Doors, windows, walls and other elements: reflections on contemporary postmodern categories

Authors

  • Nuria Casais Pérez Aarhus School of Architecture (Dinamarca)
  • Ferran Grau Valldosera Universitat Politècnica de Catalunya (España)

DOI:

https://doi.org/10.26439/limaq2019.n005.4530

Keywords:

Language, element, fragment, category, postmodernism

Abstract

In the first Venice Architecture Biennale held in 1980, The Present of the Past, the supremacy of (historicist) postmodernism was reproduced, and Charles Jencks’s voice of protest was heard claiming for the importance of distinguishing the different postmodern categories. Years later, in the Venice Architecture Biennale of 2014, Fundamentals, a (retroactive) research on the architectural elements and a global reflection on the absorption of modernity were presented. Fundamentals took place at the same time as certain independent practices, which were difficult to classify according to the categories established by Jencks in his family trees. Based on the fragmented definition (half modern, half something else), new contemporary postmodern compositions are analyzed and new categories are identified. In consequence, the matter of debate is the following: Does a contemporary architecture that could be referred as postmodernism really exist?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Nuria Casais Pérez, Aarhus School of Architecture (Dinamarca)

    Doctora arquitecta por la Accademia di Architettura de Mendrisio (Suiza). Actualmente, es profesora asistente en Aarhus School of Architecture (Dinamarca) y profesora en ESDesign Barcelona. Ha colaborado en otras instituciones como el Politecnico di Milano (Italia), BIArch-Barcelona Institute of Architecture (España) e i2a-International Institute of Architecture (Suiza). Es socia de GrauCasais arquitectos, junto con Ferrán Grau. Sus proyectos han sido premiados en diferentes concursos de arquitectura (Centro APPC, Residencia Casa Bloc, etcétera), incluida la Bienal Española de Arquitectura y Urbanismo 2018. Fue codirectora editorial del número 273 de la revista Quaderns d’Arquitectura.

  • Ferran Grau Valldosera, Universitat Politècnica de Catalunya (España)

    Doctor arquitecto por la ETSAB y profesor asociado del Departamento de Proyectos Arquitectónicos de la misma casa de estudios. Profesor invitado en la Azrieli School of Architecture (Ottawa) y profesor asistente en el Instituto Federal Suizo de Tecnología (ETH Zúrich). Socio de GrauCasais Arquitectos junto a Nuria Casais Pérez. Sus proyectos se han expuesto en la Bienal de Venecia (2012 y 2016). El proyecto Residencia ATRIA fue finalista de la BEAU 2018. Ha obtenido varios premios en concursos de ideas: nueva sede APPC (primer premio), Residencia Casa-Bloc (segundo premio), Equipamiento en Sants (tercer premio), Mater Plan Savinosa (finalista). Fue codirector del número 273 de la revista Quaderns.

     

     

References

Atelier Bow-Wow. (2001). Made in Tokyo: Guide book. Japón: Kajima Institute Publishing.

Atelier Bow-Wow. (2002). Pet architecture guide book. Japón: World Photo.

Atelier Bow-Wow. (2008). Graphic anatomy: Atelier Bow-Wow. Japón: Toto.

Atelier Bow-Wow. (2010). The architectures of Atelier Bow-Wow: Behaviorology. Nueva York: Rizzoli.

Beck, M. (2003). Half modern, half something else (Charles Jencks, “The language of post-modern architecture”, first, second, third, fourth, fifth, sixth, and seventh editions). Nueva York, Viena: Florian Pumhöl.

De Vylder Vinck Taillieu. (2017). Architecture is not a matter of architecture. A+U, (561), 162.

Frampton, K. (1985). Historia crítica de la arquitectura moderna (4.a ed.). Barcelona: Gustavo Gili.

Garcia, M. (2010). The diagrams of architecture. Chichester: Wiley. Jencks, C. (1986). El lenguaje de la arquitectura posmoderna (3.a ed). Barcelona: Gustavo Gili.

Koolhaas, R. (2014). Fundamentals. Venice: Marsilio.

Quintáns, C. (mayo del 2018). Optimismo. Archives. Journal of Architecture [Architecten De Vylder Vinck Taillieu], (3), 314-322.

Tony Fretton Architects. (2001). A+T, (18), 118-149. Tony Fretton Architects. (s. f.). The Red House, London, UK. Recuperado de http://www.tonyfretton.com/redhouse/index.html

Zaera Polo, A. (2016). Ya bien entrado el siglo xxi, ¿las arquitecturas del postcaptialismo? El Croquis [Sergison Bates 2004-2016], (187), 252-287.

Published

2019-11-20

Issue

Section

Posmodernidad