Changes in Financial Habits Caused by Fintech in Peru

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26439/ing.ind2023.n44.6180

Keywords:

Fintech, financial education, digital transformation, Peru

Abstract

The goal of this study is to identify changes in the financial habits of the Peruvian population as a result of the growth and use of financial technologies. The study was conducted in a context where habits can be influenced by these technologies, consequently leading users to employ digital methods that can offer benefits such as time saving, satisfaction and security. Mobile payment and currency exchange financial verticals were defined for the scope of this project. A survey was conducted on a sample of 384 users obtained from the database of a prominent bank in the country. It aims to obtain the users’ perception of the benefits and illustrate their new habits regarding financial operations. The use of fintech has had a clear impact on the way financial operations are done, generating new, more digital habits.

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Author Biographies

  • Cristian Alexander Mejía Díaz, Universidad de Lima, Facultad de Ingeniería, Lima, Peru

    Bachiller en Ingeniería Industrial por la Universidad de Lima. Experiencia previa, practicante del área de Soluciones y Mejora Continua en Centria. Experiencia en análisis y optimización de procesos, gestión de indicadores, metodologías hábiles y análisis de datos para la ejecución de proyectos de mejora, según las necesidades del negocio. Actualmente, analista Jr. de Mejora Continua en Centria – CSC Grupo Breca.

     

  • Mauricio Jose Rojas Uribe, Universidad de Lima, Facultad de Ingeniería, Lima, Peru

    Bachiller en Ingeniería Industrial por la Universidad de Lima. Actualmente, business analyst de Ripley. Experiencia previa, practicante del área de Customer Focus de Ripley. Experiencia en gestión y seguimiento de proyectos, procesos de extracción y esquematización para el análisis de data e inteligencia comercial.

     

  • Rafael Mauricio Villanueva Flores, Universidad de Lima, Facultad de Ingeniería, Lima, Peru

    Ingeniero industrial por la Universidad de Lima. Maestro en Ciencias por Kansas State University. Gerente de operaciones de Anita Food y profesor de la Facultad de Ingeniería y Arquitectura de la Universidad de Lima. Ejecutivo senior de amplia experiencia en el gerenciamiento de plantas industriales de alimentos y autor de diversas publicaciones en el campo de los alimentos.

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Published

2023-06-21

Issue

Section

Business engineering

How to Cite

Changes in Financial Habits Caused by Fintech in Peru. (2023). Ingeniería Industrial, 44(44), 137-157. https://doi.org/10.26439/ing.ind2023.n44.6180