Two Case Studies of Special Education Centers for Children with Disabilities: "Fray Pedro Ponce de León School" and "Hazelwood School"
DOI:
https://doi.org/10.26439/limaq2022.n.5257Keywords:
accessibility, disability, sensory architecture, special educationAbstract
This article aims to present an analysis of Special Education related to architecture, through the study of two cases, “Colegio Fray Pedro Ponce de León” and “Hazelwood School”. Both educational centres will be evaluated based on location criteria, social impact, user-public relation, project strategies, program and areas, among others, to determine whether they are fully accessible to a user with disabilities.
Downloads
References
Alan Dunlop Architect (2006). Alan Dunlop Architect Limited. http://www.alandunloparchitects.com/awards
Aparicio Ágreda, L. (2009). Dialnet Plus. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2962512
ArchDaily (2013). Sitio web de arquitectura. https://www.archdaily.pe/pe/02-288776/ampliacion-del-colegio-de-educacion-especial-fray-pedro-ponce-de-leon-a3gm-arquitectos
Assarchitecture. Global architecture archive (2016, 30 de septiembre). https://aasarchitecture.com/2016/09/hazelwood-school-glasgow-alan-dunlop-architect.html/
Ayudas Técnicas para la Accesibilidad S. L. (2008). AyuteK. https://www.ayutek.com/productos/bucle-magnetico-o-bucle-induccion.php
Ayuntamiento de Burgos, Movilidad y Transporte (2012, octubre). http://www.aytoburgos.es/movilidad-y-transporte/autobus-y-taxi/autobuses-urbanos/recorridos-y-lineas/red-de-lineas-del-transporte-urbano-de-burgos
Bellahouston Park Management (2016). Glasgow City Council. https://www.glasgow.gov.uk/article/16580/Bellahouston-Park
Disca, T. (2020). Tododisca. Noticias sobre discapacidad, dependencia y salud. https://www.tododisca.com/sistema-braille-se-llama-asi/#:~:text=El%20sistema%20Braille%20se%20basa,que%20le%20hace%20realmente
Hazelwood School (2015, diciembre). https://blogs.glowscotland.org.uk/gc/hazelwoodschool/
Huerta Peralta, J. (2007). Discapacidad y diseño y accesible. Diseño urbano y arquitectónico para personas con discapacidad. https://www.academia.edu/10937584/DISCAPACIDAD_Y_DISE%C3%91O_ACCESIBLE
Institute for Human Centered Design (2016). Universal Design Case Studies. https://universaldesigncasestudies.org/education/primary/hazelwood-school
López Masís, R. (2011). Evolución histórica y conceptual de la discapacidad y el respaldo jurídico-político internacional: el paradigma de los derechos humanos y la accesibilidad. Alteridad. Revista de Educación, vol. 2, n. 2, 102-108.
López, J. (2019). La conceptualizacion de la discapacidad a_través de la historia: una mirada a través de la evolucion normativa. Revista de la Facultad de Derecho de México, tomo LXIX, n. 273, enero-abril, 835-855.
Muñiz Ferrer, M. (2017). La experiencia sensorial de la arquitectura. Biblioteca ETS Arquitectura.
