Teaching of communication at secondary schools in Mendoza: proposals for a critical approach to curriculum design
DOI:
https://doi.org/10.26439/contratexto2019.n032.4616Abstract
This article shows the results of a research conducted in two stages between 2013 and 2017. In the first stage, the main objective was to reconstruct the representations of Social Communication teachers from secondary schools in Mendoza (Argentina) around teaching of communication. In the second stage, as a continuation of the previous one, the contents of the Provincial Curricular Design of the same subject were analyzed and resignified, taking into account the perspective of the critical media education (EMC). The assumption is that no media education can be called “critical” if the starting points when designing the processes of teaching and learning, and understanding the universe of media and technologies are not so. On the basis of the insights offered by the theories of resistance in education, critical curriculum theories and EMC, the contents on communication offered to school students are analyzed and challenged. This article is aimed at taking up again some questions that were part of the research: What is the critical dimension of media education? What pedagogical positions make it possible? What approaches should be prioritized in a really critical media education? How to question the curricular designs and schedules from a critical perspective to avoid the reproduction of hegemonic forms of communication?
Downloads
References
Alves, N. (1998). O espaço escolar e suas marcas. O espaço como dimensão material do currículo. Río de Janeiro: DP&A Editora.
Apple, M. (1989). Maestros y textos. Una economía política de las relaciones de clase y de sexo en educación. Madrid: Paidós/MEC.179
Buckingham, D. (2005): Educación en medios. Alfabetización, aprendizaje y cultura contemporánea. Barcelona: Paidós.
Da Silva, T. (1997). Cap. 3. Descolonizar el currículo: estrategias para una pedagogía crítica (Dos o tres comentarios sobre el texto de Michel Apple). En Apple, M.; Tadeo da Silva, T. Gentili, P., Cultura, política y currículo. Buenos Aires: Losada.
Da Silva, T. (1999): Documentos de identidad. Una introducción a las teorías del currículo. Belo Horizonte: Autêntica Editorial.
De Certeau, M. (2000). La invención de lo cotidiano I. Artes de hacer. México: Universidad Iberoamericana. Departamento de Historia. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente.
Dirección General de Escuelas–Gobierno de Mendoza. (1999). Renovación curricular en la provincia de Mendoza. Educación Artística y Comunicación Social. Propuesta curricular de Educación Artística y Comunicación Social para el Tercer Ciclo de la Educación General Básica.
Diseño Curricular Provincial. Secundario. Bachiller en Comunicación [DCP]. (2015). Dirección General de Escuelas, Subsecretaría de Planeamiento y Evaluación de la Calidad Educativa, Dirección de Planificación de la Calidad Educativa. Ministerio de Educación del Gobierno de Mendoza.
Freire, P. (1977). Pedagogía del oprimido. Bogotá: Siglo XXI.
Freire, P. (1993). Pedagogía de la esperanza. Buenos Aires: Siglo XXI.
Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona: Paidós.
Giroux, H. (1992). Cruzando límites. Trabajadores culturales y políticas educativas. Barcelona: Paidós.
Giroux, H. (2004). Teoría y resistencia en educación. Una pedagogía para la oposición. México: Siglo XXI – UNAM.
Gvirtz, S. y Palamidessi, M. (1998). El ABC de la tarea docente: Currículo y enseñanza. Buenos Aires: Aique.
Justo von Lurzer, C. (2011). Capítulo 6: El cliché de los estereotipos. ¿Por qué y cómo abordarlos? En: Margiolakis, E. y Gamarnik, C, Enseñar comunicación: dilemas, desafíos y posibilidades. Buenos Aires: La Crujía.
Kellner, D. (1998). Multiple literacies and critical pedagogy in a multicultural society. Educational Theory 48(1), 103-122.
Kellner, D. (2011). Cultura mediática: estudios culturales, identidad y política entre lo moderno y lo posmoderno. Madrid: Ediciones Akal.180
Kellner, D. y Share, J. (2005). Toward Critical Media Literacy: Core concepts, debates, organizations, and policy. Discourse: studies in the cultural politics of education, 26(3), 369-386.
Kellner, D. y Share, J. (2007). Critical media literacy is not an option. Learn Inq 1, 59–69.
Ley Federal de Educación 24.195, Boletín Oficial de la República Argentina, 5 de mayo de 1993.
Ley de Educación Nacional 26.206, Boletín Oficial de la República Argentina, 28 de diciembre del 2006.
Llaver, N. (2019). El currículo escolar visto desde el Sur. En Llaver, N., Martino, B. y otros, Comun(Y)qué. Pensar críticamente la enseñanza de la comunicación. En prensa.
Llaver, N. y Martino, B. (2017). La enseñanza de la comunicación en la escuela secundaria. Resignificación del currículum desde la educación mediática crítica. Informe final presentado y aprobado. Secretaría de Ciencia Técnica y Posgrado, Universidad Nacional de Cuyo, Mendoza, Argentina.
Martino, B. (2019). La configuración del espacio de enseñanza de la comunicación en la escuela secundaria en Mendoza: desafíos disciplinares y de la profesión. Tesis para aspirar al grado de Doctora en Ciencias Sociales – Mención Comunicación. En curso.
Masterman, L. (1993a). La enseñanza de los medios de comunicación. Madrid: Ediciones de la Torre.
Masterman, L. (1993b). The media education revolution. Canadian Journal of Educational Communication, 22(1), 5-14.
Mc. Laren, P. (1984). La vida en las escuelas: una introducción a la pedagogía crítica en los fundamentos de la educación. México D. F.: Siglo XXI.
Morduchowicz, R. (2017). Media Literacy in Latin America. The Argentine Experiencie. En: B. S. de Abreu, P. Mihailidis, A. Y. L. Lee, J. Melki, y J. McDougall (Eds.). International Handbook of Media Literacy Education. Nueva York: Routledge.
Silverstone, R. (2004). ¿Por qué estudiar los medios? Buenos Aires, Amorrortu.
Silverstone, R. (2010). La moral de los medios de comunicación. Sobre el nacimiento de la polis de los medios. Buenos Aires: Amorrortu.
Taylor, S. y Bogdan, R. (1994). Capítulo 4. La entrevista en profundidad. Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.
Van Dijck, J. (2016). La cultura de la conectividad: Una historia crítica de las redes sociales. Buenos Aires: Siglo XXI.
Downloads
Published
Issue
Section
License
All of the works published are licensed under a CC BY 4.0 Creative Commons Attribution license. (updated on March 1st 2021)
The content of the journal may be shared in any material or format. The content may be adapted, contributed upon and transformed. Both possibilities are only permitted in so far as they complete the following conditions:
- Attribution: Credit must be given where it is due, a link to the license must be provided and changes, if made, must be indicated. This should be done in the manner deemed appropriate, without suggesting that the licensor promotes you or your use of the material.
Ownership rights
The patrimonial rights for Contratexto are published under a Creative Commons BY 4.0 license, allowing authors to keep the patrimonial rights to their work without restrictions.
If a work published in Contratexto were to be copied, distributed, spread, or any other activities contemplated in the aforementioned license, the author(s) and the journal must be mentioned visibly and expressly.
Self-archive
This journal allows and encourages authors to post items submitted to the journal on personal websites or institutional repositories both prior to and after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this journal.













