Differences in the level of media competency by type of education system
DOI:
https://doi.org/10.26439/contratexto2019.n032.4612Keywords:
Media Literacy, Media Competency, Education System, EcuadorAbstract
Education in media literacy in Ecuador has gained special relevance in the last decade. Both academics and researchers have pointed out that the country also needs to reduce the digital divide; and train students, teachers and all members of society in the use and consumption of traditional and digital media. Previous studies show that the level of media competency differs by type of education system, whether it is private, co-financed or public. This research determines if the type of education system (regular urban education, regular rural education, and flexible and distance education) is an influential factor in the generation of competencies. Through a questionnaire and the corresponding statistical analysis, it was concluded that students who attended the regular education system within the city demonstrated a higher level of media competency compared to the other participants of the study. Differences were found in gender, age and level of media competency. Applying these results is important to improve public policies in education, training and access to the Internet and new technologies.
Downloads
References
Aufderheide, P. (1993). Media Literacy. A report of the National Leadership Conference on Media Literacy. Recuperado de https://eric.ed.gov/?id=ED365294
Austin, E. W. (2014). Media literacy. En T. L. Thompson (Ed.), Encyclopedia of health communication (Vol. 1-3, pp. 831-833). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications Ltd.108
Basdresch, M. (2001). Educación y pobreza: una relación conflictiva. México D.F.: Clacso, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.
Chamorro, M. del C. (2018). Brecha digital, factores que inciden en su aparición: Acceso a internet en Paraguay. Población y Desarrollo, (47), 58-67. Recuperado de https:// dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6797272
Constitución de la República del Ecuador. (2008). Asamblea Nacional de la República del Ecuador., Pub. L. No. Publicada en el Registro Oficial No. 449 (2008).
Ecuador en cifras. (2017). Tecnologías de la Información y Comunicación. ENEMDU-TIC 2017. Recuperado 13 de noviembre del 2018, de ecuadorencifras.gob.ec website: http://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/Estadísticas_ sociales/TIC/2017/Ticsporcentaje202017_270718.pdf
Ferrés, J., García, A., Aguaded, I., Fernández, J., Figueras, M. y Blanes, M. (2011) Competencia Mediática. Investigación sobre el grado de competencia de la ciudadanía en España. Gobierno de España, Ministerio de Educación. Instituto de Tecnologías Educativas, Consell de I’Audiovisual de Catalunya.
Ferrés, J., Aguaded-Gómez, I. y García-Matilla, A. (2012). La competencia mediática de la ciudadanía española: dificultades y retos. ICONO14. Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 10(3), 23-42. https://doi.org/10.7195/ ri14.v10i3.201
Ferrés, J., García Mantilla, A., Aguaded, I., Fernández, J., Figueras, M., Blanes, M., Álvares Pousa, L., et al. (2013). Competencia mediática. Investigacion sobre el grado de competencia de la ciudadanía en España. Evaluación de la competencia mediática: Los cuestionarios. Creando redes, estableciendo sinergias: la contribución de la investigación a la educación, I seminario internacional REUNI + D. 1-7.
Ferrés, J. y Piscitelli, A. (2012). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 19(38), 75-82. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-08
Fundación Directa. (2011). Uso de las TIC para la igualdad (p. 128). Recuperado de Fundación Directa website: https://bit.ly/2q3SZAP
García-Umaña, A. y Tirado-Morueta, R. (2018). Digital Media Behavior of School Students: Abusive Use of the Internet. Journal of New Approaches in Educational Research, 7(2), 140-147. https://doi.org/10.7821/naer.2018.7.284
Gil-Juárez, A., Vitores, A. y Vall-llovera, M. (2011). Brecha digital de género: Una revisión y una propuesta. TESI, 12(2), 25-53. Recuperado de https://gredos.usal.es/jspui/ bitstream/10366/100621/1/Brecha_digital_de_genero_Una_revision_y_.pdf109
Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2017). El analfabetismo digital en Ecuador se reduce en 10 puntos desde el 2012. Recuperado 26 de marzo de 2019, de Instituto Nacional de Estadística y Censos website: http://www.ecuadorencifras.gob.ec/ el-analfabetismo-digital-en-ecuador-se-reduce-en-10-puntos-desde-el-2012/
Koltay, T. (2011). The media and the literacies: media literacy, information literacy, digital literacy. Media, Culture & Society, 33(2), 211-221. https://doi. org/10.1177/0163443710393382
Macas, L. (2010). Sumak Kawsay: La vida en plenitud. América Latina en Movimiento, 452, 14-16.
Marín Gutiérrez, I., Rivera Rogel, D., & Celly Alvarado, S. (2014). Estudio sobre formación en competencia audiovisual de profesores y estudiantes en el sur de Ecuador. Cuadernos.info, (35), 119-131. https://doi.org/10.7764/cdi.35.628
Masanet, M. J., Contreras Pulido, P., & Ferrés, J. (2013). Highly qualified students? Research into the media competence level of Spanish youth. Recuperado de http://rabida. uhu.es/dspace/handle/10272/7950
Mintel y Senescyt. (2019). Libro Blanco. Líneas de investigación, desarrollo e innovación y transferencia del conocimiento en TIC. Recuperado de Ministerio de Telecomunicaciones y de la Sociedad de la Información. Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación del Ecuador website: https://www. telecomunicaciones.gob.ec/wp-content/uploads/2019/01/libro-blanco-lineas-de-investigacion.pdf
Miranda, A. (2008). Los jóvenes, la educación secundaria y el empleo a principios del siglo XXI. Revista de Trabajo, 4(6), 185-198.
Morán, F. E., & Morán, F. L. (2017). Preferencia uso de TIC del docente de las unidades educativas para personas con escolaridad inconclusa en el Sistema Nacional Educativo Ecuatoriano. Revista Científica Ciencia y Tecnología, 2(14). Recuperado de http://cienciaytecnologia.uteg.edu.ec/revista/index.php/cienciaytecnologia/ article/view/105
Paredes, W. (2019). Brecha en el uso de tecnologías de la información y comunicación (TIC) básicas y modernas entre estudiantes y docentes en universidades ecuatorianas. Revista Educación, 43(1). https://doi.org/10.15517/revedu.v43i1.27423
Quiroz, J. S., Miranda, P., Gisbert, M., Morales, J. y Onetto, A. (2016). Indicadores para evaluar la competencia digital docente en la formación inicial en el contexto Chileno – Uruguayo / Indicators to Assess Digital Competence of Teachers in Initial Training in the Chile - Uruguay Contex. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa - RELATEC, 15(3), 55-67. https://doi.org/10.17398/1695-288X.15.3.55110
Rivera, D., Mendoza-Zambrano, D., Gutiérrez, I. M. y Benavides, A. V. V. (2018). Competencias mediáticas audiovisuales en Ecuador y perspectivas a futuro. Lumina, 12(1), 111-123. Recuperado de https://lumina.ufjf.emnuvens.com.br/ lumina/article/view/809
Rivera, D., Ugalde, C., González, C. y Salinas, G. C. (2016). Uso que profesores y estudiantes ecuatorianos dan a las tecnologías de la información y la comunicación. Revista ESPACIOS, 37(33). Recuperado de http://www.revistaespacios.com/ a16v37n33/16373302.html
Rivera-Rogel, D., Zuluaga-Arias, L. I., Ramírez, N. M. M., Romero-Rodríguez, L. M. y Aguaded, I. (2017). Media Competencies for the Citizenship Training of Teachers from Andean America: Colombia and Ecuador. Paidéia (Ribeirão Preto), 27(66), 80-89. https://doi.org/10.1590/1982-43272766201710
Suing, A., Ortiz, C., Salazar, G. y Vásquez, S. (2017). Consumption of Audiovisual Media Among High School Students of Ecuador. En Á. Rocha, A. M. Correia, H. Adeli, L. P. Reis, & S. Costanzo (Eds.), Recent Advances in Information Systems and Technologies (pp. 23-29). Springer International Publishing.
Tirado-Morueta, R., Mendoza, D., Aguaded, I. y Marín, I. (2017). Empirical study of a sequence of access to Internet use in Ecuador. Telematics and Informatics, 34(4), 171-183. https://doi.org/10.1016/j.tele.2016.12.012
Tirado-Morueta, R., Mendoza, D., Marín, I. y Mendoza, M. (2017). The Relativity of Sociodemographic Determinism on the Digital Divide in High School Students in Ecuador. International Journal of Communication, 11(0), 24. Recuperado de https:// ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/6666
Torres, J. C. e Infante, A. (2011). Desigualdad digital en la universidad: usos de internet en Ecuador. Comunicar, 19(37), 81-88. https://doi.org/10.3916/C37-2011-02-08
Ugalde, C. y González-Cabrera. (2016). Estudio de competencia mediática en los jóvenes de la ciudad de Cuenca. Primeros resultados (1.a ed.). Cuenca - Ecuador: Universidad del Azua.
World Economic Forum. (2019). ¿Cuántas personas usuarias de internet hay en América Latina? Recuperado 27 de marzo del 2019, de Foro Económico Mundial website: https://es.weforum.org/agenda/2019/03/ cuantas-personas-usuarias-de-internet-hay-en-america-latina/
Downloads
Published
Issue
Section
License
All of the works published are licensed under a CC BY 4.0 Creative Commons Attribution license. (updated on March 1st 2021)
The content of the journal may be shared in any material or format. The content may be adapted, contributed upon and transformed. Both possibilities are only permitted in so far as they complete the following conditions:
- Attribution: Credit must be given where it is due, a link to the license must be provided and changes, if made, must be indicated. This should be done in the manner deemed appropriate, without suggesting that the licensor promotes you or your use of the material.
Ownership rights
The patrimonial rights for Contratexto are published under a Creative Commons BY 4.0 license, allowing authors to keep the patrimonial rights to their work without restrictions.
If a work published in Contratexto were to be copied, distributed, spread, or any other activities contemplated in the aforementioned license, the author(s) and the journal must be mentioned visibly and expressly.
Self-archive
This journal allows and encourages authors to post items submitted to the journal on personal websites or institutional repositories both prior to and after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this journal.













