“El corazón del cambio”: Communication for Social and Behavior Change Strategy in Guatemala
DOI:
https://doi.org/10.26439/comunica360.2025.n3.8453Keywords:
comunicación social, salud materno-infantil, normas culturales, cambio de comportamiento, comunidadAbstract
The “El corazón del cambio” initiative implemented in Guatemala in two phases between 2015 and 2024 by The Johns Hopkins University, Bloomberg School of Public Health, Center for Communication Programs, with the support of USAID, aimed to improve maternal and child health, newborn nutrition, and household hygiene and sanitation in the Highlands region, where the indigenous population is largely concentrated. The program addressed critical health, nutrition, and hygiene indicators through social and behavior change communication strategies specifically designed for key influencers, including mothers, grandmothers, fathers, community leaders, religious figures, and the media. The program focused on promoting key behaviors, advancing gender equality, and engaging the community. The research highlighted the importance of addressing existing beliefs and norms within families and communities. Key interventions included home visits by community facilitators, women’s support groups, men’s discussion groups, the participation of religious leaders, and the use of radio and mobile technology to disseminate information. The program encouraged collaboration among these groups to support young mothers and their babies. Monitoring and evaluation showed significant improvements in dietary diversity, protein intake among children, and greater participation in growth monitoring activities. These efforts demonstrate the impact of addressing cultural beliefs and engaging multiple community actors in promoting health and well-being.
Downloads
References
Aguayo, F., & Kimelman, E. (2016). Programa P Bolivia: un manual para la paternidad activa. Banco Interamericano de Desarrollo. http://dx.doi.org/10.18235/0008036
De León, M. E. (s. f.). Situación desnutrición Guatemala. Secretaría de Seguridad Alimentaria y Nutricional de la Presidencia de la República. https://www.unicef.org/executiveboard/media/7871/file/2021_SRS-Item_6-CPD-Guatemala-Presentation-ES-2021.09.08.pdf
Figueroa, M. E., Khan, S., Berman, A., & Klein, K. (2016). Análisis de audiencia. Revisión de literatura sobre salud, nutrición, higiene y producción de alimentos. Health Communication Capacity Collaborative; Johns Hopkins Center for Communication Programs.
Fischer, E. F. (2014). The good life: Aspiration, dignity, and the anthropology of wellbeing. Stanford University Press.
Fischer, E. F., & Victor, B. (2014). High-end coffee and smallholding growers in Guatemala. Latin American Research Review, 49(1): 155-177.
Helvetas Guatemala. (s. f.). WASH escuelas saludables. https://www.helvetas.org/es/guatemala/quienes-somos/Nuestros%20Proyectos/WASH-ESCUELAS-SALUDABLES
Ministerio de Salud Pública y Asistencia Social. (2023). Situación de mortalidad materna en Guatemala. Años 2020 y 2021. https://guatemala.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/2023_informe_situacion_de_la_mm_2020-2021.pdf
Organización Panamericana de la Salud. (2024, 23 de septiembre). Perfil de país: Guatemala. https://hia.paho.org/es/perfiles-de-pais/guatemala
Ramirez, M., Mazariegos, L. M., Poppe, P., Hunter, G., & Slesinski, S. C. (2016). Estudio sobre el uso y disponibilidad de telefonía celular y redes sociales en cuatro comunidades rurales del Altiplano occidental de Guatemala. Johns Hopkins Center for Communication Programs. https://healthcommcapacity.org/wp-content/uploads/2016/09/HC3-Guatemala-ICT-Landscaping-Study-Report.pdf
Saenz de Tejada, S. (2013). Comadronas tradicionales y lactancia materna. Consulta antropológica para conocer las prácticas y costumbres de las comadronas en relación con la atención prenatal, atención del parto y lactancia materna en municipios priorizados dentro del marco del plan Hambre Cero. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia.
Saenz de Tejada, S., & Figueroa, M. E. (2017). Abriendo la mentalidad: investigación formativa sobre aspiraciones y dinámica familiar en relación a la higiene y nutrición. Health Communication Capacity Collaborative. https://healthcommcapacity.org/wp-content/uploads/2017/07/Abriendo_la_Mentalidad.pdf
Saenz de Tejada, S., Pastor, P., Hunter, G., Poppe, P., & Slesinski, C. (2015). Estudio sobre la presencia y actuación de las diversas iglesias, organizaciones y ministerios religiosos en zonas prioritarias del programa integrado del altiplano occidental de Guatemala. Health Communication Capacity Collaborative. https://healthcommcapacity.org/wp-content/uploads/2016/09/HC3-Guatemala-Religious-Leaders-Landscaping-Study-Report.pdf
Secretaría de Planificación y Programación de la Presidencia. (2022). Guía básica para la construcción de indicadores orientada al sector público. https://portal.segeplan.gob.gt/segeplan/wp-content/uploads/2023/03/Gui%CC%81a-para-la-construccio%CC%81n-de-indicadores.pdf
Singhal, A., & Rogers, E. M. (1999). Entertainment-education: A communication strategy for social change. Lawrence Erlbaum Associates.
Singhal, A., Cody, M. J., Rogers, E. M., & Sabido, M. (Eds.). (2004). Entertainment-education and social change: History, research, and practice. Lawrence Erlbaum Associates.
