Manufacturing operation transfer from USA to Mexico Case study

Authors

  • José G. Vargas-Hernández University Center for Economic and Managerial Sciences, University of Guadalajara (México)
  • Juan Bernardino Arellano-Rodríguez University Center for Economic and Managerial Sciences, University of Guadalajara (México)

DOI:

https://doi.org/10.26439/ing.ind2017.n035.1799

Abstract

Companies are continuously looking for resources and skills which lead them to a higher performance. Companies should manage not only the resource access, but a collaborative strategy as well, which maximizes the benefits of a healthy and constructive interaction expected between customer and provider. This paper analyzes the case of a company accustomed to operate with a traditional business model, and the paradigm shift that was necessary as a result of its exposure to the new customer’s requirements and demands for total openness, cooperation and transparency.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • José G. Vargas-Hernández, University Center for Economic and Managerial Sciences, University of Guadalajara (México)

    Doctor en Economía por la Columbia University, doctor en Administración Pública por la Keele University y cuenta con estudios de doctorado en Comportamiento Organizacional por Lancaster University. Magíster en Administración de Negocios por la Pacific States University, con un certificado en Mercadotecnia por British Institute of Marketing y licenciado en Relaciones Comerciales. Se desempeña como profesor investigador del Departamento de Administración del Centro Universitario de Ciencias Económico-Administrativas de la Universidad de Guadalajara, es miembro del Sistema Nacional de Investigadores de México, académico visitante de la Universidad de California Berkeley y profesor visitante de la Universidad Carleton en Ottawa, Canadá. Ha recibido varios reconocimientos internacionales por sus publicaciones y presentaciones.

  • Juan Bernardino Arellano-Rodríguez, University Center for Economic and Managerial Sciences, University of Guadalajara (México)

    Máster en Administración por la Universidad de Guadalajara y estudiante del Doctorado en Administración de la universidad en mención. Cuenta con treinta años de experiencia laboral en la industria electrónica interactuando con proveedores y clientes globales. Lleva siete años como profesor en el Departamento de Mercadotecnia y Negocios Internacionales del Centro Universitario de Ciencias Económico-Administrativas de la Universidad de Guadalajara.

Downloads

Published

2017-12-21

Issue

Section

Industrial business projects

How to Cite

Vargas-Hernández, J. G., & Arellano-Rodríguez, J. B. (2017). Manufacturing operation transfer from USA to Mexico Case study. Ingeniería Industrial, 35(035), 163-179. https://doi.org/10.26439/ing.ind2017.n035.1799