Early detection of the academic performance of university students from first year through discriminant analysis

Authors

  • Lutzgardo Saavedra-Sánchez-Dávila Universidad de Lima (Perú)
  • Julio César Ramos-Ramírez Universidad de Lima (Perú)
  • Máximo Mitacc-Meza Universidad de Lima (Perú)
  • Víctor Ricardo Del-Águila-Ríos Universidad de Lima (Perú)

DOI:

https://doi.org/10.26439/ing.ind2017.n035.1791

Abstract

This work aims to identify students who would only pass at most two out of five enrolled courses from semester 2016-2 of the General Studies Program of Universidad de Lima. The study is based on predictive models constructed with data collected on semester 2016-1 through discriminant analysis. The student’s population was divided in three domains of study. Then, independent predictive models for academic performance were constructed using Fisher’s classification functions which were evaluated by performance indicators and the Receiver Operating Characteristic curve (ROC).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Lutzgardo Saavedra-Sánchez-Dávila, Universidad de Lima (Perú)

    Licenciado en Biología por la Universidad Ricardo Palma y máster en Ingeniería de Sistemas por la Universidad de Lima. Se desempeña como docente de las carreras de Ingeniería Industrial e Ingeniería de Sistemas de la Universidad de Lima.

  • Julio César Ramos-Ramírez, Universidad de Lima (Perú)

    Licenciado en Estadística por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Tiene estudios de maestría en Política Social con mención en Gestión de Proyectos Sociales por la misma universidad. Forma parte de la plana docente de la Facultad de Ingeniería y Arquitectura, y del Programa de Estudios Generales de la Universidad de Lima. Es autor del libro Matemática 3 y 4 - bachillerato peruano (2000).

  • Máximo Mitacc-Meza, Universidad de Lima (Perú)

    Licenciado en Matemática Pura y Estadística por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, y magíster en Estadística por la Universidad de São Paulo. Forma parte de la plana docente de la Facultad de Ingeniería y Arquitectura y del Programa de Estudios Generales de la Universidad de Lima. Es autor de varios libros, entre los que destacan Tópicos de cálculo (volúmenes 1 y 2, 1995 y 1996), Cálculo III (1997), Inferencia estadística (2000), Matemática Básica (2015) y Cálculo I (2014).

  • Víctor Ricardo Del-Águila-Ríos, Universidad de Lima (Perú)

    Ingeniero electromecánico por la Universidad Estatal Politécnica de San Petersburgo (Rusia), máster en Administración de la Educación por la Universidad de Lima y egresado del doctorado en Educación de la Universidad Inca Garcilaso de la Vega. Se desempeña como docente del Programa de Estudios Generales de la Universidad de Lima y es coautor del libro Matemática Básica (2015).

Downloads

Published

2017-12-21

Issue

Section

Quality and environment

How to Cite

Early detection of the academic performance of university students from first year through discriminant analysis. (2017). Ingeniería Industrial, 35(035), 77-98. https://doi.org/10.26439/ing.ind2017.n035.1791