Participatory Audiovisual: Convergence between Communication and Environment
Keywords:
Participatory audiovisual, Young, Natural resources, Educommunication, TICAbstract
This article presents various reflections on the use of participatory audiovisuals as a tool that mobilizes communities towards other forms of communication, where collaborative work is valued in order for them to be the creators of their own content, and thus rethink their territories. Taking this premise as a starting point, the
educommunicative strategy, “Pescando historias. Memorias de un llanitero” (Memories of a Llanitero) was developed with adolescents and young people from Corregimiento el Llanito in Barrancabermeja, Colombia, who were trained in audiovisual production with an emphasis on the environment. The methodology implemented was qualitative, from the line of action research (IA), thus providing spaces for participation and dialogue with young people. This research was based on educommunication during the pedagogical training from a critical perspective to strengthen the discourses and environmental practices of the participants, at the same time that they were trained in the use of this communicative tool.
Downloads
References
Aguilera, C., y Polanco, G. (2013). Video comunitario, alternativo, popular... Apuntes para el desarrollo de políticas públicas audiovisuales. Recuperado de <a href="http://videocomunidad.univalle.edu.co/descargas/Libro_Video_Comunitario_Alternativo_Popular.pdf" target="_blank">http://videocomunidad.univalle.edu.co/descargas/Libro_Video_Comunitario_Alternativo_Popular.pdf</a>
Badillo, M. (2012). Propuestas de comunicación y educación ambiental a través del Facebook y el uso de narrativas digitales. Entramado, 8(1), 128-139. Recuperado de <a href="http://www.redalyc.org/pdf/2654/265424601009.pdf" target="_blank">http://www.redalyc.org/pdf/2654/265424601009.pdf</a>
Barreto, C., Bohórquez, H., y Piña, D. (2016). El empoderamiento de los líderes escolares: una estrategia para desarrollar la cultura ambiental en dos colegios públicos de Bogotá D. C. Tecné, Episteme y Didaxis (TED), número extraordinario, 599-605. doi: 2323-0126
Bedoya, A., Moscoso, L., y Rendón, L. M. (2015). Incidencia de los procesos comunicativos en los proyectos ambientales escolares. Revista Lasallista de Investigación, 12(2), 75-83.
Bernal, C. (2016). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación científica. En Metodología de la investigación (pp.73-77). Bogotá: Pearson Educación.
Ceballos, J. (1999). El restablecimiento de las condiciones de habitabilidad: un proceso de y para la comunicación. En P. Duque (Comp.), Enfoques y metodologías sobre el hábitat. Memorias de una experiencia pedagógica (pp. 97-104). Medellín: Universidad Nacional de Colombia.
Ceccon, C. (2006). Escuelas comunicativas de calidad educativa y democrática. En R. M. Alfaro (Ed.), La otra brújula. Innovaciones en comunicación y desarrollo (pp. 255-258). Lima: Calandria.
Corrales, F., y Hernández, H. (2009). La comunicación alternativa en nuestros días: un acercamiento a los medios de la alternancia y la participación. Razón y Palabra, 70(14), 1-34.
Díaz, F. (2017). El neoextractivismo y el neodesarrollismo en los contextos latinoamericano y colombiano. Revista Controversia, 208, 57-98.
Espinosa, J. (2012). El video participativo: herramienta para la transformación social en procesos pedagógicos, sociales y políticos. Revista Nexus Comunicación, 1, 64-75. Recuperado de <a href="https://www.researchgate.net/publication/317926650_El_video_participativo_herramienta_para_la_transformacion_social_en_procesos_pedagogicos_sociales_y_politicos_Diseno_de_propuestas_para_dos_casos_en_la_Peninsula_Iberica" target="_blank">https://www.researchgate.net/publication/317926650_El_video_participativo_herramienta_para_la_transformacion_social_en_procesos_pedagogicos_sociales_y_politicos_Diseno_de_propuestas_para_dos_casos_en_la_Peninsula_Iberica</a>
Freire, P. (1969). La educación como práctica de la libertad. Montevideo: Tierra Nueva.
Freire, P. (2004). Pedagogía de la autonomía: saberes necesarios para la práctica educativa. México D. F.: Siglo Veintiuno Editores.
Galeano, M. (2004). Estrategias de investigación social cualitativa. El giro en la mirada. Medellín : La Carreta Editores.
Gómez, R. (2013). Reflexiones sobre lo “alternativo” y la “alternatividad” en el campo de la comunicación y la cultura en Argentina y América Latina. El quilibrista, 1(1). Recuperado de <a href="https://p3.usal.edu.ar/index.php/elequilibrista/article/view/1354/1705" target="_blank">https://p3.usal.edu.ar/index.php/elequilibrista/article/view/1354/1705</a>
Gumucio, A. (2001). Haciendo olas: comunicación participativa para el cambio social. Nueva York: The Rockefeller Foundation.
Kaplún, M. (1997). De medio y fines en comunicación. Chasqui, 58, 1-5.
Lunch, N. (2006). Una mirada al video participativo. Recuperado de <a href="https://issuu.com/insightshare/docs/insights_into_participatory_video_-_722a87cb7e42bb" target="_blank">https://issuu.com/insightshare/docs/insights_into_participatory_video_-_722a87cb7e42bb</a>
Martín-Barbero, J. (1987). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Barcelona: Gustavo Gili.
Martín-Barbero, J. (2002). La educación desde la comunicación. Bogotá: Norma.
Mejía, E., Novoa, E., Ñaupas, H., y Villagómez, A. (2014). Metodología de la investigación cuantitativa-cualitativa y redacción de la tesis. Bogotá: Ediciones de la U.
Menéndez, Y., y Pedroso, W. (2017). Vinculación de adolescentes con la gestión ambiental en comunidades costeras de Cuba, a través de la educomunicación y el audio-visual participativo. Revista de Comunicación, 16(1), 147-165. Recuperado de <a href="https://revistadecomunicacion.com/article/view/1012" target="_blank">https://revistadecomunicacion.com/article/view/1012</a>
Mosangini, G. (2010). Documentales para la transformación. Guía para la elaboración de documentales sociales participativos. Recuperado de <a href="http://cajondeherramientas.com.ar/wp-content/uploads/2019/05/guia-documentales-sociales-participativos.pdf" target="_blank">http://cajondeherramientas.com.ar/wp-content/uploads/2019/05/guia-documentales-sociales-participativos.pdf</a>
Orozco, G. (1994). Al rescate de los medios. Diseño democrático para los comunicadores. México D. F.: Universidad Iberoamericana.
Rabadán, Á. V., Bruzón, L., y Montaño, S. (2015). Identidad, cultura y desarrollo a través del audiovisual participativo: el caso de jóvenes del Proyecto Younth Path de la Unesco en Costa Rica. Alteridad, 10(1), 44-56.
Rocha, C. (2018). El audiovisual participativo y las ciudadanías de alta intensidad en Cazuca (Colombia). Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo, 9, 42-56. doi:10.15304/ricd.2.9.5214
Sampieri, R. (2014). Metodología de la investigación (6. a ed.). México D. F.: McGraw Hill; Interamericana Editores.
Sandoval, J. (2015). El documental participativo como proceso educativo: hacia la realización de proyectos audiovisuales con enfoque intercultural. Entreciencias, 3(6), 107-119. Recuperado de <a href="https://www.researchgate.net/publication/322590848_El_documental_participativo_como_proceso_educativo_hacia_la_realizacion_de_proyectos_audiovisuales_con_enfoque_intercultural" target="_blank">https://www.researchgate.net/publication/322590848_El_documental_participativo_como_proceso_educativo_hacia_la_realizacion_de_proyectos_audiovisuales_con_enfoque_intercultural</a>
Downloads
Published
Issue
Section
License
All of the works published are licensed under a CC BY 4.0 Creative Commons Attribution license. (updated on March 1st 2021)
The content of the journal may be shared in any material or format. The content may be adapted, contributed upon and transformed. Both possibilities are only permitted in so far as they complete the following conditions:
- Attribution: Credit must be given where it is due, a link to the license must be provided and changes, if made, must be indicated. This should be done in the manner deemed appropriate, without suggesting that the licensor promotes you or your use of the material.
Ownership rights
The patrimonial rights for Contratexto are published under a Creative Commons BY 4.0 license, allowing authors to keep the patrimonial rights to their work without restrictions.
If a work published in Contratexto were to be copied, distributed, spread, or any other activities contemplated in the aforementioned license, the author(s) and the journal must be mentioned visibly and expressly.
Self-archive
This journal allows and encourages authors to post items submitted to the journal on personal websites or institutional repositories both prior to and after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this journal.