Time in Trilce: intersections and coordinates

Authors

  • José Güich Rodríguez Universidad de Lima

DOI:

https://doi.org/10.26439/en.lineas.generales2022.n007.5925

Keywords:

avant-garde, regional movements, cultural hegemony, modernity

Abstract

The main objective of this essay is to explore the emergence of the collection of poems Trilce (1922) as a consequence of a series of elective affinities and changes in the cultural system typical of the time in which its author lived and which allowed him to dialogue originally and creatively with the spirit of his time. Attention is paid, in particular, to the strong influence of regional movements such as the “Norte” group, the formative context of César Vallejo that was in tune with what was happening in places such as the Andean South, far from Lima. In that city, it was paradoxically writers of provincial origin who promoted a Peruvian avant-garde born outside the hegemony and centralism of the country’s capital.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • José Güich Rodríguez, Universidad de Lima

    Magíster en Escritura Creativa por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos y licenciado en Lingüística y Literatura por la Pontificia Universidad Católica del Perú. Es autor de los libros de relatos Año sabático (2000), El mascarón de proa (2006), Los espectros nacionales (2008), Control terrestre (2013) y El sol infante (2018). Ha publicado la novela corta El visitante (2012) y las novelas El misterio de la Loma Amarilla (2009), El misterio del Barrio Chino (2013), Los caprichos de la razón (2015), El misterio de las piedras secuestradas (2020) y Sepan qvantos (2021). También ha publicado una primera antología personal, Planeta de sombras (2015). Algunos de sus textos han sido traducidos al francés, inglés y holandés. Escribe guiones asociado a Indoquia Films.

References

Aguilar, G. (2002). Vanguardias. En Altamirano, C. (Dir.), Términos críticos de sociología de la cultura (pp. 231-235). Paidós.

Bosshard, M. T. (2014). Churata y la vanguardia andina. Centro de Estudios Literarios Antonio Cornejo Polar; Latinoamericana Editores.

Churata, G. (2012). El pez de oro (H. Usandizaga, Ed.). Cátedra. (Obra original publicada en 1957).

Fernández Cozman, C. (2014). Las técnicas argumentativas y la utopía dialógica en la poesía de César Vallejo. Universidad Ricardo Palma; Editorial Cátedra Vallejo.

Friedrich, H. (1974). Estructura de la lírica moderna. De Baudelaire a nuestros días. Seix Barral.

González Vigil, R. (Ed.). (1999). Poesía peruana. Siglo xx (Tomo I). Ediciones Copé.

Mariátegui, J. C. (1978). Siete ensayos de interpretación de la realidad peruana. Amauta. (Obra original publicada en 1928).

Paz, O. (1974). Los hijos del limo. Del romanticismo a la vanguardia. Seix Barral.

Vallejo, C. (2012). Poesía completa (R. González Vigil, Ed.). Ediciones Copé.

Vallejo, C. (con Chueca, L. F.). (2016). Trilce. Universidad César Vallejo.

Downloads

Published

2022-08-03

Issue

Section

Dossier: Cien años de Trilce de César Vallejo

How to Cite

Güich Rodríguez, J. (2022). Time in Trilce: intersections and coordinates. En Líneas Generales, 7(007), 26-35. https://doi.org/10.26439/en.lineas.generales2022.n007.5925

Most read articles by the same author(s)