Neuroarchitecture and inclusive educational scenarios
DOI:
https://doi.org/10.26439/limaq2022.n009.5442Keywords:
accessibility, cognitive accessibility, cognitive disabilities, neuroarchitecture, neuroscience, universal design, wayfindingAbstract
It is evident that, even though during the last 100 years, technology and teaching approaches have advanced significantly, the educational settings remain remarkably similar to the traditional closed room with chalk and blackboard that has been replaced by a whiteboard with markers or a video projector but nothing more. We still have classrooms where the teacher is the leader of the learning process and not, as constructivist theories suggest, where the students are the center of the process. John Eberhard (2013), the co-founder of the Academy of Neuroscience for Architecture (ANFA), argues that neuroscience, biophilia, and environmental psychology can help educational theorists, architects, and designers to create architectural spaces that promote learning experiences for all.
Downloads
References
Aragall, F. (2010). La accesibilidad en los centros educativos. Ediciones Cinca. https://www.cermi.es/sites/default/files/docs/colecciones/LA_ACCESIBILIDAD_EN_LOS_CENTROS_EDUCATIVOS.pdf
Barliana, M. S., Johar Maknun, J., & Rahardja, D. (2016). The architectural accessibility of vocational education facility for special needs students. 2nd International Conference on Education, 1, 1-6.
Bingler, S. (1995). Place as a form of knowledge. En A. Meek (Ed.), Designing places for learning (pp. 23-30). Association for Supervision and Curriculum Development.
Bose, J. (2009). Education and the architecture of an inclusive society. Peace Prints. South Asian Journal of Peacebuilding, 2(1), 2-4.
Brusilovsky Filer, B. (2014). Modelo para diseñar espacios accesibles. Espectro cognitivo. La Ciudad Accesible.
Campora, H. (2019). Neuroarquitectura. Ensayo entre los espacios físicos y mentales. https://es.scribd.com/document/451703413/Ensayo-Entre-Los-Espacios-Fisicos-y-Mentales-Arquitecto-Hector-Campora-1
Eberhard, J. P. (2009a). Applying neuroscience to architecture. Neuron, 62, 753-756. DOI: 10.1016/j.neuron.2009.06.001
Eberhard, J. P. (2009b). Brain landscape. The coexistence of neuroscience and architecture. Oxford University Press.
García, D. (2012). Diseño de sistemas de orientación espacial: wayfinding. Fundación Once. https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.845.459&rep=rep1&type=pdf
Gardner, H., & Hatch, H. (1989). Multiple intelligences to school: educational implications of the theory of multiple intelligence. Educational Researcher, 18, 4-9. http://dx.doi.org/10.2307/1176460
Gutiérrez, L. (2018). Neuroarquitectura, creatividad y aprendizaje en el diseño arquitectónico. PAIDEIA XXI, 6(7), 171-189. https://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/1607/1481
Hitch, D., Dell, K., & Larkin, H. (2016). Does universal design education impact on the attitudes of architecture students towards people with disability? Journal of Accesibility and Desing for All, 6(1), 26-48. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5816065
La atención. Estructuras cerebrales implicadas. (2016, 20 de octubre). https://themindmasterweb.wordpress.com/2016/10/20/estructuras-cerebrales-implicadas/
López, S. (2017). Esencia. Diseño de espacios educativos. Aprendizaje y creatividad. Khaf.
Mombriedo Lozano, A. (2019). Entornos y desarrollo durante la niñez. Neuroarquitectura y percepción en la infancia. Tarbiya. Revista de Investigación e Innovación Educativa, 47, 55-68. https://doi.org/10.15366/tarbiya2019.47.004
Mombriedo Lozano, A., & San Gregorio, S. (2018). Construir jugando, construir observando. Puesta en práctica de los mecanismos de aprendizaje creativo inherente a nuestra condición humana. Entera2.0, 6, 178-188.
Montiel Vaquer, I. (2017). Neuroarquitectura en educación. Una aproximación al estado de la cuestión. Revista Doctorado UMH, 3(2), Artículo p6. https://revistas.innovacionumh.es/index.php/doctorado/article/view/641/992
Paiva, A., & Jedon, R. (2019). Short- and long-term effects of architecture on the brain: toward theoretical formalization. Frontiers of Architectural Research, 8(4), 564-571. https://doi.org/10.1016/j.foar.2019.07.004
Quinceno Castrillón, H. (2009). Espacio, arquitectura y escuela. Revista Educación y Pedagogía, 21(54), 11-27. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9778
Raedó, J., & Atrio Cerezo, S. (2018). Arquitectura inclusiva y su utilización como instrumento socializador en educación. Tarbiya. Revista de Investigación e Innovación Educativa, 46, 41-54. https://doi.org/10.15366/tarbiya2018.46.03
Robinson, K. (2015). Arquitectura para la educación. Link Books.
Rodríguez, L., Gallego, J. L., & Rodríguez A. V. (2016). Reflexiones docentes acerca del diseño arquitectónico de los centros de formación profesional en Granada. Propósitos y Representaciones, 4(1), 115-168. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2016.v4n1.88
Ruiz, J. M. (2016). Manual de neuropsicología pediátrica. Instituto Superior de Estudios Psicológicos. https://www.researchgate.net/publication/302909316_Manual_de_neuropsicologia_pediatrica
Tanner, C. K. (2014). The interface among educational outcomes and school environment. Educational Planning, 21(3), 19-28
