RENACYT and Gender Gaps in Peru’s STEM Careers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26439/interfases2024.n19.6685

Keywords:

gaps, gender, STEM careers

Abstract

This study aims to identify gender gaps in Peru’s STEM careers (science, technology, engineering, and mathematics) to promote equal opportunities in society. It presents statistics comparing the presence of women and men, considering their educational levels, age groups, and years of entry into these careers. This data serves as a basis for developing strategies to close these gaps. The research involved a descriptive analysis of data from the National Council for Science, Technology, and Technological Innovation (CONCYTEC) to understand the situation of professionals in the National Registry of Scientific, Technological, and Innovation Personnel (RENACYT) in Peru. Despite significant progress in recent decades, many obstacles still hinder the full integration of women into these fields. Measuring these gender gaps in science, technology, and innovation poses a challenge due to the limited data and indicators available internationally.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rosa Flor Gomez Risco, Universidad Nacional de Piura, Perú

    Es estudiante de doctorado en la mención Ciencias Matemáticas en la Universidad Nacional de Piura. Se graduó como licenciada en Matemática por la Universidad Nacional de Piura, Perú. Su área de interés se centra en base de datos.

References

Barrutia Barreto I., Acosta Roa E., Quipuscoa Silvestre M., & Huaranga Rivera H. (2020). La difusión de la investigación científica en Perú: implicaciones en la educación superior. Biblios Journal of librarianship and information science, (77), 1-14. https://doi.org/10.5195/biblios.2019.748

Carrasco, E., & Valenzuela, D. (2021). Mujeres que eligen ciencias: autoeficacia, expectativas de resultado, barreras y apoyos percibidos para la elección de carrera universitaria. Calidad en la Educación, 54, 271-302. https://www.mendeley.com/catalogue/6801d45d-d1f8-36e4-b04c-f07264014f3b/

CONCYTEC (2021). Reglamento de calificación, clasificación y registro de los investigadores del sistema nacional de ciencia, tecnología e innovación tecnológica – Reglamento RENACYT. https://www.gob.pe/institucion/concytec/informes-publicaciones/2131042-reglamento-de-calificacion-clasificacion-y-registro-de-los-investigadores-del-sistema-nacional-de-ciencia-tecnologia-e-innovacion-tecnologica-reglamento-renacyt

RENACYT (2022). Registro nacional de investigadores RENACYT. Plataforma Nacional de Datos Abiertos. https://www.datosabiertos.gob.pe/dataset/registro-nacional-de-investigadores-renacyt/resource/629a1bde-a47f-4d6c-a383-dd70cb6fafc7

De La Cruz-Cerrón, L. A., Ulloa-Ninahuamán, J., Suasnabar-Terrel, J., & Olivera-Meza, J. (2022). La investigación en el Perú: políticas, género y grupo etario. Revista de Filosofía, 39(2), 610-623. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7316908

López-Bassols, V., Grazzi, M., Guillard, C., & Salazar, M. (2018). Las brechas de género en ciencia, tecnología e innovación en América Latina y el Caribe: resultados de una recolección piloto y propuesta metodológica para la medición. Banco Interamericano de Desarrollo. http://dx.doi.org/10.18235/0001082

Millones-Gómez, P., Yangali-Vicente, J., Arispe-Alburqueque, C., Rivera-Lozada, O., Calla-Vásquez, K., Calla-Poma, R., Requena Mendizábal, M. & Minchón-Medina, C. (2021). Políticas de investigación y producción científica: un estudio de 94 universidades peruanas. PLOS ONE 16(5), e0252410. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0252410

Rivera-Lozada, O., Rivera-Lozada, I., & Bonilla-Asalde, C. (2022). Factors associated with scientific production of professors working at a private university in Peru: an analytical cross-sectional study. F1000Research, 11, 1219. https://doi.org/10.12688/f1000research.126143.1

Saavedra García, M., & Camarena Adame, M. (2021). Las brechas de género y el empoderamiento femenino en México. Géneroos, 27(28), 219-246. https://revistasacademicas.ucol.mx/index.php/generos/article/view/71

Supo-Condori, F., Ríos Burga, J., Sucari León, R., Yabar-Miranda P., & Supo Quispe, L. (2020). Docentes investigadores RENACYT-CONCYTEC en la universidad peruana. Controversias y concurrencias latinoamericanas, 12(21), 407-423. https://ojs.sociologia-alas.org/index.php/CyC/article/view/222

Vargas-Solar, G. (2022). Intersectional study of the gender gap in STEM through the identification of missing datasets about women: a multisided problem. Applied Sciences, 12(12), 5813. https://doi.org/10.3390/app12125813

Published

2024-07-31

Issue

Section

Research papers

How to Cite

RENACYT and Gender Gaps in Peru’s STEM Careers. (2024). Interfases, 019, 39-50. https://doi.org/10.26439/interfases2024.n19.6685