Characterization of the ISO 9001:2015 standard through continuous improvement for its implementation in artificial intelligence organizations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26439/ing.ind2023.n45.6627

Keywords:

characterization, ISO 9001, quality systems, continuous improvement

Abstract

ISO 9001:2015 is a standard for Quality Management Systems. Its implementation aims to improve the quality of the products or services provided by an organization to meet customer needs as well as legal and regulatory requirements. This standard uses the process approach, which includes the PDCA (Plan, Do, Check, Act) cycle and covers seven audit findings integrated into the system. To achieve the objective, a descriptive, cross-sectional, and non-experimental research was conducted. The results include a characterization of the ISO 9001:2015 standard, as well as a proposal that addresses the audit findings using different tools and methods, in order to comply with the requirements of the standard. At the end of the literature review, it was concluded that some articles only address a small part of the standard, which led to expand this research to generate a proposal that will be useful and serve as a methodological guide for organizations seeking certification in said standard and achieve continuous improvement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Carlos Vázquez Cid de León, Universidad Tecnológica de la Mixteca, Instituto de Ingeniería Industrial, Oaxaca, México

    Doctor en Ciencias de la Administración por la Universidad Autónoma Benito Juárez de Oaxaca, magíster en Ingeniería Administrativa e ingeniero industrial por el Tecnológico Nacional de México. Se desempeña como profesor-investigador en la Universidad Tecnológica de la Mixteca. Adscrito al Instituto de Ingeniería Industrial y Mecánica Automotriz. Su línea de investigación es la mejora continua de sistemas de producción y administración. Cuenta con perfil PROMEP y es miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SNI).

  • Asenet Nizandaya Alcántara Sánchez, Universidad Tecnológica de la Mixteca, Instituto de Ingeniería Industrial, Oaxaca, México

    Actualmente, es estudiante de la maestría en Administración de Negocios en la Universidad Tecnológica de la Mixteca y es ingeniera industrial por la misma universidad. Su línea de investigación es la mejora continua de sistemas de producción y administración.

  • Salvador Montesinos González, Universidad Tecnológica de la Mixteca, Instituto de Ingeniería Industrial, Oaxaca, México

    Doctor en Ciencias de la Administración por la Universidad Autónoma Benito Juárez de Oaxaca, magíster e ingeniero industrial por el Instituto Politécnico Nacional. Se desempeña como profesor-investigador en la Universidad Tecnológica de la Mixteca. Adscrito al Instituto de Ingeniería Industrial y Mecánica Automotriz. Su línea de investigación es la mejora continua de sistemas de producción y administración. Cuenta con perfil PROMEP y es miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SNI).

References

Alfonso Robaina, D., Villazón Gómez, A., Milanes Amador, P. E., Rodríguez González, A., & Espín Alonso, R. (2011). Procedimiento general de rediseño organizacional para mejorar el enfoque a procesos. Ingeniería Industrial, 32(3), 238-248. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360433577010

Álvarez, J. (2012). Grado de utilización de las herramientas de calidad en el sector de alojamiento turístico español. PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 10(5), 495-510. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=88124507005

Andrés, J. (2021). Implementación de herramientas y métodos para la mejora continua en los procesos del área de clientes y proyectos mediante el convenio entre ZTE Colombia SAS y la UDFJC [Tesis de licenciatura, Universidad Distrital Francisco Jose de Caldas]. Repositorio Institucional RIUD. https://doi.org/http://hdl.handle.net/11349/28251

Brito, C., Pitre, R., & Cardona, D. (2020). Clima organizacional y su influencia en el desempeño del personal en una empresa de servicio. Información Tecnológica, 31(1), 141-148. https://doi.org/10.4067/s0718-07642020000100141

Bueno Quimis, J. A. (2018). Identificación de peligros y evaluación de riesgos mediante la matriz Iper en la empresa de confecciones Alpha y Omega [Tesis de licenciatura, Universidad de Guayaquil]. Repositorio Institucional UG. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/36636

Cabanillas, C., Resinas, M., & Ruiz-Cortés, A. (2012). Automated resource assignment in BPMN models using RACI matrices. En R. Meersman, H. Panetto, T. Dillon, S. Rinderle-Ma, P. Dadam, X. Zhou, S. Pearson, A. Ferscha, S. Bergamaschi & I. Cruz (Eds.), On the move to meaningful internet systems: OTM 2012 (pp. 56-73). https://doi.org/10.1007/978-3-642-33606-5_5

Castillo, L. (2019). El modelo Deming (PHVA) como estrategia competitiva para realzar el potencial administrativo [Tesis de licenciatura, Universidad Militar Nueva Granada]. Repositorio Institucional UMNG. http://hdl.handle.net/10654/34875

Cruz, F. L., López, A. del P., & Ruiz, C. (2017). Sistema de gestión ISO 9001-2015: técnicas y herramientas de ingeniería de calidad para su implementación. Ingeniería, Investigación y Desarrollo, 17(1), 59-69. https://doi.org/10.19053/1900771x.v17.n1.2017.5306

De Sousa, G. C., & Castañeda, J. A. (2022). PESTEL analysis and the macro-environmental factors that influence the development of the electric and hybrid vehicles industry in Brazil. Case Studies on Transport Policy, 10(1), 686-699. https://doi.org/10.1016/j.cstp.2022.01.030

Fernandes, J. P. (2019). Developing viable, adjustable strategies for planning and management. A methodological approach. Land Use Policy, 82, 563-572. https://doi.org/10.1016/j.landusepol.2018.12.044

Galvez, C. A., & Solorzano, K. J. (2022). Diseño de un plan de mantenimiento preventivo, ABC, codificación, sistema kanban, AMFE y pronósticos para reducir costos en la empresa metalmecánica ingenieros en acción S. R. L. [Tesis de licenciatura, Universidad Privada del Norte]. Repositorio UPN. https://hdl.handle.net/11537/31651

Gueorguiev, T. (2018). Improving the internal auditing procedure by using SIPOC diagrams. Journal of Innovations and Sustainability, 4(2), 35-43. https://doi.org/10.51599/is.2018.04.02.35

Gunduz, M. A., Demir, S., & Paksoy, T. (2021). Matching functions of supply chain management with smart and sustainable tools: a novel hybrid BWM-QFD based method. Computers & Industrial Engineering, 162. https://doi.org/10.1016/j.cie.2021.107676

Hernández Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2020). Metodología de la investigación (6.a ed.) McGraw Hill Education. https://www.esup.edu.pe/wp-content/uploads/2020/12/2.%20Hernandez,%20Fernandez%20y%20Baptista-Metodolog%C3%ADa%20Investigacion%20Cientifica%206ta%20ed.pdf

Hernández, G. (2016a, 4 de septiembre). La ISO 9001:2015 punto por punto: capítulo 5. Calidad y ADR. https://aprendiendocalidadyadr.com/ la-iso-90012015-capitulo-5-liderazgo/

Hernández, G. (2016b, 11 de septiembre). La ISO 9001:2015 punto por punto: capítulo 6. Calidad y ADR. https://aprendiendocalidadyadr.com/la-iso-90012015-capitulo-6/

International Organization for Standardization. (2015). ISO 9001:2015. Quality management systems. Requirements. https://www.iso.org/standard/62085.html

International Organization for Standardization. (2022). ISO 9001:2015(es). Sistemas de gestión de calidad. Requisitos. https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:9001:ed-5:v1:es

Jiménez, D. (2020). Conoce a fondo la norma ISO 9001:2015. Guía de interpretación y aplicación. Pymes y Calidad 2.0. https://www.pymesycalidad20.com/conoce-a-fondo-iso-9001-2015-guia-de-interpretacion

Montesinos González, S., Vázquez Cid de León, C., Maya Espinoza, I., & Gracida Gracida, E. B. (2020). Mejora continua en una empresa en México: estudio desde el ciclo Deming. Revista Venezolana de Gerencia, 25(92), 1863-1883. http://dx.doi.org/10.37960/rvg.v25i92.34301

Papić, L., Gadolina, I. V., Panteli, M., & Papić, N. (2019). Solving the problem of mining machine accidents using the Toyota A3 Report. Reliability, 19(4), 32-44. https://doi.org/10.21683/1729-2646-2019-19-4-32-44

Por, G., & Sotorrío. (2022). Las normas como herramienta de calidad. Lactulose. https:// www.researchgate.net/publication/268418282_LAS_NORMAS_COMO_ HERRAMIENTA_DE_CALIDAD

Quintero-Beltrán, L., & Osorio-Morales, L. (2018). Balanced Scorecard como herramienta para empresas en estado de crisis. Revista CEA, 4(8), 75-94. https://doi.org/10.22430/24223182.1049

Quiroga, J. C., & Mojica, W. G. (2022). Herramienta para la medición del desempeño de los requisitos del SGC, considerando criterios normativos ISO. Signos. Investigación en Sistemas de Gestión, 14(1). https://doi.org/10.15332/24631140.7481

Suárez, M. S., Álvarez, M. T., & Vásquez, M. del C. (2020). La gestión de cambio organizacional: variables asociadas para una implementación exitosa. Ciencia, Economía y Negocios, 4(1), 69-83. https://doi.org/10.22206/ceyn.2020.v4i1.pp69-83

Talamantes-Valenciana, A., & Rodríguez Picón, L. (2020). Implementación de diagramas de tortuga para el cumplimiento de la norma ISO 9001:2015 / TL 9000:2016. Mundo FESC, 10(19), 40-54. https://www.fesc.edu.co/Revistas/OJS/index.php/mundofesc/article/view/507

Thompson, I., Pech, R., Oh, K. B., & Marjoribanks, T. (2016). An assessment of delivery changes for UK terminal air navigation services. Journal of Air Transport Management, 57, 155-167. https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2016.07.016

Toro, R. (2020, 30 de junio). Metodología de las 8D para la resolución de problemas ¿La conoces? Grupo ESGinnova. https://www.nueva-iso-9001-2015.com/2020/06/metodologia-de-las-8d-para-la-resolucion-de-problemas-la-conoces/

Published

2023-12-07

Issue

Section

Quality and environment

How to Cite

Characterization of the ISO 9001:2015 standard through continuous improvement for its implementation in artificial intelligence organizations. (2023). Ingeniería Industrial, 45, 109-129. https://doi.org/10.26439/ing.ind2023.n45.6627

Most read articles by the same author(s)