The peasant episteme and food sovereignty —care and quaternity. Notes for a peasant epistemology?—

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26439/en.lineas.generales2023.n010.6941

Keywords:

earth, politics, peasant phenomenology, pedagogy, autonomy

Abstract

In this article, food sovereignty is thematized phenomenologically as an ingredient of the political agenda for Colombia. To do this, five points are reflected on, namely, I) know and knowledge; II) food sovereignty and pedagogy of the Earth; III) caring for the Earth; IV) the peasant episteme and V) living well, eating tasty. Finally, a colophon is presented in which it is argued that food sovereignty is a politics of temporality, of ecstasy, of the ability to pause in the hustle and bustle of capitalism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ardila, N. (2023, 11 de agosto). Más de 4.000 hectáreas de tierras se han restituido en el último año en Meta. El Tiempo. https://www.eltiempo.com/colombia/otras-ciudades/mas-de-4-000-hectareas-de-tierras-han-restituido-enun-ano-en-meta-795465#:~:text=Arturo%20Ardila%20Arias-,11%20de%20agosto%202023%2C%2012%3A30%20P.,M.&text=En%20el%20primer%20a%C3%B1o%20de,los%20jueces%20y%20magistrados%20especializados.

Bollnow, O. (1969). Hombre y espacio. Editorial Labor.

Cely, F. (2022). Structural wrongs of epistemic injustices. The case of the Catholic Church. Estudios de Filosofía, 66, 167-192. https://doi.org/10.17533/udea.ef.349344

Cruz-Vélez, D. (1977). Heidegger y el porvenir de la filosofía. Eco Revista de la cultura de Occidente, 183, 3-23.

Cruz-Vélez, D. (1978). La ciudad frente al campo. Eco Revista de la cultura de Occidente, 200, 565-574.

Eraña, A. (2022). Can there be epistemic justice without a common place? (Towards a reconceptualizacion of the public space and social relations). Estudios de Filosofía, 66, 9-31. https://doi.org/10.17533/udea.ef.348998

Federación Nacional de Cafeteros. (2023). Pancoger. [Página web]. https://federaciondecafeteros.org/wp/blog/boletin-cafetero-asuntos-juridicos-y-tributarios/

Gobierno Nacional. (2023). El Gobierno Nacional impulsa la restitución de 1,4 millones de hectáreas de comunidades étnicas y más de 19.000 hectáreas de poblaciones campesinas. Presidencia de la República. https://petro.presidencia.gov.co/ prensa/Paginas/Gobierno-Nacional-impulsa-restitucion-de-1-4-millones-dehectareas-de-comun-230127.aspx

Han, Byung-Chul. (2015). El aroma del tiempo. Un ensayo filosófico sobre el arte de demorarse. Herder.

Heidegger, M. (1960). Serenidad. Eco Revista de la cultura de Occidente, 1(4), 22-28.

Heidegger, M. (1994a). La pregunta por la técnica. Conferencias y artículos (pp. 9-37). Ediciones del Serbal. https://medicinayarte.com/img/heidegger_conferencias_%20articulos.pdf

Heidegger, M. (1994b). La cosa. Conferencias y artículos (pp. 156-157). Ediciones del Serbal. https://medicinayarte.com/img/heidegger_conferencias_%20articulos.pdf

Heidegger, M. (1927). El ser y tiempo. Fondo de Cultura Económica. https://escuelafilosofiaucsar.files.wordpress.com/2015/09/heidegger-ser-y-tiempo-josc3a9-gaos.pdf

Husserl, E. (1987). El espíritu común (Gemeingeist) I y II. Thémata. Revista de Filosofía, 4, 131-158. http://hdl.handle.net/11441/46222

Husserl, E. (1991). Ding und Raum. Philosophische Bibliothek.

Husserl, E. (2001). Die Bernauer Manuskripte Über das Zeitbewusstsein. Springer Science + Business Media Dordrecht. Kluwer Academic Publisher.

Husserl, E. (2008). La crisis de las ciencias europeas y la fenomenología trascendental. Prometeo Libros. https://profesorvargasguillen.files.wordpress.com/2013/08/crisis-de-las-ciencias-europeas-y-la-fenomenologc3ada-trascendental-trad-julia-iribarne-krisis.pdf

Husserl, E. (2010). Lecciones de la conciencia interna del tiempo. Trotta.

Husserl, E. (2019). La tierra no se mueve. En Textos breves (pp. 615-636). Ediciones Sígueme. https://profesorvargasguillen.files.wordpress.com/2013/05/edmund_husserl_la_tierra_no_se_muevebookos-org.pdf

Lüthe, R. (2014). Phantasie, Bildbewusstsein, Erinnerung. Zur Phänomenologie der anschaulichen Vergegenwärtigungen. Texte aus dem Nachlass (1898-1925). Journal of the British Society for Phenomenology. https://doi.org/10.1080/00071773.1981.11007549

Mandujano, M. (2017). Justicia epistémica y epistemologías del sur. Oxímora, revista internacional de ética y política, 10, 148-164. https://revistes.ub.edu/index.php/oximora/article/download/18990/21447/40799

Ministerio de Salud y Protección Social. (2022). Resolución número 2492 de 2022. República de Colombia.

Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. Katz. https://repensarlafilosofiaenelipn.files.wordpress.com/2015/11/martha-nussbaum-sin-finesde-lucro.pdf

Oficina del Alto Comisionado para la Paz. (2016). Acuerdo final para la terminación del conflicto & la construcción de una paz estable y duradera. Gobierno Nacional. https://www.cancilleria.gov.co/sites/default/files/Fotos2016/12.11_1.2016nuevoacuerdofinal.pdf

Onfray, M. (2008). La comunidad filosófica. Manifiesto por una universidad popular. Editorial Gedisa.

Onfray, M. (1996). El vientre de los filósofos. Crítica de la razón dietética. Donostia Editores.

Ordóñez, J. (2002). El sendero del campo de Martin Heidegger. Isidorianum, 11(21-22), 375-391. http://hdl.handle.net/11441/51396

Patočka. J. (2023). ¿Qué podemos esperar de Carta 77?, en Krausová, E. y Vargas, G. (Eds.).

Patočka: Lector de Comenio. De la filosofía de la educación (pp. 93-98). Universidad Pedagógica Nacional y Embajada de la República Bogotá.

Real Academia Española (2021). Minga. https://dle.rae.es/minga.

Reeder, H. (2009). La globalización y la fenomenología del lenguaje. Jitanjáfora Morelia Editorial.

Ricoeur, P. (2003). La memoria, la historia y el olvido. Trotta.

Rizo-Patrón, R. (1998). Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica, en Husserl Edmund (Ed.)., Investigaciones fenomenológicas sobre la constitución (Vol. 10, pp. 156-164). Areté. https://doi.org/10.18800/arete.199801.009

Sánchez, K. (2021). ¿Qué es la minga indígena y cuál ha sido su rol en las protestas en Colombia? América Latina. https://www.vozdeamerica.com/a/america-latina_minga-indigena-protestas-colombia/6073816.html

Sartre, J. P. (2008). El ser y la nada. Losada.

Schutz, A. (2004). La vuelta al hogar, en Las estructuras del mundo de la vida. Amorrortu.

Unidad de Restitución de Tierras. (2023). 1.515.298 hectáreas fueron solicitadas en restitución en los primeros meses de Gobierno del presidente Gustavo Petro. https://www.urt.gov.co/-/1.515.298-hect%C3%A1reas-fueron-solicitadas-en-restituci%C3%B3n-en-los-primeros-meses-de-gobierno-del-presidente-gustavo-petro#:~:text=Con%20la%20presentaci%C3%B3n%20de%201.158,restablecimiento%20de%20sus%20derechos%20territoriales.

Vargas, G. (2005a). El ser: el problema filosófico, en G. Vargas, La experiencia de ser (pp. 211-278). San Pablo. https://profesorvargasguillen.files.wordpress.com/2011/10/vargas-guillc3a9n-la-experiencia-de-ser.pdf

Vargas, G. (2005b). El diálogo con los griegos, en G. Vargas, La experiencia de ser (pp. 211-278). San Pablo. https://profesorvargasguillen.files.wordpress.com/2011/10/vargas-guillc3a9n-la-experiencia-de-ser.pdf

Vargas, G. (2006). Tratado de epistemología. Fenomenología de la ciencia, la tecnología y la investigación social. Universidad Pedagógica Nacional.

Vargas, G. (2012). Fenomenología de la fenomenología. El problema del método, en G. Vargas, Fenomenología, formación y mundo de la vida: Problemas teóricos y metodológicos de la fenomenología. Editorial académica española.

Vargas, G. (2020). Filosofía, pedagogía, tecnología. Editorial aula de humanidades.

Published

2024-02-22

Issue

Section

Especial: XIX Congreso Nacional de Filosofía

How to Cite

Vargas Guillén, G. (2024). The peasant episteme and food sovereignty —care and quaternity. Notes for a peasant epistemology?—. En Líneas Generales, 010, 47-61. https://doi.org/10.26439/en.lineas.generales2023.n010.6941