Movies as an educational methodology. A systematic literature analysis for movie-based learning (MBL)
DOI:
https://doi.org/10.26439/contratexto2021.n035.4964Keywords:
movies, educational resource, educational methodology, movies based learning, educationAbstract
Using movies in the classroom is not a new proposal, but it is mostly used as an educational resource and not as a methodology capable of conducting learning so that it could be considered as an educational methodology by itself: movie-based learning (MBL). Starting this transformation requires studying the state of the art to look for previous experiences in which movies have been used in the classroom. Through a systematic literature review (articles and books published both in Spanish and English in the last twenty years) on the use of movies in the classroom, an approach to documented teaching practices was made to determine their distinctive features. Neither documented evidence on the use of movies in the classroom as a methodology nor a correlation with the improvement of students’ academic performance were found.
Downloads
References
Aguaded, J. I. (2013). El Programa “Media” de la Comisión Europea, apoyo internacional a la educación en medios. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, (40), 7-8.
Aguaded, J. I., Hernando Gómez, Á., y Pérez, M. A. (2012). Pantallas en la sociedad audiovisual: edu-comunicación y nuevas competencias. Comunicação e Sociedade, 21, 217-230.
Ahumada Barajas, R. (2012). El nuevo escenario mediático y la reformulación de los estudios de recepción. Quórum Académico, 9(1), 11-29.
Aparici, R. (2011). Educomunicación: más allá del 2.0. Gedisa.
Barlovento Comunicación. (16 de abril del 2020). Análisis. Otros usos y consumos del televisor. Abril 2020. https://www.barloventocomunicacion.es/informes-barlovento/analisis-otros-usos-y-consumos-del-televisor-abril-2020
Benasayag, A. (2017). La hipótesis de la cinefilia docente. El cine de ficción en la escuela media argentina. Revista Digital do LAV, 10(2), 56-78. doi: 10.5902/1983734827504
Bergala, A. (2007). La hipótesis del cine. Pequeño tratado sobre la transmisión del cine en la escuela y fuera de ella. Laertes.
Blanco, J. L. (1975). El cine en las aulas. Padres y Maestros / Journal of Parents and Teachers, (48), 22-26.
Calvert, B., Casey, B., Casey, N., French, L., y Lewis, J. (2007). Television studies: the key concepts. Routledge.
Cambra, I., Mastandrea, P., Paragis, M. P., Tomas, A., González, F., y Michel, J. J. (2017). Cine aplicado a la psicología: el abordaje ético-clínico de las tecnologías de reproducción humana asistida. Premio Facultad de Psicología, 11-39.
Centre for Reviews and Dissemination (Ed.). (2009). Systematic reviews. CRD’s guidance for undertaking reviews in health care. CRD, University of York.
CNICE (MEC). (2007). Proyecto Mekos: integración curricular de los medios de comunicación social en educación primaria. http://ares.cnice.mec.es/mcs/
CNICE (MEC). (2008). MEDIA Cine. http://recursos.cnice.mec.es/media/cine/
Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (CNMC). (2019). Panel de hogares del tercer trimestre de 2019. http://data.cnmc.es/datagraph/
Comisión Europea. (2009). Commission Recommendation of 20 August 2009 on media literacy in the digital environment for a more competitive audiovisual and content industry and an inclusive knowledge society. http://data.europa.eu/eli/reco/2009/625/oj
Comisión Europea. (23 de abril del 2018). Programa MEDIA (2007-2013). https://ec.europa.eu/programmes/creative-europe/previous-programmes/media_es
Comisión Europea. (1 de junio del 2019). Europa Creativa. https://ec.europa.eu/programmes/creative-europe/index_es
Dark, M. L. (2005). Using science fiction movies in introductory Physics. The Physics Teacher, 43, 463-465.
De Pablo, S. (2001). Cine e historia: ¿la gran ilusión o la amenaza fantasma? Historia Contemporánea, 22, 9-28.
Deleuze, G. (1994). La imagen-movimiento. Estudios sobre cine 1. Paidós.
Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture (European Commission). (2011). Testing and refining, criteria to assess media literacy levels in Europe: final report. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/4cbb53b5-689c-4996-b36b-e920df63cd40/language-en
Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture (European Commission). (2013). Screening literacy: executive summary. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/cbc5f0fb-3a04-4b44-898b-8b61b0b1c520/language-en
Fernández Sebastián, J. (1998). Cine e historia en el aula. Akal.
Ferrés, J. (2014). Las pantallas y el cerebro emocional. Gedisa.
Gallardo-Camacho, J. (13 de mayo del 2020). Las nuevas audiencias en tiempos de coronavirus. The Conversation. https://theconversation.com/las-nuevas-audiencias-en-tiempos-de-coronavirus-137347
Gálvez, M. d. C., Gértrudix, M., y García, F. (2017). Educomunicación: un marco teórico para la alfabetización mediática en la enseñanza. En E. Said Hung y F. J. Durán Ruiz (Eds.), Educación, participación y escenarios digitales: debates sobre la mediación digital en el siglo xxi (pp. 71-77). Comares.
García, F. (2005). Star Trek: un viaje a las leyes de la dinámica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 2(1), 79-90.
García, L., y Hernández, P. (2013). El uso del cine en la enseñanza de la psiquiatría: una propuesta metodológica. Ética y Cine Journal, 3(3), 55-61.
García, S. (2013). La materia Cine y publicidad en los estudios sobre Publicidad y Relaciones Públicas. Propuesta de planificación y metodología docente. Historia y Comunicación Social, 18(Esp.), 119-131.
Gértrudix, M., Álvarez, S., Galisteo, A., Gálvez, M. d. C., y Gértrudix, F. (2007). Acciones de diseño y desarrollo de objetos educativos digitales: programas institucionales. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 4(1), 14-25.
Gértrudix, M., Rajas-Fernández, M., y Gértrudix, F. (2018). Cuestionario para el Análisis Sistemático de Literatura (Modelo SLR Ciberimaginario) (Versión 1). Zenodo. doi:10.5281/zenodo.3663317
Gispert, E. (1995). El cine como objeto y materia de estudio: la experiencia de Drag Màgic. Comunicar, 5, 69-72.
González Requena, J. (2006). Clásico, manierista, postclásico. Los modos del relato en el cine de Hollywood. Castilla Ediciones.
Guerra, C. (2004). Laboratorios y batas blancas en el cine. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 1(1), 52-63.
Higgins, J., y Green, S. (Eds.). (2006). Cochrane handbook for systematic reviews of interventions 4.2.6. https://training.cochrane.org/handbook/archive/v4.2.6
Kitchenham, B. (2004). Procedures for performing systematic reviews. Keele University: Technical Report TR/SE-0401 and NICTA Technical Report 0400011T.1. https://goo.gl/wQcMaS
Kolb, D. (1984). Experiential learning: experience as the source of learning and development. Prentice Hall.
Leandro, A. (2001). Da imagem pedagógica à pedagogia da imagem. Comunicação & Educação, (21), 29-36.
Martín-Lobo, P., y Rodríguez Fernández, A. (2015). La intervención desde la base neuropsicológica y metodologías que favorecen el rendimiento escolar. En P. Martín-Lobo (Coord.), Procesos y programas de neuropsicología educativa (pp. 14-33). Secretaría General Técnica, Centro de Publicaciones; Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Martín-Martín, A., Thelwall, M., Orduna-Malea, E., y Delgado, E. (2021). Google Scholar, Microsoft Academic, Scopus, Dimensions, Web of Science, and OpenCitations’ COCI: a multidisciplinary comparison of coverage via citations. Scientometrics, 126(1), 871-906. https://arxiv.org/abs/2004.14329
Mastandrea, P., y Guerra, N. (2019). El Minuto Lumiere como modo de crear en el aula universitaria. Comunicación presentada en el XI Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. XXVI Jornadas de Investigación. XV Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. I Encuentro de Investigación de Terapia Ocupacional. I Encuentro de Musicoterapia. Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires.
Mateus, J. C. (2017). Las teleseries también educan. Una defensa de las ficciones televisivas como dispositivos de aprendizaje. En G. Cappello (Ed.), Ficciones cercanas. Televisión, narración y espíritu de los tiempos (pp. 179-195). Universidad de Lima, Fondo Editorial.
Ministerio de Cultura y Deporte (MCUD). (2015). Encuesta de hábitos y prácticas culturales en España. https://www.culturaydeporte.gob.es/servicios-al-ciudadano/estadisticas/cultura/mc/ehc/2014-2015/presentacion.html
Ministerio de Cultura y Deporte (MCUD). (2019). Encuesta de hábitos y prácticas culturales en España. https://www.culturaydeporte.gob.es/servicios-al-ciudadano/estadisticas/cultura/mc/ehc/2018-2019/presentacion.html
Ministerio de Educación y Cultura de España (MEC). (1988). Proyectos Atenea y Mercurio. Programa de Nuevas Tecnologías de la Información y de la Comunicación (P. N.T. I. C). Secretaría de Estado de Educación. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/d/21621/19/0
O’Connor, J., y McDermott, I. (1997). Lenguaje corporal. Plaza & Janés.
Parlamento Europeo y Consejo de la Unión Europea. (14 de noviembre del 2018). Directiva(UE) 2018/1808 del Parlamento Europeo y del Consejo de 14 de noviembre de 2018 por la que se modifica la Directiva 2010/13/UE sobre la coordinación de determinadas disposiciones legales, reglamentarias y administrativas de los Estados miembros relativas a la prestación de servicios de comunicación audiovisual (Directiva de servicios de comunicación audiovisual), habida cuenta de la evolución de las realidades del mercado. https://www.boe.es/doue/2018/303/L00069-00092.pdf
Pla Valls, E. (2010). Historia en el cine, cine en la historia. https://www.cinehistoria.com/historia_en_el_cine.pdf
Rodríguez, F. (2005). El cine cambia la historia. Rialp.
Ruiz-Rubio, F. (1994). Cine y enseñanza. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, (3), 74-80. doi: 10.3916/C03-1994-10
Santos, M. (8 de mayo del 2020). SVOD and AVOD streaming service performance during social distancing [mensaje en un blog]. https://blog.reelgood.com/svod-and-avod-streaming-service-performance-during-social-distancing
UNAM, IISUE. (2017). Vocabulario controlado. Perspectivas Docentes, 28(63). http://revistas.ujat.mx/index.php/perspectivas/article/view/2647
Velázquez, S., Díaz, J. J., y Velásquez, R. (2007). La ergonomía cognitiva; accesando a la percepción visual-auditivo-corporal. Ergonomía Ocupacional: Investigaciones y Aplicaciones, 1, 218-238.
Downloads
Published
Issue
Section
License
All of the works published are licensed under a CC BY 4.0 Creative Commons Attribution license. (updated on March 1st 2021)
The content of the journal may be shared in any material or format. The content may be adapted, contributed upon and transformed. Both possibilities are only permitted in so far as they complete the following conditions:
- Attribution: Credit must be given where it is due, a link to the license must be provided and changes, if made, must be indicated. This should be done in the manner deemed appropriate, without suggesting that the licensor promotes you or your use of the material.
Ownership rights
The patrimonial rights for Contratexto are published under a Creative Commons BY 4.0 license, allowing authors to keep the patrimonial rights to their work without restrictions.
If a work published in Contratexto were to be copied, distributed, spread, or any other activities contemplated in the aforementioned license, the author(s) and the journal must be mentioned visibly and expressly.
Self-archive
This journal allows and encourages authors to post items submitted to the journal on personal websites or institutional repositories both prior to and after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this journal.