Analysis of the Gap Between University and Software Industry in Argentina: A Teaching Perspective and Potential Solutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26439/interfases2024.n19.7061

Keywords:

spin-off, UIC, software industry, interstitial spaces, institutional theory

Abstract

This study examines the gap between universities and companies. It specifically aims to identify relevant cognitive variables according to institutional theory (such as motivations, beliefs, concepts, and perceptions) for the agents studied (in this case, university professors) and quantify these variables. The research focuses on the National Technological University and the programs related to the software industry to explore ways to reduce the gap and improve the relationship between the two sectors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marcelo López-Nocera, Universidad Tecnológica Nacional, Argentina

    Es doctorando en Ingeniería en el Programa de Doctorado de la Universidad Nacional de Lomas de Zamora y magíster en Ingeniería en Sistemas de Información por la Facultad Regional Buenos Aires de la Universidad Tecnológica Nacional. Es docente en diversas materias de dicha universidad. Es integrante del Grupo GEMIS de investigación.

  • María F. Pollo-Cattaneo, Universidad Tecnológica Nacional, Argentina

    Es doctora en Ciencias Informáticas por la Universidad Nacional de la Plata. Es investigadora categoría A de la Universidad Tecnológica Nacional y es integrante del Grupo GEMIS de investigación. Es titular de cátedra en distintas materias en diversas universidades. Ha sido ganadora de diversos premios en su trayectoria.

  • Francisco Redelico, Instituto de Medicina Traslacional e Ingeniería Biomédica, Argentina

    Es doctor en Ingeniería por la Universidad de Buenos Aires. Es titular de cátedra en distintas materias en diversas universidades. Es investigador adjunto en el Instituto de Medicina Traslacional e Ingeniería Biomédica, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas.

References

Alderete, M. V., Porris, M. S., & Verna Etcheber, R. (2020). Hacia un modelo de innovación de cuádruple hélice: experiencias con PyMEs de Bahía Blanca, Argentina. Ciencias Económicas, 1(17), 67-88. https://doi.org/10.14409/rce.v1i0.9994

Arza, V., & Vazquez, C. (2010). Interactions between public research organisations and industry in Argentina. Science and Public Policy, 37(7), 499-511. http://hdl.handle.net/10625/50641

Bahdanava, A., Gaydova, M., Izmailovich, S., Voronko, E., & Kostuchenko, E. (2024). International cooperation between universities and business as a condition for raising human development level. BIO Web of Conferences, 83(06001), 1-14. https://doi.org/10.1051/bioconf/20248306001

Bergenholtz, C., & Bjerregaard, T. (2014). How institutional conditions impact university–industry search strategies and networks. Technology Analysis & Strategic Management, 26(3), 253-266. https://doi.org/10.1080/09537325.2013.850473

Di Meglio, F. (2024). Capacidades y perfiles de vinculación científico-tecnológica en las universidades de la Provincia de Buenos Aires, Argentina. Integración y Conocimiento, 13(1), 234-255. https://doi.org/10.61203/2347-0658.v13.n1.44227

Etzkowitz, H., & Leydesdorff, L. (1997). Universities and the global knowledge economy: a triple helix of university-industry relations. Pinter.

Furnari, S. (2014). Interstitial spaces: micro interaction settings and the genesis of new practices between institutional fields. Academy of Management Review, 39(4), 439-462. https://doi.org/10.5465/amr.2012.0045

Gibson, D. V., & Foss, L. (2017). Developing the entrepreneurial university: architecture and institutional theory. World Technopolis Review, 6(1), 3.1-3.15. https://doi.org/10.7165/WTR17A0809.16

Grosso, M. J. (2019). Especialización productiva y las prácticas de outsourcing y offshoring en el sector de software y servicios informáticos. Pymes, Innovación y Desarrollo, 7(3), 37-62. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/pid/article/view/28897

Hernández, M. C., Podestá, M. P., & Bedoya, B. E. (2015). Conditions for the promotion and development of creative industries within higher education institutions [Ponencia]. Proceedings of the 17th International Conference on Engineering and Product Design Education, Loughborough, United Kingdom. https://www.designsociety.org/publication/38436/CONDITIONS+FOR+THE+PROMOTION+AND+DEVELOPMENT+OF+CREATIVE+INDUSTRIES+WITHIN+HIGHER+EDUCATION+INSTITUTIONS

Jiménez, C. N., & Castellanos, O. F. (2008). Desafíos en gestión tecnológica para las universidades como generadoras de conocimiento [Presentación de paper].

I Congreso Internacional de Gestión Tecnológica e Innovación, Bogotá, Colombia.

Krepki, D. (2024). El garaje en la empresa: jóvenes trabajadorxs intra-emprendedores en la industria tecnológica argentina. El caso Globant. Trabajo y Sociedad, 25(42), 5-18. http://www.scielo.org.ar/pdf/tys/v25n42/1514-6871-tys-25-42-5.pdf

Lauric, A., Scoponi, L., Torres Carbonell, C., & De Leo, G. (2024). Vinculación DCAUNS- AERINTA Bahía Blanca-sector productivo: indicadores para la gestión de la sustentabilidad de Pymes agropecuarias en ambientes frágiles de Argentina. En C. Garrido-Noguera y D. García Pérez de Lema (Coords.), Universidades, Economía Circular y los ODS en el espacio birregional ALCUE (pp. 131-148). ALCUE, FAEDPYME, Unión de universidades de América Latina y El Caribe. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=976325

Massaro, F. (2016). Un nuevo modelo teórico sobre los procesos de Spinout. Aplicación y validación estadística para el sistema científico-tecnológico argentino (período 2005-2015) [Tesis de doctorado, Universidad Nacional de Lomas de Zamora]. Repositorio Institucional Digital de Acceso Abierto de la UNLZ.

Ortiz, F. D. (2019). Establecimiento del estado del arte de la gestión de riesgos en el proceso de implantación de sistemas informáticos [Tesis de maestría, Universidad Tecnológica Nacional Facultad Regional Buenos Aires].

Peksatici, Ö., & Ergun, H. S. (2019). The gap between academy and industry. A qualitative study in Turkish aviation context. Journal of Air Transport Management, 79, 101687. https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2019.101687

Sales, M. (2021). Diagrama de pareto. EALDE Business School. https://www.gestiopolis.com/diagrama-de-pareto/

Scott, W. R. (1987). The adolescence of institutional theory. Administrative science quarterly.

Universidad Tecnológica Nacional. (2022, 15 de junio). Ordenanza 1877/22 sobre diseño curricular de la carrera en Ingeniería en Sistemas de Información. Plan 2023. https://www.frba.utn.edu.ar/wp-content/uploads/2022/12/Ordenanza-1877-Plan-ISI2023.pdf

Taucean, I. M., Strauti, A. G., & Tion, M. (2018). Roadmap to entrepreneurial university–Case study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 238, 582-589. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2018.04.038

Zachman, P. P., & Redchuk, A. (2016). Singularities of the university spin-off in northern Argentina. En A. Rocha, A. Correia, H. Adeli, L. P. Reis & M. Mendonça (Eds.), New advances in information systems and technologies. Springer.

Published

2024-07-31

Issue

Section

Research papers

How to Cite

Analysis of the Gap Between University and Software Industry in Argentina: A Teaching Perspective and Potential Solutions. (2024). Interfases, 019, 95-117. https://doi.org/10.26439/interfases2024.n19.7061