Youth discourses about an excluding and segregationist city: from experience to reflection

Authors

  • Roxana Quiroz Carranza Universidad Autónoma de Yucatán (México)
  • Carmen Castillo Rocha Universidad Autónoma de Yucatán (México)

DOI:

https://doi.org/10.26439/contratexto2019.n031.3889

Abstract

Cities are melting pots of movements and transformations that allow performing analyses from many points of view, and young people are one of the important actors of their evolution. The experiences and practices of these young people generate discourses about the space they live on, and they frequently question those produced by institutions, the media, authorities or social groups. Hence, the objective of this paper is to analyze discourses given by high school students who live and study in an area with high levels of social inequality in Mérida, Mexico. Said discourses are about their use of public and private space, and the meanings attributed to their territory and the rest of the city. We describe the empirical context (the city) as a space of segregation and exclusion, and present theoretical concepts that enable us to understand the city– communication dyad. We used social semiotics as a methodology to explain young people’s discourses which we disaggregated into five fields: dignifying the territory, traveling around the city, using public and private space, damaged self-esteem, discriminatory practices, racism and stigma.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Roxana Quiroz Carranza, Universidad Autónoma de Yucatán (México)
    Doctora en Ciencias y Humanidades para el Desarrollo Interdisciplinario por la Universidad Autónoma de Coahuila; Maestra en Ciencias Antropológicas por la Universidad Autónoma de Yucatán y licenciada en Periodismo y Comunicación Colectiva por la Universidad Nacional Autónoma de México. Es profesora investi­gadora de la Licenciatura en Comunicación Social de la Universidad Autónoma de Yucatán e integrante del Cuerpo Académico “Comunicación, cultura y sociedad”. Sus líneas de investigación se inscriben en el campo de los estudios de juventud, los derechos humanos y la comunicación para el desarrollo y el cambio social.
  • Carmen Castillo Rocha, Universidad Autónoma de Yucatán (México)

    Doctora en Filosofía en el área de Estudios Mesoamericanos por la Universidad de Hamburgo, Maestra en Ciencias Antropológicas por la Universidad Autónoma de Yucatán y Licenciada en Psicología por la Universidad Nacional Autónoma de México. Es profesora investigadora de la Licenciatura en Comunicación Social de la Universidad Autónoma de Yucatán e integrante del Cuerpo Académico “Comunicación, cultura y sociedad”. Ha producido investigaciones y publicacio­nes en la línea de comunicación, educación y cambio social. Es coeditora de la obra en dos tomos Comunicación y desarrollo en la agenda latinoamericana del siglo XXI.

Published

2019-05-22