Neighborhood as a trace of the past in peruvian modern narrative: Barrio de broncas, by José Antonio Bravo, and Final del Porvenir, by Augusto Higa

Authors

  • Alejandro Susti Universidad de Lima

DOI:

https://doi.org/10.26439/en.lineas.generales2021.n6.5592

Keywords:

Lima and modernity, urban narrative, urban imaginaries, time/space in the city, migration and subjectivities

Abstract

This essay examines the novels Barrio de broncas (1971), by José Antonio Bravo (1937-2016), and Final del Porvenir (1992), by Augusto Higa (1946), as images of the notion of neighborhood, a space in which codes of
behavior and ethos are in risk facing the instability of modern life and the expansive image of the city. These texts brought upon the tensions and contradictions of a society that faces new social demands that undermine the model of progress. Surrounded by the overwhelming presence of andean inmigrants, an image of Lima is doomed to extinction in these narratives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Alejandro Susti, Universidad de Lima

    Poeta, narrador, investigador y editor. Doctor en Literaturas Hispánicas por la Universidad Johns Hopkins, en Estados Unidos. Actualmente ejerce la docencia en la Universidad de Lima y en la Pontificia Universidad Católica del Perú. Ha publicado, entre otros, los poemarios El río imaginado (2012, Copé de Plata), Bajo la mancha azul del cielo (2018, Copé de Bronce) y Un reloj derramado en el desierto (Premio Internacional de Poesía “Rubén Darío” 2020); los libros de narraciones Staccatos (2014), Aspavientos (2016) y La otra orilla (2019, Premio José Watanabe). Como investigador, es autor de Todo esto es mi país. La obra de Sebastián Salazar Bondy (2018) y La ciudad sin límites: Lima en la narrativa peruana del siglo xx (2021). Es editor de la obra de Sebastián Salazar Bondy, La luz tras la memoria. Artículos periodísticos sobre literatura y cultura [1945-1965] (2014), Lima la horrible (2014 y 2021), La ciudad como utopía. Artículos periodísticos sobre Lima [1953-1965] (2016) y La odisea del libro en el Perú (2021).

References

Bravo, J. A. (1996). Barrio de broncas (Análisis e interpretación de la novela de M. Velando, y estudio del vocabulario de E. Foley). Bruño.

Carrillo, E. A. (2007). Cartas de una turista. En M. A. Rodríguez Rea (Ed.), Obras reunidas (pp. 21-100). Pontificia Universidad Católica del Perú.

Fernández-Maldonado, A. M. (2013). La marcha de las barriadas en la segunda mitad del siglo xx. En C. Aguirre y A. Panfichi (Eds.), Lima, siglo xx. Cultura, socialización y cambio (pp. 57-81). Pontificia Universidad Católica del Perú, Fondo Editorial.

Higa, A. (2007). Final del Porvenir. Editorial San Marcos.

Patch, R. W. (1973). La Parada. Estudio de un mundo alucinante. Mosca Azul.

Pérez Porto, J., y Gardey, A. (2013). Definición de barrio. Definición. de. https://definicion.de/barrio/

Prieto Sánchez, R. (2009). Guía secreta. Barrios rojos y casas de prostitución en la historia de Lima. Centro Cultural de España; Universidad Ricardo Palma.

Ramón Joffré, G. (2014). El Inca indica Huatica. En El neoperuano. Arqueología, estilo nacional y paisaje urbano en Lima, 1910-1940 (pp. 73-88). Municipalidad Metropolitana de Lima; Sequilao Editores.

Reynoso, O. (2011). Los inocentes. Estruendomudo.

Downloads

Published

2021-12-15

Issue

Section

Literatura

How to Cite

Neighborhood as a trace of the past in peruvian modern narrative: Barrio de broncas, by José Antonio Bravo, and Final del Porvenir, by Augusto Higa. (2021). En Líneas Generales, 6(006), 66-84. https://doi.org/10.26439/en.lineas.generales2021.n6.5592