Equal Positions for Rural Youth: Education and Technology in the Province of Salta (Argentina)
Keywords:
Youth, Technologies, Rurality, Public policies, EqualityAbstract
DOI: 10.26439/contratexto2020.n033.4784
Longing for a more equal society implies thinking about emancipatory public policies that can be applied in all population areas, especially in rural areas. Education is one of the fundamental tools for the development of a country, which implies that access is a priority right at all levels (Gentili, 2009). And this right includes the possibility of enter to the educational system, studying, appropriating, growing, progressing and finally graduating to dream of a better future. Our main objective is to analyze the different dimensions of inequality: socio-economic, digital and gender, in rural areas. In this sense, the idea of equality of positions, raised by Dubet (2011), is put into discussion, taking as a case study the young people who attend the Rural Secondary School Mediated by Technologies (ERMT) in the province from Salta (Chachagua, 2019). Another
objective is to investigate what happens to the notion of youth in this area, for that the different perspectives of this concept are put into dialogue, anchoring it in a specific
territory. Finally, we take the experience of field work, to think about collective construction proposals related to education and technology in rural areas. Proposals that
arise from the voices of the actors themselves (students, teachers, workers) imagining in future scenarios more egalitarian and with greater (and better) possibilities for all.
Downloads
References
Becerra, M. (2015). De la concentración a la convergencia. Políticas de medios en Argentina y América Latina. Buenos Aires: Paidós.
Beltrán, L. R. (2009). La comunicación para el desarrollo en Latinoamérica: un recuento de medio siglo. En D. Loreti, G. Mastrini y M. Baranchuk (Comps.), Participación y democracia en la sociedad de la información (pp. 149-188). Buenos Aires: Prometeo.
Chachagua, M. (2019). Políticas de diseminación tecnológica, escuelas y jóvenes: sentidos de las TIC en el campo y la ciudad (Salta, Argentina, 2015-2017) (tesis doctoral). Universidad Nacional de La Plata, Argentina. Recuperado de
<a href="http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/73552" target="_blank">http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/73552</a>
Chaves, M. (2009). Estudios sobre juventudes en Argentina I. Universidad Nacional de La Plata; Red de Investigadora/es en Juventudes Argentinas.
Crovi Druetta, D. (2004). Sociedad de la información y el conocimiento. Algunos deslindes imprescindibles. En D. Crovi Druetta (Coord.), Sociedad de la información y el conocimiento. Entre lo falaz y lo posible (pp. 17-56). Buenos Aires: La Crujía Ediciones.
Díaz, C., y Durán, E. (1986). Los jóvenes del campo chileno, una identidad fragmentada. Santiago de Chile: GIA.
Dubet, F. (2011). Repensar la justicia social: contra el mito de la igualdad de oportunidades. Buenos Aires: Siglo Veitiuno Editores.
Gatto, F. (2007). Crecimiento económico y desigualdades territoriales. Algunos límites estructurales para lograr una mayor equidad. En B. Kosacoff (Ed.), Crisis, recuperación y nuevos dilemas. La economía argentina, 2002-2007 (pp. 308-357). Buenos Aires: Comisión Económica para América Latina y el Caribe.
Gentili, P. (2009). Marchas y contramarchas. El derecho a la educación y las dinámicas de exclusión incluyente en América Latina. Revista Iberoamericana de Educación, 49, 19-57.
González Cangas, Y. (2003). Juventud rural, trayectorias teóricas y dilemas identitarios. Nueva Antropología, 19(63), 153-175.
Gootenberg, P., y Reygadas, L. (Eds.). (2010). Indelible inequalities in Latin America. Insights from history, politics, and culture. Durham: Universidad de Duke Press.
Instituto Nacional de Estadística y Censos (INDEC). (2010). Datos estadísticos del Censo.
Kessler, G. (2014). Controversias sobre la desigualdad. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Ley N.° 25.584, Prohíbase en los establecimientos de educación pública toda acción institucional que impida el inicio o continuidad del ciclo escolar a alumnas embarazadas. (2 de mayo del 2002). Recuperado del sitio de internet de InfoLEG:
<a href="http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/70000-74999/74073/norma.htm" target="_blank">http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/70000-74999/74073/norma.htm</a>
Ley N.° 25.808, Educación: estudiantes, embarazadas y progenitores. (28 de noviembre del 2003). Recuperado del sitio de internet de InfoLEG:
<a href="http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/verNorma.do?id=90598" target="_blank">http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/verNorma.do?id=90598</a>
Mancini, I. (2004). Modelos de maternidad entre las jóvenes de los sectores medios de Buenos Aires. Ponencia presentada en el Congreso Argentino de Antropología Social, 25-28 de mayo. Córdoba, Argentina.
Marcus, J. (2006). Ser madre en los sectores populares: una aproximación al sentido que las mujeres le otorgan a la maternidad. Revista Argentina de Sociología, 4(7), 100-119.
Margulis, M. (2008). Introducción. En M. Margulis (Ed.), La juventud es más que una palabra. Ensayos sobre cultura y juventud (pp. 9-12). Buenos Aires: Biblos.
Margulis, M., y Urresti, M. (1996). La juventud es más que una palabra. En M. Margulis (Ed.), La juventud es más que una palabra. Ensayos sobre cultura y juventud (pp.13-30). Buenos Aires: Biblos.
Méndez, L. (1986). ¿La impertinencia de hablar de juventud rural? México D. F.: CREA.
Merello, A. (1973). Prospectiva. Teoría y práctica. Buenos Aires: Guadalupe.
Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5). Recuperado de
<a href="https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf" target="_blank">https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf</a>
Reguillo, R. (2000). Estrategias del desencanto. Emergencias de culturas juveniles. Buenos Aires: Norma, colección Enciclopedia Latinoamericana de Sociocultura y Comunicación.
Relevamiento Unicef (2019). Escuelas secundarias rurales mediadas por TIC. Recuperado de
<a href="https://www.unicef.org/argentina/escuelas-secundarias-rurales-mediadas-por-tic" target="_blank">https://www.unicef.org/argentina/escuelas-secundarias-rurales-mediadas-por-tic</a>
Reygadas, L. (2008). La apropiación. Destejiendo las redes de la desigualdad. México, D. F.: Anthropos.
Sen, A. (1999). Development as freedom. Nueva York: Alfred A. Knopf.
Sen, A. (2004). Nuevo examen de la desigualdad. Madrid: Alianza Editorial.
Van Dijk, J. (2005). The deepening divide. Inequality in the information society. Thousand Oaks, CA: Sage Publishing.
Vio Grossi, G. (1986). Juventud rural: ¿nuevos actores en el campo? Santiago de Chile: PIIE.
Vommaro, P. (2014). Juventudes, políticas y generaciones en América Latina: acercamientos teórico-conceptuales para su abordaje. En S. Alvarado y P. Vommaro, (Comps.), En busca de las condiciones juveniles latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO.
Vommaro, P. (2015). Movilizaciones juveniles en América Latina actual: hacia las configuraciones generacionales de la política. Controversias y Concurrencias Latinoamericanas. Recuperado de
<a href="https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/54024/CONICET_Digital_Nro.fdb2dda2-8ae8-4f4b-95cb-699b393972e5_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y" target="_blank">https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/54024/CONICET_Digital_Nro.fdb2dda2-8ae8-4f4b-95cb-699b393972e5_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y</a>
Downloads
Published
Issue
Section
License
All of the works published are licensed under a CC BY 4.0 Creative Commons Attribution license. (updated on March 1st 2021)
The content of the journal may be shared in any material or format. The content may be adapted, contributed upon and transformed. Both possibilities are only permitted in so far as they complete the following conditions:
- Attribution: Credit must be given where it is due, a link to the license must be provided and changes, if made, must be indicated. This should be done in the manner deemed appropriate, without suggesting that the licensor promotes you or your use of the material.
Ownership rights
The patrimonial rights for Contratexto are published under a Creative Commons BY 4.0 license, allowing authors to keep the patrimonial rights to their work without restrictions.
If a work published in Contratexto were to be copied, distributed, spread, or any other activities contemplated in the aforementioned license, the author(s) and the journal must be mentioned visibly and expressly.
Self-archive
This journal allows and encourages authors to post items submitted to the journal on personal websites or institutional repositories both prior to and after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this journal.













