Virtue and Femininity in the Nicomachean Ethics

Authors

  • Carolina Mirian Lovón Cueva Universidad de Lima

DOI:

https://doi.org/10.26439/en.lineas.generales2021.n5.5419

Keywords:

woman, virtue, inferior being, specific function

Abstract

This article analyzes women’s virtue from Aristotle’s ethical perspective, which places women at a lower level than man. This classification appears when the Stagirite philosopher explains the formation of the virtuous man in the Nicomachean Ethics. In these chapters, he recognizes that man attains virtue through the practice of the intellective, elective and deliberative faculties, while women’s virtue is subject to the approval of the husband or father, representatives of familial and social authority. The analysis of this research concentrates on reviewing the essential aspects considered by Aristotle to classify an individual as virtuous, as stated in some books of the Nicomachean Ethics. Secondly, the article attempts to develop the determination of women in Aristotelian thought with the reinforcement of secondary bibliography. Finally, the research aims to analyze the Aristotelian virtue of women from the Nicomachean Ethics, which has been justified and imposed in a hierarchical social system.

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Author Biography

  • Carolina Mirian Lovón Cueva, Universidad de Lima
    Filósofa por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, magíster en Educación por la Universidad de San Martín de Porres y licenciada en Educación por la Universidad Pedro Ruiz Gallo. Es docente de los cursos Temas de Filosofía en la Universidad de Lima e Introducción a la Filosofía de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Investigadora de Historia de la Filosofía y Estética, forma parte del grupo de investigación de Lenguas y Filosofías del Perú (LFP) de la Facultad de Letras y Ciencias Humanas de esta misma casa de estudios. Tiene interés en temas de discurso, género y desigualdad social. Practica y promueve el desarrollo de la pedagogía de la danza y movimiento.

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Published

2021-09-30

Issue

Section

Temas de Filosofía

How to Cite

Lovón Cueva, C. M. (2021). Virtue and Femininity in the Nicomachean Ethics. En Líneas Generales, 5(005), 74-83. https://doi.org/10.26439/en.lineas.generales2021.n5.5419