Colonial Vestiges in the Representation of the Other: a Challenge for a Decolonizing Communication
Keywords:
Means of Representation, Communication, Decolonizing, Otherness, IndigeneityAbstract
DOI: 10.26439/contratexto2020.n033.4788
The main objective of this article is to present the importance and relevance of the various means of representation in the construction of the image of the Other (more specifically, the colonized Other). It is also considered that this type of representation of otherness is accompanied by a certain theory of truth, which establishes hierarchies regarding who can belong to the group, what type of knowledge is valid, what forms of spirituality is accepted, among other differentiations between “We” and “Them”. In that sense, in this work we try to outline, on the one hand, how from a certain form of knowledge production a paradigm is produced where the representations of the indigenous occupy a subordinate place in the intersubjective relations of our societies (also materialized in the body of this Other). On the other hand, we mention some examples of these representational vestiges of the indigenous, still present in Peruvian society, above all, disseminated through the media. And finally, the first two points are reflected on within the framework of a decolonizing communication.
Downloads
References
Arriaga, E. (2013). Racismo y discurso en la era digital: el caso de la revista Hola y los discursos en las redes sociales. Discurso y Sociedad, 7(4), 617-642.
Arrunátegui, C. (2010a). El racismo en la prensa escrita peruana. Un estudio de la representación del Otro amazónico desde el análisis crítico del discurso. Discurso y Sociedad, 4(3), 428-470.
Arrunátegui, C. (2010b). Ideología y prensa escrita en el Perú: el caso Bagua. Lexis, 34(2), 353-368.
Barranquero Carretero, A., y Sáez Baeza, C. (2015). Comunicación y buen vivir. La crítica descolonial y ecológica a la comunicación para el desarrollo y el cambio social. Palabra Clave, 18(1), 41-82.
Barriendos, J. (2011). La colonialidad del ver. Hacia un nuevo diálogo visual interepistémico. Nómadas, 35, 13-29.
Baudrillard, J. (1984). Las estrategias fatales. Barcelona: Anagrama.
Baudrillard, J. (2002). La ilusión vital. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.
Bauer, R. (2001). “EnCountering” Colonial Latin American Indian chronicles. Felipe Guaman Poma de Ayala’s history of the “New World”. American Indian Quaterly, 25(2), 274-304.
Bourdieu, P. (1997). Sobre la televisión. Barcelona: Anagrama.
Bruce, J. (2007). Nos habíamos choleado tanto. Psicoanálisis y racismo. Lima: Universidad de San Martín de Porres.
Bubnova, T. (1997). El principio ético como fundamento del dialogismo en Mijaíl Bajtín. Escritos, Revista del Centro de Ciencias del Lenguaje, 15-16, 259-273.
Castro Lara, E. (2016). Reflexiones para decolonizar la cultura académica latinoamericana en comunicación. Chasqui, Revista Latinoamericana de Comunicación, 131, 107-122.
CEPAL, CETiC.br y NiC.br (2018). Monitoreo de la Agenda Digital para América Latina y el Caribe eLAC2018. Santiago de Chile: Naciones Unidas.
Córdova, A. (2016). Selbst-und Fremdzuschreibung in ländlichen sozialen Konflikten in Peru und ihre Darstellung in den Medien am Beispiel des sozialen Konfliktes von Bagua (tesis de maestría). Universidad de Bonn, Alemania.
De Castro, J. (2010). Mario Vargas Llosa versus barbarism. Latin American Research Review, 45(2), 5-26.
De Sousa Santos, B. (2012). Cuando los excluidos tienen derecho: justicia indígena, plurinacionalidad e interculturalidad. En B. de Sousa Santos y J. L. Exeni Rodríguez (Eds.), Justicia indígena, plurinacionalidad e interculturalidad en Bolivia (pp. 11-48). Quito: Abya-Yala; Fundación Rosa Luxemburg.
Dettleff, J. (2015). Construcción de estereotipos en la comedia peruana. El caso de La paisana Jacinta. En VIII Seminario Regional (Cono Sur) ALAIC: “Políticas, actores y prácticas de la comunicación: encrucijadas de la investigación en América Latina”. Córdoba: Escuela de Ciencias de la Información.
Dussel, E. (2007). Materiales para una política de la liberación. México D. F.: Facultad de Filosofía, UANL; Plaza y Valdés Editores.
Elizalde, R. M. (2019). Colonialismo 2.0 en América Latina y el Caribe: ¿qué hacer? En M. Caciabue y K. Arkonada (Coords.), Más allá de los monstruos. Entre lo viejo que no termina de morir y lo nuevo que no termina de nacer (pp. 102-117). Río Cuarto: UniRío Editora.
Fabian, J. (2014). Time & the other. How anthropology makes its object. Nueva York: Columbia
University Press. Ferrándiz, J., Ibáñez, C., y Espinosa, A. (2011). Racismo 2.0: expresiones de prejuicio en las redes sociales virtuales tras las elecciones generales 2011. Comunicación Política, 2(3), 75-83.
Gómez, F. (1983). El concepto de “dialoguismo” en Bajtín. La otra forma del diálogo renacentista. 1616: Anuario de la Sociedad Española de Literatura General y Comparada, 5(1), 47-54.
González, J., y Arteaga, M. (2005). Monitoreo de medios. La representación de lo indígena en los medios de comunicación. Convenio en minga con los pueblos indígenas y por el derecho a su palabra. Santiago de Cali: Hombre Nuevo Editores.
Iannuzzi, I. (2008). Talavera y Nebrija: lenguaje para convencer, gramática para pensar. HISPANIA. Revista Española de Historia, 68(228), 37-62.
Kokotovic, M. (2000). Vargas Llosa in the Andes: the racial discourse of neoliberalism. Confluencia, 15(2), 156-167.
Lonetree, A. (2012). Decolonizing museums: representing Native America in National and Tribal Museums. Chapel Hill, NC: University of North Carolina Press.
Maldonado, C. (2013). Decolonizar la iconosfera. Medios de comunicación alternativos en la producción de un imaginario contrahegemónico. En T. Dodds y R. Ramírez (Eds.), La imagen en las sociedades mediáticas latinoamericanas. Actas de la IX Bienal Iberoamericana de Comunicación (pp. 470-475). Santiago de Chile: Instituto de la Comunicación en Imagen de la Universidad de Chile; Red Académica Iberoamericana de Comunicación.
Mamani, L. (2012). Actitudes lingüísticas y formación docente. Lengua y Sociedad, 12(1), 153-166.
Manrique Tisnés, H. (2008). Saber y conocimiento: una aproximación plural. Acta Colombiana de Psicología, 11(2), 89-100.
Marapi Salas, R. (2009). Alan García y los ciudadanos de primera clase. Bagua Perú [archivo de video]. Recuperado de
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=3ekPeb6nMnw" target="_blank">https://www.youtube.com/watch?v=3ekPeb6nMnw</a>
Mariátegui, A. (23 de abril del 2009). Supa no supo [columna de opinión]. Diario Correo. Recuperado de <a href="https://diariocorreo.pe/opinion/supa-no-supo-142081/" target="_blank">https://diariocorreo.pe/opinion/supa-no-supo-142081/</a>
Mignolo, W. (1994). Afterword: writing and recorded knowledge in colonial and postcolonial situations. En E. Hill Boone y W. Mignolo (Eds.), Writing without words: alternative literacies in Mesoamerica and the Andes (pp. 293-313). Durham, NC: Duke University Press.
Mignolo, W. (1995). The darker side of the Renaissance: literacy, territoriality, and colonization.
Ann Arbor, MI: University of Michigan Press.
Muro Ampuero, E. (2015). Análisis de las configuraciones y articulaciones del campo político en la “generación #”. Contratexto, 24, 77-93. doi:10.26439/contratexto2015.n024.588
Nealon, J. (1997). The ethics of dialogue: Bakhtin and Levinas. College English, 59(2),129-148.
Pérez, M., y Argueta, A. (2011). Saberes indígenas y diálogo intercultural. Revista Mexicana de Sociología, 5(10), 31-55.
Pineda, E. (2016). Discriminación racial y vida cotidiana en América Latina: empleo, educación y medios de comunicación. Revista Venezolana de Análisis de Coyuntura, 22(2), 121-144.
Portocarrero, G. (2013). La utopía del blanqueamiento y la lucha por el mestizaje. En A. Grimson y K. Bidaseca (Coords.), Hegemonía cultural y políticas de la diferencia (pp. 165-200). Buenos Aires: CLACSO.
Quijano, A. (2000). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. En E. Lander (Ed.), La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas (pp. 201-246). Buenos Aires: CLACSO.
Rivera Cusicanqui, S. (2016). Lo verdaderamente indio está dentro de todos nosotros. Suplemento Ojarasca, 235, 4-5.
Said, E. (2016). Orientalismo. México, D. F.: Penguin Random House.
Salomon, F. (1999). Testimonies: the making and reading of Native South American historical sources. En F. Salomon y S. B. Schwartz (Eds.), Cambridge history of the native peoples of the Americas (vol. III, South America, part. 1, pp. 19-95).Cambridge: Cambridge University Press.
Santos Granero, F. (1998). Writing history into the landscape: space, myth, and ritual in contemporary Amazonia. American Ethnologist, 25(2), 128-148.
Santos-Granero, F. (2004). Arawakan sacred landscapes. Emplaced myths, place rituals, and the production of locality in Western Amazonia. En E. Halbmayer y E. Mader (Eds.), Kultur, Raum, Landschaft. Zur Bedeutung des Raumes in Zeiten der Globalität (pp. 93-122). Fráncfort del Meno: Brandes & Apsel Verlag.
Sibilia, P. (2013). La intimidad como espectáculo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Sierra, F. (2016). Comunicación y buen vivir. Nuevas matrices teóricas del pensamiento latinoamericano. Chasqui, Revista Latinoamericana de Comunicación, 131, 9-18.
Tuhiwai, L. (2008). Decolonizing methodologies: research and indigenous peoples. Nueva York: Zed Books.
United States Senate Committee on Foreign Relations. (2011). Latin American governments need to “friend” social media and technology. Recuperado de
<a href="https://www.gpo.gov/fdsys/pkg/CPRT-112SPRT70501/html/CPRT-112SPRT70501.htm" target="_blank">https://www.gpo.gov/fdsys/pkg/CPRT-112SPRT70501/html/CPRT-112SPRT70501.htm</a>
Vargas Llosa, M. (1990). Questions of Conquest. Harpers, December, 45-53.
Virtanen, P. (2015). Indigenous social media practices in Southwestern Amazonia. Alter Native, 11(4), 350-362.
Walsh, C. (2007). ¿Son posibles unas ciencias sociales/culturales otras? Reflexiones entorno a las epistemologías decoloniales. Nómadas, 26, 102-113.
Walsh, C. (2009). Interculturalidad, Estado, sociedad. Luchas (de)coloniales de nuestra época. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar; Abya-Yala.
Zavala, V. (2007). Yo te segrego a ti porque tu falta de educación me ofende: una aproximación al discurso racista en el Perú contemporáneo. En T. Van Dijk (Ed.), Discurso y racismo en América Latina (pp. 333-369). Barcelona: Gedisa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
All of the works published are licensed under a CC BY 4.0 Creative Commons Attribution license. (updated on March 1st 2021)
The content of the journal may be shared in any material or format. The content may be adapted, contributed upon and transformed. Both possibilities are only permitted in so far as they complete the following conditions:
- Attribution: Credit must be given where it is due, a link to the license must be provided and changes, if made, must be indicated. This should be done in the manner deemed appropriate, without suggesting that the licensor promotes you or your use of the material.
Ownership rights
The patrimonial rights for Contratexto are published under a Creative Commons BY 4.0 license, allowing authors to keep the patrimonial rights to their work without restrictions.
If a work published in Contratexto were to be copied, distributed, spread, or any other activities contemplated in the aforementioned license, the author(s) and the journal must be mentioned visibly and expressly.
Self-archive
This journal allows and encourages authors to post items submitted to the journal on personal websites or institutional repositories both prior to and after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this journal.













