Analysis and development of corporate reputation in modern organizations. An approach to the state of the art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26439/ing.ind2022.n42.5864

Keywords:

corporate reputation, higher education, marketing, stakeholders

Abstract

This bibliographical study explores the concept and importance of Corporate Reputation (CR) in different economic sectors and how this concept has evolved in education. Higher education institutions have been forced to implement marketing strategies that allow them to generate CR and promote the development of higher education. CR has become an object of application and practice in the academic and business worlds to achieve recognition and positioning that leads solid and lasting competitive advantages. CR in organizations and universities is explored through bibliographic research. Currently, organizations are more concerned with building a CR that can be maintained over time. This, in turn, directs institutions towards the practice of innovation and continuous development in higher education. These ideas may influence universities to begin to adopt strategic plans driven by the needs of society, especially in the context of constant global evolution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ledy Gómez-Bayona, Universidad de San Buenaventura, Facultad de Ciencias Empresariales, Medellín, Colombia

    Ingeniera de mercados por la Universidad Autónoma de Bucaramanga, especialista en Gerencia de Proyectos de la Universidad del Tolima, magíster en Dirección de Marketing por la Universidad del Mar, Ph. D. en Administración por la Universidad de Medellín, Colombia. Creadora y líder del semillero de investigación Xplomarketing. Autora de artículos relacionados con mercadeo relacional, reputación corporativa, entre otros.

  • Jaime Alberto Orozco-Toro, Universidad Pontificia Bolivariana, Facultad de Publicidad, Medellín, Colombia

    Publicista por la Universidad Pontificia Bolivariana de Colombia, magíster en Publicidad y Relaciones Públicas por la Universidad Autónoma de Barcelona de España y doctor en Medios, Comunicación y Cultura por la Universidad Autónoma de Barcelona. Director del Grupo de Investigación Epilión de la Universidad Pontificia Bolivariana. Autor de artículos en revistas académicas en temas vinculados con publicidad social, marca, reputación corporativa y responsabilidad social corporativa

  • Edy Zulima Restrepo Londoño, Universidad de San Buenaventura, Facultad de Ciencias Empresariales, Medellín, Colombia

    Integrante del semillero de investigación Xplomarketing, estudiante de último año de Negocios Internacionales de la Universidad de San Buenaventura, Colombia

  • Olga Vélez Bernal, Institución Universitaria Marco Fidel Suárez, Facultad Ciencias Empresariales, Bello, Colombia

    Administradora de empresas por la Universidad Cooperativa de Colombia, especialista en Gerencia de Proyectos por la Universidad Pontificia Bolivariana, magíster - MBA en Administración de Negocios por la Universidad del Mar, candidata a doctora en Administración de la Universidad de Medellín, Colombia. Miembro del Grupo de Investigación PROGER de la Institución Universitaria Marco Fidel Suárez de Bello, Colombia, vicerrectora académica y de investigación de la Institución Universitaria Marco Fidel Suárez.

References

Ahearne, M., Bhattacharya, C. B., & Gruen, T. (2005). Antecedents and consequences of customer-company identification: Expanding the role of relationship marketing. Journal of Applied Psychology, 90(3), 574-585. https://doi.org/10.1037/0021-9010.90.3.574

Alloza, Á., Carreras, E., & Carreras, A. (2013). Reputación corporativa. LID Editorial.

Arbelo Alvarez, A., & Pérez Gómez, P. (2001). La reputación empresarial como recurso estratégico: un enfoque de recursos y capacidades [Ponencia]. XI Congreso Nacional de ACEDE, Zaragoza.

Carrillo Durán, M. V., Castillo Díaz, A., & Jiménez, J. L. T. (2008). El “valor” de lo intangible. La gestión de la reputación corporativa. Observatorio (OBS*), 2(4), 239-254.

Casado Molina, A. M., & Cuadrado Méndez, F. J. (2014). La reputación corporativa: Un nuevo enfoque de las competencias transversales en el EEES. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 12(1), 353-371. https://doi.org/10.4995/redu.2014.6432

Casanoves-Boix, J., & Küster-Boluda, I. (2017). Evolución del marketing en la educación superior: el capital de marca educativo. Esic Market Economics and Business Journal, 48(1), 95-120. https://doi.org/10.7200/esicm.156.0481.2e

Duque Rengel, V. K., Abendaño Ramírez, M. E., & Velásquez Benavides, A. V. (2017). Análisis de los factores de comunicación que inciden en la fidelización de los públicos universitarios. Revista Latina de Comunicación Social, (72), 751-764. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1190

Echeverría-Ríos, O. M., Abrego-Almazán, D., & Medina-Quintero, J. M. (2018). La responsabilidad social empresarial en la imagen de marca afectiva y reputación. Innovar, 28(69), 133-147. https://doi.org/10.15446/innovar.v28n69.71703

Ferruz González, S. (2017). Conceptualización de la reputación corporativa. Nuevo enfoque y propuesta. Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 4(7), 130-137. https://doi.org/10.24137/raeic.4.7.13

Ferruz González, S. A. (2018). Reputación corporativa. Estudio del concepto y las metodologías para su medición: propuesta de un concepto y metodología de consenso [Tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid].

Fombrun, C. J. (1996). Reputation: Realising value from the corporate image. Harvard Business School Press.

Fombrun, C. J., Ponzi, L. J., & Newburry, W. (2015). Stakeholder tracking and analysis: The RepTrak® system for measuring corporate reputation. Corporate Reputation Review, 18(1), 3-24. http://dx.doi.org/10.1057/crr.2014.21

Golgeli, K. (2014). Corporate reputation management: The sample of Erciyes University. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 122, 312-318. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.1346

Gómez-Bayona, L., & Arrubla-Zapata, J. (2020). Evolución del mercadeo en el sector universitario. Revista Venezolana de Gerencia, 25(89), 159-173. https://doi.org/10.37960/revista.v25i89.31388

Jambrino Maldonado, C., & de las Heras Pedrosa, C. (2013). Creación de un modelo de “Observatorio de reputación corporativa” para un destino turístico. Tourism & Management Studies, 1, 66-76.

Kim, E., Duffy, M., & Thorson, E. (2021). Under the influence: Social media influencers’ impact on response to corporate reputation advertising. Journal of Advertising, 50(2), 119-138. https://doi.org/10.1080/00913367.2020.1868026

Lafuente Ruiz de Sabando, A., Forcada, J., & Zorrilla, P. (2019). La imagen de la universidad: un modelo de imagen global y las perspectivas de los grupos de interés. Cuadernos de Gestión, 19(1), 63-86.

Londoño Zapata, V., & Bojacá Ramírez, P. S. (2014). Reputación corporativa (RC) y su gestión estratégica desde la comunicación [Trabajo de especialización, Universidad de Manizales].

Martín de Castro, G., & Navas López, J. E. (2006). La importancia de la reputación empresarial en la obtención de ventajas competitivas sostenibles. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa (IEDEE), 12(3), 29-39. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=274120074002

Martínez Leó, I., & Olmedo Cifuentes, I. (2009). La medición de la reputación empresarial: problemática y propuesta. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 15(2), 127-142. https://doi.org/10.1016/S1135-2523(12)60093-8

Mayol, D. (2012). Reputación corporativa y ventaja competitiva. Ensayo a propósito de las cuatro propiedades de Jay Barney. Revista Venezolana de Análisis de Coyuntura, 17(2), 67-78. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36422801005

Miralles-Marcelo, J. L., Miralles-Quirós, M. M., & Daza-Izquierdo, J. (2014). Reputación corporativa y creación de valor para el accionista. Universia Business Review, (44), 16-33.

Múnera, M. J. R., & Sánchez, P. O. M. (2018). Percepciones de los stakeholders en una institución de educación superior (IES). Colección Académica de Ciencias Sociales, 5(2), 17.

Nisar, T. M., Prabhakar, G., Ilavarasan, P. V., & Baabdullah, A. M. (2020). Up the ante: Electronic word of mouth and its effects on firm reputation and performance. Journal of Retailing and Consumer Services, 53. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2018.12.010

Orozco Toro, J. (2018). Reputación corporativa. Gestión y comunicación de los valores intangibles de marca. Universidad Pontificia Bolivariana. http://doi.org/10.18566/978-628-500-019-5

Orozco Toro, J. & Ferré Pavia, C. (2012). La fuerza de los stakeholders en el caso de La Noria. Ciudadanía crítica y uso de redes sociales en un análisis de la reputación corporativa. Revista ICONO 14. Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 10(3), 403-424. https://doi.org/10.7195/ri14.v10i3.159

Pérez Ruiz, A., & Rodríguez del Bosque, I. (2014). Identidad, imagen y reputación de la empresa: integración de propuestas teóricas para una gestión exitosa. Cuadernos de gestión, 14(1), 97-126. https://doi.org/10.5295/cdg.130389ap

Roberts, P. W., & Dowling, G. R. (2002). Corporate reputation and sustained superior financial performance. Strategic Management Journal, 23(12), 1077-1093. https://doi.org/10.1002/smj.274

Rodríguez Espinar, S. (2018). La universidad: una visión desde “fuera” orientada al futuro. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 15-38. http://dx.doi.org/10.6018/rie.36.1.309041

Rust, R. T., Rand, W., Huang, M.-H., Stephen, A. T., Brooks, G., & Chabuk, T. (2021). Real-time brand reputation tracking using social media. Journal of Marketing, 85(4), 21-43. https://doi.org/10.1177%2F0022242921995173

Sanz González, M. Á., & González Lobo, M. Á. (2005). Identidad corporativa: Claves de la comunicación empresarial. ESIC Editorial.

Schröter, J., Dutzi, A., & Withanage, E. (2022). Can firm performance and corporate reputation be improved by communicating CSR in social media?: A pilot study analysis. En I. Management Association (Ed.), Research anthology on social media advertising and building consumer relationships (pp. 845-866). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-6684-6287-4.ch047

Šmaižienė, I., & Jucevicius, R. (2009). Corporate reputation: Multidisciplinary richness and search for a relevant definition. Engineering Economics, 62(2).

Tarantino, J. (2019). Effects of cell phones on student lecture note taking and test taking performance [Tesis de doctorado, Columbia University]. https://doi.org/10.7916/d8-n42r-p468

The World University Rankings (2018). World University Rankings 2018. https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2018/world-ranking#!/page/32/length/25/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/stats

The World University Rankings (2019). World University Rankings 2019. https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2019/world-ranking#!/page/0/length/25/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/stats

Tranfield, D., Denyer, D., & Smart, P. (2003). Towards a methodology for developing evidence‐in-formed management knowledge by means of systematic review. British Journal of Management, 14(3), 207-222. https://doi.org/10.1111/1467-8551.00375

Vaquero Collado, A. (2012). La reputación online en el marco de la comunicación corporativa. Una visión sobre la investigación de tendencias y perspectivas profesionales. adComunica: Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, (3), 49-63. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2012.3.4

Vila-López, N., & Küster-Boluda, I. (2013). Antecedentes de reputación corporativa en cadenas televisivas. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 19(2), 334-348. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/25626

Yun, L., Kim, K., & Cheong, Y. (2020). Sports sponsorship and the risks of ambush marketing: the moderating role of corporate reputation in the effects of disclosure of ambush marketers on attitudes and beliefs towards corporations. International Journal of Advertising, 39(7), 921-942. https://doi.org/10.1080/02650487.2019.1710971

Published

2022-04-28

Issue

Section

Business engineering

How to Cite

Analysis and development of corporate reputation in modern organizations. An approach to the state of the art. (2022). Ingeniería Industrial, 42(42), 183-200. https://doi.org/10.26439/ing.ind2022.n42.5864