The pristine nostalgia and the vulnerability of domestic workers in Roma, by Alfonso Cuarón

Authors

  • Martín Camps University of the Pacific

DOI:

https://doi.org/10.26439/en.lineas.generales2021.n6.5591

Keywords:

memory, social classes, esthetics and politics, domination, indigenous communities

Abstract

Alfonso Cuarón described Roma (2018) as “his first film”. Filmed in black and white, it tells the story of Cleo, a domestic worker in a house in the “Roma” neighborhood where she works for a middle-class family that is going through the divorce of their parents. Cleo becomes pregnant with a man who despises her. The family also witnesses the government’s repression in the so-called “Halconazo” of 1971. I am interested in the film not only for the aesthetic beauty in the careful reconstruction of a memory, but also for exhibiting the class hierarchy and the structures of domination towards indigenous female employees fleeing poverty and rural backwardness as a result of a disinterested Mexican government in their own minority communities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Martín Camps, University of the Pacific

    Magíster en Bellas Artes por la Universidad de Texas y doctor en Estudios Hispánicos de la Universidad de California. Actualmente es profesor de la University of the Pacific en Stockton, California, donde también es director de Estudios Latinoamericanos. Entre sus libros más recientes se encuentran La sonrisa afilada: Enrique Serna ante la crítica (2018), Dialogues on the Delta: Approaches to the City of Stockton (2018) y Transpacific Literary and Cultural Connections Latin American Influence in Asia (en coautoría con Jie Lu, 2020). Ha publicado más de treinta ensayos académicos en revistas especializadas como Hispanic Journal, Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, Revista de Literatura Mexicana Contemporánea, así como capítulos en varios libros sobre autores como Roberto Bolaño, Oswaldo Reynoso, Gabriel García Márquez y José Revueltas. Asimismo, ha escrito seis libros de poesía, entre ellos: Extinción de los atardeceres (2009) y Los días baldíos (2015), y la novela Horas de oficina (2014). Ha traducido los libros Rainbows at Seven Eleven (2016), de Luis Arturo Ramos, y Parque Industrial: novela proletaria (2016), de Patrícia Galvão.

     

References

Bloom, T. (2018). Noncitizenism: Recognising Noncitizen Capabilities in a World of Citizens. Routledge.

Clariond, A., y Nuncio, G. (Directores). (2020). Road to Roma. [Película]. Netflix Studios.

Cuarón, A. (2016). Roma [Guion]. https://deadline.com/wp-content/uploads/2018/12/Roma-Screenplay-SPANISH.pdf

Cuarón, A. (Director). (2018a). Roma [Película]. Esperanto Filmoj; Participant Media.

Cuarón, A.. (2018b). Roma. Assouline.

Chorba, C. (2007). Mexico, from Mestizo to Multicultural: National Identity and Recent Representations of the Conquest. Vanderbilt University Press.

James, N. (2019). Where the Heart. Sight & Sound, 29(1-2), 56-62.

Nahmad Rodríguez, A. D. (2007). Las representaciones indígenas y la pugna por las imágenes. México y Bolivia a través del cine y el video. Latinoamérica, 45, 105-130.

Oliva, J. (2018). Alfonso Cuarón: el adiós a las inseguridades. Cine Premiere. https://reader.magzter.com/preview/o7fvaia1hsmqh4kc1mtynj3126490/312649#page/8

Rollins, J. (1985). Between Women: Domestics and Their Employers. Temple UP.

Rossell, D. (2002). Ricas y famosas: México 1994-2001. Océano.

Teodoro, J. (2018). The Turning of the Earth. Film Comment, September-October, 32-35.

Tovar, E. (29 de diciembre del 2018). Nostalgia y misticismo vikingo en Roma de Cuarón. Cine Oculto. https://cineoculto.com/2018/12/nostalgia-y-misticismo-vikingoen-roma-de-cuaron/

Valdés, M. (13 de diciembre del 2018). After Gravity, Alfonso Cuarón Had His Pick of Directing Blockbusters. Instead, He Went Home to Make Roma. The New York Times Magazine. https://www.nytimes.com/2018/12/13/magazine/alfonsocuaron-roma-mexico-netflix.html

Weintraub, A. (24 de febrero del 2019). The Blanch and White Art Film in the Age of its Digital Distribution. Post45. https://post45.org/2019/02/the-black-and-white-art-filmin-the-age-of-its-digital-distribution/

Downloads

Published

2021-12-15

Issue

Section

Cultura

How to Cite

Camps, M. (2021). The pristine nostalgia and the vulnerability of domestic workers in Roma, by Alfonso Cuarón. En Líneas Generales, 6(006), 50-65. https://doi.org/10.26439/en.lineas.generales2021.n6.5591