Choir of Seeds and Sirens. Indiscipline and Accessible Territories in Guaraní, Quechua, Rarámuri and other Languages

Authors

  • Roberto Forns-Broggi Metropolitan State University of Denver (Estados Unidos)

DOI:

https://doi.org/10.26439/contratexto2016.n026.802

Abstract

Reflections and thoughts were made about a cinema looking for an activist spectator. She is able to leave her own world behind and cross linguistic and cultural borders. This is a cinema which does not negotiate with neoliberal and mono-linguistic States where heard voices, stories, and tensions in diminished or ignored Amerindian tongues reclaim a dignified existence. This map may be incomplete, but it aims to considerthe contribution of visual anthropology and filmmaking in Latin America by showing some examples of it. It is also a reassessment of Peruvian cinema in which Quechua language is spoken.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Roberto Forns-Broggi, Metropolitan State University of Denver (Estados Unidos)

    Ha participado en numerosas conferencias internacionales y con ensayos sobre ecocrítica, narrativa, cine y poesía; ha publicado artículos sobre poesía en revistas como Anales de la literatura hispanoamericana, Evohé y Fórnix. Actualmente es profesor en la Universidad Estatal Metropolitana de Denver. Publicó en 2012 Nudos como estrellas: ABC de la imaginación ecológica en nuestras Américas (Lima, Editorial Nido de Cuervos) y ensayos sobre ecocine y el buen vivir en Transnational Ecocinemas (London, Intellect, 2013), en el número 79 de la Revista de
    Crítica Literaria Latinoamericana (2014), en Cine andino: estudios y testimonios (Lima, Pakarina, 2015), en Visiones ecocríticas del mar en la literatura, editado por el Instituto
    Franklin de Estudios Norteamericanos (Madrid, 2016). Acaba de salir la versión de Nudos como estrellas en inglés (Londres-Nueva York, Cambridge Scholars Publishing, 2016) y una reflexión a partir de un cuento de Ulises Gutiérrez y los cortos Danzak y Ukuku que desmantela la mentalidad monolingüe en el libro Transatlantic Landscapes: Environmental Awareness, Literature, and the Arts (Instituto Franklin de la Universidad de Alcalá, 2016).

Downloads

Published

2016-04-17

Issue

Section

Dossier