Fiction and Friction on Imaginaries of the Rural World: the Andes in Luis Figueroa’s Los perros hambrientos

Authors

  • Mónica Delgado Universidad Nacional Mayor de San Marcos (Perú)

DOI:

https://doi.org/10.26439/contratexto2016.n026.1333

Abstract

As opposed to other Peruvian films, where the Andes appear showcased as a transit territory which must be fled, in Los Perros Hambrientos (1976), Cuzquean filmmaker Luis Figueroa shares a view of the mountains and fields as a political place of possibility and resistance against the landowner’s arrogance. While it dramatically differs from the original novel by Ciro Alegría, it also finds in the text the necessary basis to show the moral decadence of the landowner, to abandon the bucolic nostalgia and the animal parable of the text, and submerge itself in the savage dichotomies of rich man / poor man and peasant versus landowner.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Mónica Delgado, Universidad Nacional Mayor de San Marcos (Perú)

    Es licenciada en Comunicación Social por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos y magíster en Literatura Hispanoamericana con mención en Estudios Culturales por la misma casa de estudios. Desde el año 2011 ejerce la dirección de la publicación on line Desistfil. Desde el año 1998 hasta la actualidad ha publicado numerosas reseñas de crítica cinematográfica y ha colaborado en diversos medios impresos del país como El Peruano, Expreso, El Dominical de El Comercio o Quehacer (Desco), y en publicaciones especializadas como La Gran Ilusión, de la Universidad de Lima, y Tren de Sombras, de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

Downloads

Published

2016-04-17

Issue

Section

Dossier