Perceived usability of chatbots on customer service in organizations: a review of the literature
DOI:
https://doi.org/10.26439/interfases2021.n014.5401Keywords:
chatbot, conversational agent, virtual assistant, customer service, usabilityAbstract
A chatbot is a software application based on artificial intelligence, which allows to simulate a conversation with a person. However, despite the many benefits, a considerable number of chatbots struggle to satisfy users. The objective of this article was to describe the perceived usability of chatbots in customer service in different organizations. Therefore, the current study performed a systematic review of the literature on Google Scholar and EBSCO data, between the period 2015 and 2020, to analyze the existing evidence regarding (a) the nature of chatbots, (b) its implementation, (c) perceived usability, and (d) the rise of this technology.
Downloads
References
Abata Quinchuqui, C., y Ramírez Soria, P. (2018). Desarrollo de un prototipo de asistente virtual para la gestión del conocimiento de una organización [Trabajo de titulación, Universidad Politécnica Salesiana]. Repositorio Institucional Universidad Politécnica Salesiana. https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/15875
Abbati Loureiro, M., y Moreno Varillas, J. L. (2019). Asistente virtual para servicios de la biblioteca de la UCM - Janet [Trabajo de fin de grado, Universidad Complutense de Madrid]. Repositorio Institucional de la UCM. https://eprints.ucm.es/id/eprint/56669/
Aguilar Urbina, A., y Balbín Rojas A. (2017). Trabajo de arquitectura empresarial para la implementación de un chatbot en la Superintendencia de Banca, Seguros y AFP [Tesis de titulación, Universidad Peruana De Ciencias Aplicadas]. Repositorio Académico UPC. http://hdl.handle.net/10757/622652
Aquino Palacios, R., Lepage Chumpitaz, C., y Rivera Huaraca P. (2019). Solución de ChatBot aplicado a los procesos agudos en el sector Salud [Trabajo de investigación de maestría, Universidad Tecnológica del Perú]. Repositorio Institucional de la Universidad Tecnológica del Perú. https://hdl.handle.net/20.500.12867/2318
Ascencio Vargas, J. J. (2019). Diseño de un chatbot para mejorar la calidad de servicio al cliente en la empresa Fans Store S.A.C, Lima - 2019 [Trabajo de investigación de bachiller, Universidad Científica del Sur]. Repositorio Académico Universidad Científica del Sur. https://hdl.handle.net/20.500.12805/884
Borges Fernandez, E. (2018). Desarrollo de un asistente virtual conversacional proactivo basado en Dialogflow [Trabajo de fin de grado, Universidad de La Laguna]. Repositorio Institucional de la Universidad de La Laguna. http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/8421
Burgos Romero, M. B., y Huaman Saavedra, D. (2019). Implementación de un chatbot, utilizando la metodología ICONIX para mejorar el proceso de ventas en la empresa EAC Steel E.I.R.L [Tesis de titulación, Universidad Autónoma del Perú]. Repositorio de la Universidad Autónoma del Perú. http://repositorio.autonoma.edu.pe/handle/AUTONOMA/852
Busqué Somacarrera, V. (2018). Asistente virtual para estudiantes de la FIB [Trabajo de fin de grado]. Universitat Politècnica de Catalunya. http://hdl.handle.et/2117/122656
Durán Pincheira, A. D. (2015). Diseño E Implantación De Un Asesor Virtual Con Interfaz Web Basado En Un Sistema De Gestión De Conocimientos Y Autoaprendizaje [Tesis de titulación, Universidad de las Fuerzas Armadas]. Repositorio Institucional de la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE. http://repositorio.espe.edu.ec/handle/21000/10297
Cevallos Tóala, M. A., y Dela Indio, J. T. (2017). Propuesta tecnológica de una página web con la implementación de bots para la gestión de relaciones con el cliente en la empresa Vipcell Electronics [Tesis de titulación, Universidad de Guayaquil]. Repositorio Universidad de Guayaquil. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/21898
Choque Díaz, M. L. (2018). Chatbot académico utilizando tecnologías cognitivas. [Tesis de titulación, Universidad Peruana De Ciencias Aplicadas]. Repositorio Académico UPC. https://doi.org/10.19083/tesis/624418
Condori Quispe, W. (2017). Desarrollo de un Asistente Virtual Utilizando Facebook Messenger para la Mejora del Servicio de Atención al Cliente en la Universidad Privada de Tacna en el 2017 [Tesis de titulación, Universidad Privada de Tacna]. Repositorio de la Universidad Privada de Tacna. http://repositorio.upt.edu.pe/handle/20.500.12969/163
Cubero Caba, L. E. (2015). Asistente Virtual (Chatbot) para la web de la Facultad de Informática [Trabajo de curso]. Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/id/eprint/32448/
Díaz Garcia, R. (2020). Asistente virtual conversacional aplicado al ámbito cultural. http://hdl.handle.net/10016/31688
Estrada Cutimbo, L. (2018). Implementar chatbot basado en inteligencia artificial para la gestión de requerimientos e incidentes en una empresa de seguros [Tesis de titulación, Universidad San Ignacio de Loyola]. Repositorio Institucional de la Universidad San Ignacio de Loyola. http://repositorio.usil.edu.pe/handle/USIL/8844
Expósito García, Y. (2019). Bullbot: Asistente Virtual para la Gestión de Servicios de la Biblioteca de la ULL [Trabajo de fin de grado, Universidad de La Laguna]. Repositorio Institucional de la Universidad de La Laguna. http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/14747
García-Reina, L. F. (2018). Asistente virtual de tipo ChatBot. Universidad Católica de Colombia. https://repository.ucatolica.edu.co/handle/10983/17726
Garibay Ornelas, F. A. (2020). Diseño e implementación de un asistente virtual (chatbot) para ofrecer atención a los clientes de una aerolínea mexicana por medio de sus canales conversacionales [Proyecto de maestría]. INFOTEC Centro de Investigación e Innovación en Tecnologías de la Información y Comunicación. https://infotec.repositorioinstitucional.mx/jspui/bitstream/1027/402/1/INFOTEC_MGITIC_FAGO_27082020.pdf
Gómez Loizaga, H. (2019). Agente conversacional para búsqueda y recomendación de ofertas laborales [Tesis de maestría, Universidad Internacional de la Rioja]. Repositorio Institucional de la Universidad Internacional de La Rioja. https://reunir.unir.net/handle/123456789/9564
Guijarro Marco, P. (2020). Asistente virtual para un sistema de información [Trabajo de fin de grado, Universidad de Alicante]. Repositorio Institucional de la Universidad de Alicante. http://hdl.handle.net/10045/101934
Gutiérrez Siliceo, J. M. (2019). Desarrollo de chatbots con entornos de código abierto [Tesis de titulación, Universidad De Cantabria]. Repositorio Abierto de la Universidad De Cantabria. http://hdl.handle.net/10902/16456
Hegna Berge, S. (2018). Rise of the Chatbots: Trust in Artificial Intelligence During Extreme Weather Events [Master’s Thesis, University Of Oslo]. University of Oslo Library. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-65934
Herrero Diz, P., y Varona Aramburu, D. (2018). Uso de chatbots para automatizar la información en los medios españoles. El profesional de la información, 27(4), 742-749. https://doi.org/10.3145/epi.2018.jul.03
Houston J. (2017). The Rise of Chatbots!: Identifying Winners in the Next Wave of Human Technology Interaction. Navidar. https://www.navidar.com/wp-content/uploads/2017/01/Chatbots_Article-5.24.17.pdf
Hurtado Moína, K. L., y Zúñiga Loaiza, J. I. (2019). Desarrollo de un asistente virtual web para la EPN y un asistente dirigido por voz en los kioscos digitales de la DGIP [Trabajo de titulación, Escuela Politécnica Nacional] Repositorio Digital Institucional de la Escuela Politécnica Nacional. http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/20051
Jimenez Flores, V. J. (2019). Entidad conversacional de inteligencia artificial y calidad del servicio percibido por estudiantes de la Universidad José Carlos Mariátegui Filial Tacna, 2018-II [Tesis de titulación, Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann]. Repositorio Institucional Digital de la Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann. http://repositorio.unjbg.edu.pe/handle/UNJBG/3848
Limón Pérez, M. A. (2016). Construcción de un prototipo de programa personalizado de tipo chatbot en ambiente java con un lenguaje natural [Tesis de titulación]. Instituto Politécnico Nacional. http://tesis.ipn.mx:8080/xmlui/handle/123456789/17959
Manjarrés Betancur, R. A., y Echeverri Torres, M. M. (2020). Asistente virtual académico utilizando tecnologías cognitivas de procesamiento de lenguaje natural. Revista Politécnica, 16(31), 85-96. https://doi.org/10.33571/rpolitec.v16n31a7
Martínez Carpio, J. A. (2019). Desarrollo de un asistente virtual (chatbot) para la automatización de la atención al cliente [Tesis de titulación, Universidad de Guayaquil]. Repositorio Universidad de Guayaquil. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/45108
McTear, M., Callejas, Z. y Griol, D. (2016). The Conversational Interface: Talking to Smart Devices. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-32967-3
McTear, M. F. (2017). The rise of the conversational interface: A new kid on the block? In J. Quesada, F. Martín, T. López (Eds.), Future and Emerging Trends in Language Technology. Machine Learning and Big Data (pp. 38-49). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-69365-1_3
Onufreiv, Y. Y. (2017). The Rise in Chatbots Trends. National Aviation University of Ukraine. http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/27919
Peralta Pinedo, A. G. (2018). Chatbot para la asistencia personalizada en el proceso de obtención de título en la modalidad de tesis para los bachilleres de la escuela profesional de ingeniería de computación y sistemas de la UPAO. [Tesis de Titulación, Universidad Privada Antenor Orrego]. Repositorio Digital de la Universidad Privada Antenor Orrego. https://hdl.handle.net/20.500.12759/4664
Pérez Vallejo, P. J. (2019). Implementación de un agente conversacional para negocio de repuestos automotrices integrado a plataformas de mensajería instantánea. [Tesis de titulación]. Pontificia Universidad Católica Del Ecuador.
Pérez Vila, M. A. (2019). Asistente Virtual para sitios web [Trabajo de fin de grado, Universidade Da Coruña]. Repositorio Institucional de la UDC. http://hdl.handle.net/2183/24908
Santos Buitrago, R. (2018). Desarrollo de un Asistente Virtual turístico para la ciudad de Madrid [Trabajo de fin de grado, Universidad Complutense de Madrid]. Repositorio Institucional de la UCM. https://eprints.ucm.es/id/eprint/48836/
Urrutia, G., y Bonfill, X. (2010). Declaración PRISMA: Una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y metaanálisis. Medicina Clínica, 135(11), 507-511. https://bmjopen.bmj.com/content/bmjopen/suppl/2013/06/10/bmjopen-2012-002330.DC1/bmjopen-2012-002330supp_PRISMA-2010.pdf
Vallejo Ruiz, I. (2015). Asistente virtual (chatbot) para la web de la Facultad de Informática [Trabajo de fin de grado, Universidad Complutense de Madrid]. Repositorio Institucional de la UCM. https://eprints.ucm.es/id/eprint/33443/
Zarabia Zúñiga, O. H. (2018). Implementación de un chatbot con botframework: caso de estudio, servicios a clientes del área de fianzas de seguros Equinoccial [Tesis de titulación, Escuela Politécnica Nacional]. Repositorio Digital Institucional de la Escuela Politécnica Nacional. http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/19628
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under an Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License. that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Last updated 03/05/21
