The worldview for sustainable cities and communities
Keywords:
equatorial climate, wood, natural ventilation, traditional buildings, sustainable architectureAbstract
DOI: https://doi.org/10.26439/limaq2021.n007.5182
Bringing the natural closer to citizens can strengthen and consolidate a sense of belonging to the ecosystem that surrounds them. This situation occurs in indigenous communities such as the Ashaninka, in which protecting the environment is linked to survival. It is necessary to understand the characteristics of a space as a place that houses living beings, which are conditioned to the environment where social and economic systems are found. Therefore, linking these aspects is important to find human well-being within a balanced ecosystem.
Downloads
References
AIDESEP. (2003). El ojo verde, cosmovisiones amazónicas. Lima: Autor.
Arana, M., Díaz, J., Torres, J., y Patrucco, S. (2016). Historia Ambiental del Perú. Siglos xviii y xix. Lima: Ministerio del Ambiente.
Bodmer, R., y Aparicio, P. (2009). Pueblos indígenas de la Amazonía peruana. Iquitos: CETA.
Candelaria, C., y Shores, K. (2019). Spending More on the Poor? A Comprehensive Summary of State-Specific Responses to School Finance Reforms from 1990-2014. Pennsylvania: Stanford Center
Coleman, J. (1966). Equality of Educational Opportunity Study. Michigan: Department of Health, Education, and Welfare.
Cruz, M. (2018). Cosmovisión e interculturalidad: Una mirada al desarrollo sostenible desde el sumak kawsay. Riobamba: Universidad Nacional de Chimborazo.
Dilthey, W. (1978). Teoría de la concepción del mundo. México: Fondo de Cultura Económica.
Heidegger, M. (2005). La idea de la concepción del mundo. Barcelona: Herder.
Marussi Castellan, F. (2004). Arquitectura vernácula amazónica: La Maloca, vivienda colectiva de los boras. Lima: Universidad Ricardo Palma, Editorial Universitaria.
Mikkelsen, C. (2014). Mundo indígena. (IWGIA, Ed.). Copenhague: Tarea Asociación Gráfica Educativa.
Minedu. (2017). 009-2017-MINEDU. Lineamientos para la organización y funcionamiento pedagógico de espacios educativos de educación básica regular.Lima: Ministerio de Educación del Perú.
Mostafavi, M., y Doherty, G. (2010). Ecological Urbanism. Cambridge: Harvard University Graduate School of Design.
Paucca, N. (2019). La cosmovisión en la sociedad incaica (tesis de maestría). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima.
Rapoport, A. (1982). The Meaning of the Built Environment: a Nonverbal Communication Approach. Beverly Hills: Sage Publications.
Rapoport, A. (2003). Cultura, arquitectura y diseño. Barcelona: Universidad Politécnica de Catalunya.
Rudolfsky, B. (1964). Architecture Without Architects, an Introduction to Nonpedigreed Architecture. New York: The Museum of Modern Art.
UNICEF. (2009). Atlas sociolingüístico de pueblos indígenas en América Latina. Bolivia: UNICEF.
UNICEF. (2012). Asháninka, territorio, historia y cosmovisión. Lima: UNICEF
