Lettering communicates: typography as a means of graphic communication case: “Your Distance is my Progress!” by Plaza Vea

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26439/comunica360.2025.n3.7874

Keywords:

lettering, identity, chicha aesthetics, COVID-19, Elliot Tupac, Carga Máxima

Abstract

Lettering as an element of graphic expression is an important resource that conveys not only ideas but also culture. In Peru, its development has undergone accelerated evolution in recent years, particularly strengthened by the popular graphic style known as letra chicha. Originally used in promotional posters for concerts of this musical genre, its aesthetics represent a fusion of cultures derived from various migratory waves in the country. Its use and variations have become an important part of Peruvian identity and have transcended into different sectors, including advertising. For this reason, the present research focuses on the study of letra chicha as a medium of graphic expression in the “Your Distance Is My Progress!” campaign by Plaza Vea, developed by the agency Fahrenheit DDB in 2020 during the COVID-19 pandemic. The posters used in the campaign were created by Elliot Tupac and members of the Carga Máxima collective, renowned Peruvian artists in the chicha-style lettering field. One of the findings is that the lettering used is a key element in the campaign, whose objective was to generate empathy in a crisis context caused by the COVID-19 pandemic, as it reinforced and strengthened the linguistic meaning of typical expressions from everyday Peruvian slang.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • César Enrique Carrión Osores, Universidad de Lima

    Lecturer at the Faculty of Communication of the University of Lima.

  • Rocío Emilia Villacorta Calderón, Universidad de Lima

    Lecturer at the Faculty of Communication of the University of Lima.

References

Álvarez, O. (2011). Influencia del color en las preferencias de los consumidores. Revista Observatorio Calasanz, 2(4), 228-246. https://core.ac.uk/download/pdf/6348451.pdf

De Soto, H. (1986). El otro sendero: la revolución informal. El Barranco.

Domínguez Ruiz, D. (2018, 31 de octubre). La tipografía como artefacto cultural. Reflexiones en torno a la plasticidad tipográfica. Revista Diseño en Síntesis, (59), 30-39. https://disenoensintesisojs.xoc.uam.mx/index.php/disenoensintesis/article/view/397

Empresa Editora El Comercio S. A. (2006). Publicidad en general. Las estrategias de la calle.

Gamonal Arroyo, R. (2005). Tipo/retórica. Una aproximación a la retórica tipográfica. Revista ICONO 14. Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 3(1), 75-97. https://doi.org/10.7195/ri14.v3i1.430

Heller, E. (2008). Psicología del color: cómo actúan los colores sobre los sentimientos y la razón. GG.

Hische, J. (2018). Inspiración & lettering: consulta en el interior el cuaderno de bocetos de tipografías de la artista y el proceso del lápiz vector. Anaya Multimedia.

Lupton, E. (2011). Pensar con tipos: una guía clave para estudiantes, diseñadores, editores y escritores. GG.

Machuca, G. (2018, 17 de agosto). La historia de carga máxima, el multicolor tipo de letra que ilumina calles y combis en todo el Perú. El Comercio. https://elcomercio.pe/somos/historias/historia-carga-maxima-multicolor-tipo-letra-ilumina-calles-combis-peru-noticia-547496-noticia/Molano, O. 2007). Identidad cultural un concepto que evoluciona. Revista Opera, (7), 69-84. https://www.redalyc.org/pdf/675/67500705.pdf

Panofsky, E. (1982). Estudios sobre iconología (B. Fernández, Trad.). Alianza Editorial.

Pérez, N. (2010, 24 de junio). Apuntes sobre semiótica en tipografía. Revista S. Bucaramanga, 4, 11-27. https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistaS/article/view/1947/2320

Pineda Cruz, A., & Kloss, G. (2015, 22 de junio). Una metáfora tipográfica más. Encuadre. http://encuadre.org/e2021/una-metafora-tipografica-mas/

Quiñones, C. (2019). Estrategias con calle. Insights y tendencias del consumo para la transformación cultural. Paidós.

Universidad Nacional de Quilmes. (s. f.). Diseño de estilos tipográficos. http://libros.uvq.edu.ar/spm/135_diseo_de_estilos_tipogrficos.html

Villacorta Calderón, R. (2020). Relación entre la herencia cultural y el diseño visual en soportes publicitarios alternativos a través de la campaña #Cases con estilo por Elliot Tupac, año 2017 [Tesis de maestría, Universidad de San Martín de Porres]. Repositorio USMP. https://repositorio.usmp.edu.pe/handle/20.500.12727/7145

Published

2025-12-18

Issue

Section

Estrategia de marca y diseño

How to Cite

Lettering communicates: typography as a means of graphic communication case: “Your Distance is my Progress!” by Plaza Vea. (2025). Comunica360°, 3, 141-167. https://doi.org/10.26439/comunica360.2025.n3.7874