Cuadro de mando integral en la empresa de servicios ARPAZ CO.
DOI:
https://doi.org/10.26439/ing.ind2022.n43.6113Keywords:
company, balanced scorecard, strategies, decisionAbstract
The balanced scorecard is a decision-making management tool. It allows the translation of the organization’s strategy into specific objectives and their evaluation by different indicators. The lack of control indicators in the various perspectives’ limits management capacity in ARPAZ Co. Therefore, applying the balanced scorecard as a management tool is necessary. We started by diagnosing the organizational structure of the company, its processes, and its decision-making. The application stages were defined in terms of financial, customer, process, training, and growth perspectives. Then we proceeded to define the indicators for the key decision-making processes and how to measure the efficiency of the strategies in the organization. Finally, several internal processes were promoted to obtain better results derived from decision[1]making. Based on the deficiencies in business management, improvement actions and strategic objectives aligned with the mission and vision of the organization were achieved.
Downloads
References
Abad-Alvarado, J. P. (2019). El cuadro de mando integral aplicado a la planificación estratégica de la banca privada. Revista Ciencia UNEMI, 12(29), 20-35. https://ojs.unemi.edu.ec/index.php/cienciaunemi/article/view/748
Alencastro Guerrero, A. P., Castañón Rodríguez, J., Quiñonez Cabeza, M. R., & Egas Moreno, F. (2020). Planificación estratégica para el desarrollo territorial de la Provincia Esmeraldas en Ecuador. Revista de Ciencias Sociales, 26 (3), 130-147.
Angulo Osma, C. E. (2018). Cuadro de mando integral en el área comercial: implementación de la metodología de cuadro de mando integral en el área comercial para Zuluaga y Soto [Tesis de grado]. Fundación Universitaria de la Cámara de Comercio de Bogotá.
Banerjee, O., Cicowiez, M., Vargas, R., Obst, C., Rojas Cala, J., Alvarez-Espinosa, A. C., Melo, S., Riveros, L., Romero, G., & Sáenz, D. (2021). Gross domestic product alone provides misleading policy guidance for post-conflict land use trajectories in Colombia. Ecological Economics, 182, 106929. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2020.106929
Carvajal Zambrano, G. V., Velásquez Vera, M. L., Carbache Mora, C. A., & Caicedo Coello, E. A. (2021). Fortalecimiento de las empresas comerciales mediante la aplicación de un cuadro de mando integral. Journal of Business and Entrepreneurial Studies, 5(1), 1-14. https://doi.org/10.37956/jbes.v5i1.154
Durán Velásquez, L. (2018). Estrategia de gestión basada en el cuadro de mando integral para la empresa Herrametal C.A. ubicada en municipio Iribarren, estado Lara. Enfoque Disciplinario, 3(1), 49-71.
Estévez Torres, A. (2019). Procedimiento para la planeación de las capacidades de producción. Caso de estudio muebles de habitaciones para el turismo en la UEB Muebles Ludema [Tesis de maestría]. Universidad de Las Tunas.
Estévez Torres, A., Megna Alicio, M., Campos Fernández, G. B., Ramírez Camejo, R., & Jardines Rivas, E. (2022). Planeación de las capacidades de producción de una empresa de producción de muebles en Cuba. Ingeniería Industrial. 42, 35-55.
Kaplan, R., & Norton, D. (1996). The Balanced Scorecard: Translating Strategy into Action. Harvard Business School Press.
Kaplan, R., & Norton, D. (2007). Using the Balanced Scorecard as a strategic management system. Harvard Business Review, 85(7), 150. http://foresightlearning.com.au/
wp-content/uploads/2016/08/BalancedScorecard-Article-1.pdf https://hbr.org/
/07/using-the-balanced-scorecard-as-a-strategic-management-system
Peralta, M. P., Cervantes, A. V., Salgado, H. S., & Espinoza, P. A. (2020). Dirección estratégica para la innovación en pequeñas y medianas empresas de la ciudad de Barranquilla, Colombia. Revista Venezolana de Gerencia, 25(89), 229-239. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29062641016
Rangel-Carrillo, A. M., Maestre-Góngora, G. P., & Osorio-Sanabria, M. A. (2020). Principios, lineamientos, dimensiones y atributos para la evaluación de calidad de datos abiertos de gobierno. Aibi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, 8(5), 54-65. https://doi.org/10.15649/2346030X.950
Rizo-Martí, K. (2020). Procedimiento de de mando integral para la gestión de comercialización. Ciencias Holguín, 26(4), 16-26. https://www.redalyc.org/journal/1815/181564620002/181564620002.pdf
