Formulation of requirements for an information system to support the induction process of university students: UNAD case

Authors

  • Pilar Alexandra Moreno Universidad Nacional Abierta y a Distancia

DOI:

https://doi.org/10.26439/interfases2022.n016.6105

Keywords:

information system, induction process, characterization, technological development, information analysis

Abstract

The Universidad Nacional Abierta y a Distancia (UNAD), a public higher education institution in Colombia, offers distance education programs at different levels of technical and professional training, specializations, and master’s degrees in virtual learning environments. Therefore, those entering the unadista student community for the first time require induction systems and tools that help their entry, adaptation, and transition to virtual training. Thus, an information system that supports the induction process of first time students focused on their transition from face-to-face to virtual training is needed. This information system must comply with two basic requirements: firstly, to be an online system that guides students in the first steps of their virtual training and, secondly, to help the university’s decision-making regarding the induction tools and the adaptation resources to respond to the heterogeneous population it receives, since it offers an open system without restrictions for the entrance and acceptance of students. This work aims to describe the analysis determining these requirements as part of the information system design.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo Velandia, S. J. (2020). La Consejería Académica, apuesta organizacional y académica por la permanencia exitosa en la UNAD. Congresos CLABES, 1272-1278. https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/2774

Monferrer Agut, R. (2001). Especificación de requisitos software según el estándar de IEEE 830. Universitat Jaume I, Departament d’Informàtica. http://textos.pucp.edu.pe/pdf/3134.pdf

Kendall, K. E., & Kendall, J. E. (2005). Análisis y diseño de sistemas (6.a ed.). Pearson Educación.

Paulk, M. C., Weber, C. V., & Curtis, B. (1997). The capability maturity model: Guidelines for improving the software process. Addison-Wesley.

Pressman, R. (2012). Ingeniería del software. Un enfoque práctico (7.a ed.). McGraw-Hill.

Senn, J. A. (2008). Análisis y diseño de sistemas de información (6.a ed.). McGraw-Hill.

Sommerville, I. (2010). Ingeniería del software (9.a ed.). Addison-Wesley.

Universidad Nacional Abierta y a Distancia. (2013). Acuerdo 0029 del 13 de diciembre de 2013 por el cual se expide el Reglamento Estudiantil de la Universidad Nacional Abierta y a Distancia (UNAD) y se dictan otras disposiciones. https://sgeneral.unad.edu.co/images/documentos/consejoAcademico/acuerdos/2013/COAC_ACUE_029_20131213.pdf

Universidad Nacional Abierta y a Distancia. (2015). Programa de acogida e integración a la Comunidad Unadista. Vicerrectoría de Servicios a Aspirantes, Estudiantes y Egresados.

Universidad Nacional Abierta y a Distancia. (2017a). Hoja de ruta acción y direccionamiento de VISAE.

Universidad Nacional Abierta y a Distancia. (2017b). Proceso: Ciclo de vida del estudiante. Procedimiento: Consejería académica. https://sig.unad.edu.co/documentos/sgc/procedimientos/P-7-7.pdf

Universidad Nacional Abierta y a Distancia. (2020). Documento Plan de Acción Pedagógico Contextualizado.

Weitzenfeld, A. (2005). Ingeniería de software orientada a objetos con UML, Java e internet. Thomson.

Published

2022-12-23

Issue

Section

Dissemination papers

How to Cite

Formulation of requirements for an information system to support the induction process of university students: UNAD case. (2022). Interfases, 16(016), 253-277. https://doi.org/10.26439/interfases2022.n016.6105