachagua, M. (2018). Políticas de diseminación tecnológica y experiencias de acceso: desigualdad social y heterogeneidad educativa a la luz del Programa Conectar Igualdad. Una lectura desde el Noroeste Argentino. En R. Cena (Comp.), Políticas sociales y cuestión social en la Argentina del siglo xxi (pp. 301-331). Estudios Sociológicos Editora.
González, A., Esnaola, F., y Martín, M. (2012). Propuestas educativas mediadas por tecnologías digitales. Algunas pautas de trabajo. SEDICI. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/25803
Hernández Sampieri, R. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
Ibáñez, F. (2020). Educación en línea, virtual, a distancia y remota de emergencia, ¿cuáles son sus características y diferencias? Observatorio. https://observatorio.tec.mx/edu-news/diferencias-educacion-online-virtual-a-distancia-remotapá
Johnson, R., Onwuegbuzie, A., y Turner, L. (2007). Toward a Definition of Mixed Methods Research. Journal of Mixed Methods Research, 1(2), 112-133. https://www.researchgate.net/publication/235413072_Toward_a_Definition_of_Mixed_Methods_Research_Journal_of_Mixed_Methods_Research_1_112-133
Litwin, E. (Comp.). (2003). La educación a distancia. Temas para el debate en una nueva agenda educativa. Amorrortu.
Llorens-Largo, F. (2020). Re-diseño exprés de la docencia para una adaptación de emergencia a la no presencialidad [Sesión de conferencia]. Ciclo de conferencias “De la presencialidad a la virtualidad educativa”, Universidad Central del Ecuador. https://bit.ly/305k9vo
Maggio, M. (2021). Educación en pandemia (1.a ed.). Paidós.
Martín, M. (2020). Módulo 2. Perspectivas pedagógico-didácticas en la enseñanza universitaria en entornos virtuales. En Pedagogía crítica y didáctica en la enseñanza digital. Ministerio de Educación de la Nación.
Ministerio de Salud de la Nación. (15 de marzo del 2020). El Gobierno dispuso la suspensión de clases, licencias para mayores de 60 años y el cierre de fronteras por 15 días para minimizar la transmisión de COVID-19. Argentina.gob.ar. https://www.argentina.gob.ar/noticias/el-gobierno-dispuso-la-suspension-de-clases-licencias-para-mayores-de-60-anos-y-el-cierre-0
Miranda, E. (2020). Políticas de educación superior en Argentina. Entre la COVID-19 y la deuda externa heredada. Universidades, 71(85), 193-213.
Paris, S. (mayo, 2020). Agudizar la mirada. En E. Levy y B. Sotelo (Coords.), Pensar la educación en tiempos de distanciamiento, número 1 (pp. 6-10). Feduba. https://www.feduba.org.ar/2020/05/19/pensar-la-educacion-en-tiempos-de-distanciamiento/
Mónaco, J. (2020). La necesidad de reinventarse. En L. Garbarino y D. Rosemberg (Eds.), El atlas de la educación. Entre la desigualdad y la construcción del futuro (pp. 58-61). Le Monde Diplomatique.
Stake, R. (1994). Case Studies. En N. Denzin e Y. Lincoln (Eds.), Handbook of Qualitative Research (pp. 236-247). Sage.
Stake, R. (2005). Investigación con estudio de casos (2.a ed.). Morata.
Scolari, C. (2018). Alfabetismo transmedia en la nueva ecología de los medios. Libro Blanco.
Torregiani, F., y Alonso, E. (2021). Experiencia de virtualización de cátedras en FACSO UNICEN. Decisiones, reflexiones y desafíos en la pandemia por COVID-19. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, 28, 192-201.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2020). Education: From Disruption to Recovery. https://bit.ly/3evM4sL
Yin, R. K. (1993). Applications of Case Study Research. Sage
Downloads
Published
Issue
Section
License
All of the works published are licensed under a CC BY 4.0 Creative Commons Attribution license. (updated on March 1st 2021)
The content of the journal may be shared in any material or format. The content may be adapted, contributed upon and transformed. Both possibilities are only permitted in so far as they complete the following conditions:
- Attribution: Credit must be given where it is due, a link to the license must be provided and changes, if made, must be indicated. This should be done in the manner deemed appropriate, without suggesting that the licensor promotes you or your use of the material.
Ownership rights
The patrimonial rights for Contratexto are published under a Creative Commons BY 4.0 license, allowing authors to keep the patrimonial rights to their work without restrictions.
If a work published in Contratexto were to be copied, distributed, spread, or any other activities contemplated in the aforementioned license, the author(s) and the journal must be mentioned visibly and expressly.
Self-archive
This journal allows and encourages authors to post items submitted to the journal on personal websites or institutional repositories both prior to and after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this journal.













