Neuroarchitecture and inclusive educational scenarios

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26439/limaq2022.n009.5442

Keywords:

accessibility, cognitive accessibility, cognitive disabilities, neuroarchitecture, neuroscience, universal design, wayfinding

Abstract

It is evident that, even though during the last 100 years, technology and teaching approaches have advanced significantly, the educational settings remain remarkably similar to the traditional closed room with chalk and blackboard that has been replaced by a whiteboard with markers or a video projector but nothing more. We still have classrooms where the teacher is the leader of the learning process and not, as constructivist theories suggest, where the students are the center of the process. John Eberhard (2013), the co-founder of the Academy of Neuroscience for Architecture (ANFA), argues that neuroscience,  biophilia, and environmental psychology can help educational theorists, architects, and designers to create architectural spaces that promote learning experiences for all.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • María del Pilar Pinzón Rueda, Fundación Unicornio

    Psicóloga por la Universidad Pontificia Bolivariana, Colombia. Conferencista y docente de la Universidad de la Costa CUC, Colombia. Especialización en Neuroarquitectura y Educación Inclusiva, con experiencia en elaboración, planeación y ejecución de proyectos  sociales y educativos, y trabajo con personas en riesgo social. Amplia experiencia laboral en inclusión de personas en condición de discapacidad. Directora de Fundación Unicornio, con proyección nacional e internacional, dedicada a luchar por un mundo más accesible e incluyente.

References

Aragall, F. (2010). La accesibilidad en los centros educativos. Ediciones Cinca. https://www.cermi.es/sites/default/files/docs/colecciones/LA_ACCESIBILIDAD_EN_LOS_CENTROS_EDUCATIVOS.pdf

Barliana, M. S., Johar Maknun, J., & Rahardja, D. (2016). The architectural accessibility of vocational education facility for special needs students. 2nd International Conference on Education, 1, 1-6.

Bingler, S. (1995). Place as a form of knowledge. En A. Meek (Ed.), Designing places for learning (pp. 23-30). Association for Supervision and Curriculum Development.

Bose, J. (2009). Education and the architecture of an inclusive society. Peace Prints. South Asian Journal of Peacebuilding, 2(1), 2-4.

Brusilovsky Filer, B. (2014). Modelo para diseñar espacios accesibles. Espectro cognitivo. La Ciudad Accesible.

Campora, H. (2019). Neuroarquitectura. Ensayo entre los espacios físicos y mentales. https://es.scribd.com/document/451703413/Ensayo-Entre-Los-Espacios-Fisicos-y-Mentales-Arquitecto-Hector-Campora-1

Eberhard, J. P. (2009a). Applying neuroscience to architecture. Neuron, 62, 753-756. DOI: 10.1016/j.neuron.2009.06.001

Eberhard, J. P. (2009b). Brain landscape. The coexistence of neuroscience and architecture. Oxford University Press.

García, D. (2012). Diseño de sistemas de orientación espacial: wayfinding. Fundación Once. https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.845.459&rep=rep1&type=pdf

Gardner, H., & Hatch, H. (1989). Multiple intelligences to school: educational implications of the theory of multiple intelligence. Educational Researcher, 18, 4-9. http://dx.doi.org/10.2307/1176460

Gutiérrez, L. (2018). Neuroarquitectura, creatividad y aprendizaje en el diseño arquitectónico. PAIDEIA XXI, 6(7), 171-189. https://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/1607/1481

Hitch, D., Dell, K., & Larkin, H. (2016). Does universal design education impact on the attitudes of architecture students towards people with disability? Journal of Accesibility and Desing for All, 6(1), 26-48. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5816065

La atención. Estructuras cerebrales implicadas. (2016, 20 de octubre). https://themindmasterweb.wordpress.com/2016/10/20/estructuras-cerebrales-implicadas/

López, S. (2017). Esencia. Diseño de espacios educativos. Aprendizaje y creatividad. Khaf.

Mombriedo Lozano, A. (2019). Entornos y desarrollo durante la niñez. Neuroarquitectura y percepción en la infancia. Tarbiya. Revista de Investigación e Innovación Educativa, 47, 55-68. https://doi.org/10.15366/tarbiya2019.47.004

Mombriedo Lozano, A., & San Gregorio, S. (2018). Construir jugando, construir observando. Puesta en práctica de los mecanismos de aprendizaje creativo inherente a nuestra condición humana. Entera2.0, 6, 178-188.

Montiel Vaquer, I. (2017). Neuroarquitectura en educación. Una aproximación al estado de la cuestión. Revista Doctorado UMH, 3(2), Artículo p6. https://revistas.innovacionumh.es/index.php/doctorado/article/view/641/992

Paiva, A., & Jedon, R. (2019). Short- and long-term effects of architecture on the brain: toward theoretical formalization. Frontiers of Architectural Research, 8(4), 564-571. https://doi.org/10.1016/j.foar.2019.07.004

Quinceno Castrillón, H. (2009). Espacio, arquitectura y escuela. Revista Educación y Pedagogía, 21(54), 11-27. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9778

Raedó, J., & Atrio Cerezo, S. (2018). Arquitectura inclusiva y su utilización como instrumento socializador en educación. Tarbiya. Revista de Investigación e Innovación Educativa, 46, 41-54. https://doi.org/10.15366/tarbiya2018.46.03

Robinson, K. (2015). Arquitectura para la educación. Link Books.

Rodríguez, L., Gallego, J. L., & Rodríguez A. V. (2016). Reflexiones docentes acerca del diseño arquitectónico de los centros de formación profesional en Granada. Propósitos y Representaciones, 4(1), 115-168. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2016.v4n1.88

Ruiz, J. M. (2016). Manual de neuropsicología pediátrica. Instituto Superior de Estudios Psicológicos. https://www.researchgate.net/publication/302909316_Manual_de_neuropsicologia_pediatrica

Tanner, C. K. (2014). The interface among educational outcomes and school environment. Educational Planning, 21(3), 19-28

Published

2022-07-31

Issue

Section

Accesibilidad universal y diseño para todos

How to Cite

Pinzón Rueda, M. del P. (2022). Neuroarchitecture and inclusive educational scenarios. Limaq, 9(009), 97-115. https://doi.org/10.26439/limaq2022.n009.5442