Optimizing After-Sales Services in the Automotive Maintenance Sector: A Lean Manufacturing and MRP Case Study in Peru

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26439/ing.ind2025.n48.7261

Keywords:

after-sales service, inventory management, standardized work, efficiency optimization, lean manufacturing

Abstract

This research aims to improve productivity and customer satisfaction in the automotive maintenance sector in Peru, which faces problems such as inefficiency in after-sales services and poor inventory management. The methodology involves the integration of lean manufacturing tools—including 5S, material requirements planning (MRP), standardized work, among others. The implementation of these tools seeks to optimize workspace organization, improve inventory management, and streamline service operations. The main results revealed a 20,37 % reduction in downtime, a decrease in stockouts from 11,81 % to 3,58 %, and a reduction in cycle time from 3 hours and 15 minutes to 1 hour and 36 minutes. These advancements contributed to a significant increase in customer satisfaction, as evidenced in the rise of NPS from 46 % to 79 %. Exploring the use of digital technologies such as IoT and AI is suggested to achieve further improvements.

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Author Biographies

  • Pablo Harboe-Chaman, Facultad de Ingeniería, Universidad de Lima, Perú

    Bachiller en Ingeniería Industrial por la Universidad de Lima. Asistente de gestión de activos y formalización en el Grupo Coril, que pertenece al sector financiero.  Contribuye en la mejora de procesos en las laborales que le corresponden.

  • Kent Philipps-Berrospi, Facultad de Ingeniería, Universidad de Lima, Perú

    Bachiller en Ingeniería Industrial por la Universidad de Lima. Actualmente, labora como ingeniero consultor en VHR Asesoría y Consultoría, donde asesora en el cumplimiento normativo, desarrollo de planes de manejo ambiental, gestión de proyectos, optimización de procesos industriales con enfoque sostenible y trámites ante entidades regulatorias.

  • Juan Carlos Quiroz-Flores, Facultad de Ingeniería, Universidad de Lima, Perú

    Doctor en Business Management por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Magíster en Administración de Empresas por ESAN Graduate School of Business. Ingeniero industrial por la Universidad de Lima con certificaciones en lean six sigma y lean manufacturing. Profesor investigador y coordinador de grados y títulos en la Universidad de Lima, con más de 140 artículos indexados en Scopus y Web of Science. Full member de Sigma Xi por su destacada producción científica y miembro de Beta Gamma Sigma por excelencia académica en sus estudios de posgrado. Especialista en lean supply chain, mejora de procesos y productividad, y con más de veinte años de experiencia en dirección de operaciones en empresas de producción, servicios y retail.

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Published

2025-06-10

Issue

Section

Quality and environment

How to Cite

Optimizing After-Sales Services in the Automotive Maintenance Sector: A Lean Manufacturing and MRP Case Study in Peru. (2025). Ingeniería Industrial, 48, 113-138. https://doi.org/10.26439/ing.ind2025.n48.7261